Publicitat
Publicitat

10 ANYS DE TWITTER

Les xifres que expliquen els 10 anys de Twitter, en 6 gràfics

Deu anys després de néixer, les xifres d'usuaris queden lluny de les de Facebook, i les econòmiques tampoc satisfan les expectatives

El 28 de febrer, en el moment en què Leonardo DiCaprio trencava la maledicció i recollia el seu primer Oscar, els usuaris de Twitter que comentaven la gala van marcar un nou rècord històric  amb  més de 440.000 tuits per minut. La xarxa social demostrava de nou que s'ha convertit en el servei de referència per comentar esdeveniments en directe.

Quan Twitter va aparèixer en escena, però, el seu ràpid creixement feia pensar que es podia convertir en un gegant com Facebook o fins i tot ocupar el seu lloc. Deu anys després de néixer, les seves xifres d'usuaris queden lluny de les de l'empresa de Mark Zuckerberg, i les xifres econòmiques tampoc satisfan les expectatives.

Segons les últimes dades difoses per l'empresa el desembre del 2015, Twitter té 305 milions d'usuaris actius, excloent els que només l'utilitzen per SMS als països en vies de desenvolupament. El creixement d'aquesta xifra ja s'havia començat a estancar a principis del 2015, però en l'últim trimestre de l'any va patir un retrocés per primera vegada en els deu anys d'història de l'empresa.

D'aquests 305 milions, almenys 234.300 usuaris han configurat el seu perfil en català. La llengua catalana va arribar a Twitter el 5 de juliol del 2012, 6 anys, 3 mesos i 10 dies després de la primera piulada de Jack Dorsey, i després d'una campanya intensa de tuitaires catalans. Avui, la integració encara no ha arribat ni a iOS ni a Android.

Les dificultats per continuar creixent fan que Twitter se situï en una discreta cinquena posició en el rànquing de xarxes socials i aplicacions amb més usuaris actius, a molta distància de Facebook. Sumant els usuaris que  només l'utilitzen per SMS, Twitter arriba fins als 320 milions d'usuaris. Facebook en té gairebé cinc vegades més, 1.550 milions.

Serveis apareguts anys més tard com WhatsApp, Tumblr o Instagram també superen Twitter en la classificació. WhatsApp i Instagram són ara propietat de Facebook i estan creixent encara més que abans des que van ser comprades per l'empresa de Mark Zuckerberg. Snapchat, fundada fa només quatre anys, és cada vegada més a prop d'atrapar Twitter.

L'estancament del nombre d'usuaris ha anat acompanyat d'un estancament de la plantilla. Al tancament del 2015, Twitter tenia 3.900 treballadors, un 7% més que al tancament del 2014. Durant l'any anterior, però, la plantilla havia crescut un 34%. El creixement va continuar a l'inici del 2015, però es va frenar de cop  a l'octubre, quan  Jack Dorsey va anunciar acomiadaments massius.

Per contra, els ingressos de l'empresa no paren de créixer. Dels 316 milions de dòlars d'ingressos del 2012 es va passar a 1.403 milions el 2014 i  2.218 milions el 2015. Una conseqüència directa de l'increment de la publicitat. Els tuits patrocinats, introduïts ja fa anys, són cada vegada més utilitzats per les marques, i Twitter no para d'afegir millores als serveis que ofereix als seus anunciants.

L'increment dels ingressos, però, encara no serveix per sortir dels números vermells. Les pèrdues de l'empresa, que es van disparar entre el 2012 i el 2013, s'han anat reduint des de llavors, però a un ritme molt més lent que l'increment d'ingressos. El 2014 Twitter va perdre 577 milions, i el 2015 va rebaixar aquesta xifra en 56 milions, i va perdre 521 milions.

L'estancament del nombre d'usuaris i la incapacitat de l'empresa de millorar els resultats econòmics han afectat la seva cotització a borsa. El 7 de novembre del 2013, Twitter sortia a borsa amb un preu inicial de 26 dòlars per acció, que es va enfilar fins als  44,90 al tancament de la jornada. Un mes i mig després, assolia el seu màxim històric amb 73,31 dòlars.

Des de llavors, però, el valor de l'acció no ha deixat de caure. L'agost del 2015 va baixar per primera vegada del preu inicial de 26 dòlars per acció, i després de l'anunci d'acomiadaments de l'octubre ja no ha recuperat aquest llindar. Al febrer va arribar a baixar fins als 14,31 dòlars per acció, i a principis de març s'ha situat al voltant dels 16 dòlars.

Més continguts de