Publicitat
Publicitat

TECNOLOGIA

Creix el nombre d'usuaris que es comuniquen a través de la missatgeria instantània

El fenomen WhatsApp amenaça els tradicionals SMS

En els seus gairebé 20 anys d'existència, els SMS han estat un dels negocis més rodons per a les empreses de telefonia mòbil. Un servei que no estava pensat per ser comercialitzat, sinó com a canal intern d'ordres de la xarxa, proporcionarà aquest any a escala mundial uns ingressos de 140.000 milions d'euros, pràcticament nets perquè el cost d'oferir-lo és gairebé residual. Segons la Unió Internacional de Telecomunicacions, l'any passat es van enviar al món 6,1 bilions de missatges de text, el triple que el 2007; aquesta xifra equival a 200.000 SMS enviats cada segon.

Els SMS triomfen perquè són universals: a banda de les trucades de veu, són l'única funció que es troba en tots i cadascun dels 4.200 milions de telèfons mòbils que hi ha al món. Això fa que siguin el mitjà de comunicació amb més audiència, i encara s'han de desenvolupar moltes aplicacions, serveis i continguts basats en els missatges de text. Però en els mercats més desenvolupats, els SMS comencen a ser substituïts pels serveis vinculats al d'internet al mòbil: tan aviat com contracten una tarifa plana de connexió, els consumidors adopten aplicacions per comunicar-se sense cost addicional. I quan el seu cercle de contactes també es connecta, deixa d'enviar-los missatges de text i es passa al correu electrònic i als serveis de xat, tècnicament denominats missatgeria instantània mòbil.

Fixant-nos en l'Estat espanyol, el volum de missatges de text enviats no ha deixat de baixar des del 2007; segons la Comissió del Mercat de Telecomunicacions, l'any passat se'n van enviar 7.900 milions, que van generar un 20% menys d'ingressos que el 2009 per a les operadores de telefonia. En canvi, creix l'accés mòbil a internet, sobretot entre la població més jove. Les dades del setè observatori Nokia de tendències indiquen que el 55% dels usuaris d'entre 15 i 25 anys es connecten a la xarxa cada setmana amb el mòbil, quan fa mig any només ho feien el 36%. Entre els usos d'aquesta connexió mòbil, el que més ha crescut -un 150% en un any- és justament la missatgeria instantània.

En el conjunt de la població, el xat al mòbil també va penetrant. La quantitat d'usuaris d'aquests serveis ha augmentat el 76% en un any, ha passat dels 2,5 milions del mes de maig del 2010 als més de 4,5 milions d'aquest maig. Són dades de comScore, que també indiquen que les plataformes més utilitzades a l'Estat són, per aquest ordre, MSN/Windows Live, Facebook i WhatsApp.

Hi ha dos tipus de serveis de xat al mòbil: els que es poden fer servir tant al telèfon com a l'ordinador (MSN, Facebook, GTalk, Yahoo, Skype i Orange) i els que funcionen només entre mòbils: WhatsApp Messenger i BlackBerry Messenger; de fet, aquest últim només ho fa per ara en els telèfons de la seva marca, mentre que WhatsApp disposa d'aplicacions per a iPhone, Android, BlackBerry i Nokia.

WhatsApp és la que experimenta el creixement més espectacular. De no existir fa un any ha passat a tenir 1,34 milions d'usuaris a l'Estat, el 29,6% dels que fan servir xat al mòbil. També cal destacar el xat de Facebook, que ha triplicat el seu nombre d'usuaris en un any fins als 1.837.000 actuals, el 40,7% del total. Només el supera, encara, la versió mòbil del xat de Microsoft MSN (el Messenger de sempre), amb 1.865.000 usuaris, el 41,3% del total.

Darrere de WhatsApp trobem, per ordre d'adopció, els xats mòbils de Google (27,7% dels usuaris), Yahoo (11,9%), Skype (10,6%) i Black- Berry (9,3%). Els 418.000 usuaris d'aquest últim suposen, tanmateix, un 308% d'increment en un any, cosa que reflecteix que molts consumidors trien un mòbil BlackBerry precisament per xatejar còmodament.

Les posicions poden canviar ràpidament, però. Les xifres de l'observatori de Nokia mostren unes proporcions del tot diferents entre els espanyols de 15 a 35 anys: el 55% fan servir WhatsApp, el 43% MSN, el 23% eBuddy, el 23% BlackBerry i el 18% GTalk. Tant aquestes dades com les de comScore mostren dues tendències: els joves adopten plataformes de xat diferents que la resta d'usuaris, i gairebé tothom en fa servir més d'una: els teòrics usuaris de tots els serveis de xat al mòbil sumarien 8,4 milions, gairebé el doble dels que hi ha en realitat. Per això no es va acabar el món dijous passat, quan una caiguda de WhatsApp va deixar sense servei durant més de 10 hores els seus fidels. Molts d'ells van recordar que podien comunicar-se mitjançant altres xarxes.

A aquest ritme, potser no deixarem de rebre missatges de text als telèfons, però cada cop serà més habitual que ens els enviï una màquina. Les persones del nostre entorn ens buscaran a les xarxes socials.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT