Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

El nombre de viatges en transport públic cau un 1,7% a l'àrea metropolitana de Barcelona durant el primer semestre

Els mitjans turístics s'escapen del descens, que els responsables de l'AMB atribueixen a la recessió

El nombre de viatges en transport públic ha caigut un 1,7% durant el primer semestre de 2012, el que representa una pèrdua de 5,6 milions d'usuaris, segons ha informat aquest dilluns el vicepresident de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, Antoni Poveda. El metro i els autobusos han patit els descensos més marcats, mentre que els mitjans de transport adreçats als turistes han registrat més viatgers que l'any passat. Poveda ha atribuït la reducció en l'ús del transport públic a l'agreujament de la crisi econòmica, ja que el 70% de la pèrdua d'usuaris del metro es produeix en les franges horàries habituals d'anar i tornar de la feina, així com en horaris comercials dels caps de setmana.

El sistema ha registrat 329 milions de viatgers durant aquest primer semestre de 2012, 5,6 milions menys i una baixada de l'1,7% en relació al mateix període de l'any anterior. Tot i que l'han utilitzat més de 196 milions de passatgers, el metro de Barcelona ha patit la pitjor caiguda, amb la pèrdua de 4,1 milions d'usuaris (-2,1%). Amb 93,3 milions de validacions, la xarxa d'autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha perdut 777.000 usuaris (-0,8%), mentre que la resta de busos han patit un descens del 813.000 viatgers (-2,3%).

Per contra, els mitjans de transport utilitzats principalment per turistes han experimentat un alça d'usuaris en relació a l'any passat. El Tramvia Blau ha crescut en 4.800 viatgers (+4,6%) i l'Aerobús ha registrat 120.000 passatgers més (+5,57%). El Bus Turístic s'ha mantingut en els 2,69 milions d'usuaris, només 2.000 menys que fa un any (-0,1%), un descens que s'ha vist compensat pel creixement de 19.400 passatgers a l'alternativa privada del Barcelona City Tour (+6,3%).

La crisi econòmica i l'augment de l'atur han provocat el descens dels mitjans de transport habituals com el metro i el bus, però també el descens de la població a causa del retorn als seus països d'origen de molts immigrants que tenien el transport públic com a únic sistema de mobilitat, ha indicat Poveda.

El president de TMB, Joaquim Forn, també ha indicat que les dades reflecteixen l'actual situació econòmica, i que el fenomen es repeteix en altres zones metropolitanes de l'Estat. "El 70% de la pèrdua de passatge del metro es produeix en hores en què habitualment s'utilitzava per anar a treballar, així com en horaris comercials dels dissabtes", ha indicat Forn.

Pujada de l'IVA i reducció de l'aportació de l'Estat al transport públic de Barcelona

La pujada de l'IVA decidida pel govern espanyol, que l'Autoritat del Transport Metropolità haurà d'aplicar als bitllets del transport públic, encarirà el preu que paguen els usuaris a partir de setembre. Forn ha reconegut que el transport públic "és evidentment car, té un cost important", però ha defensat que Barcelona "té un bon sistema i és més barat que el d'altres capitals europees".

El president de TMB ha lamentat que, en aquestes circumstàncies, l'Estat hagi retallat gairebé un 25% l'aportació que ha de fer al transport públic de l'àrea metropolitana, ja que aquesta reducció l'hauran d'assumir els usuaris. Malgrat això, Forn ha dit que no es planteja retallar serveis com el metro nocturn.

Més continguts de