Mobilitat

La futura estació d'autobusos de Lleida es construirà amb BIM

Les noves instal·lacions, que s'estan dissenyant amb implementació de la metodologia Building Information Modeling, està previst que s'obrin el 2025

Redacció
2 min
El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, durant la presentació del projecte.

Lleida comptarà el 2025 amb l'estació d'autobusos més moderna de Catalunya. Un projecte que ja està redactant l'empresa Meta Engineering -estarà llest cap a octubre- i que s'emmarca en un procés que aposta per la implementació de la metodologia de treball col·laboratiu BIM.

Les obres, que l'empresa pública Infraestructures de la Generalitat de Catalunya (Infraestructures Cat) licitarà a principis de l'any vinent, el 2023, preveuen aixecar a la plaça Berenguer IV una moderna estació que substituirà l'actual del carrer Saracíbar, que data de la dècada dels 70 i registra en l'actualitat 1,4 milions d'usuaris a l'any. La nova estació disposarà de control i gestió intel·ligent. Serà una novetat en aquesta mena d'infraestructures a Catalunya: un lector de matrícules indicarà als conductors d'autobusos, mitjançant una pantalla o la impressió d'un tiquet, en quina andana han d'estacionar. A més, l'estació tindrà dos passos de vianants semaforitzats per garantir la seguretat en l'accés a les seves 28 andanes.

Les instal·lacions, el cost de les quals arriba als 40 milions d'euros -import que serà finançat a través dels fons europeus Next Generation-, ocuparan gairebé 12.000 metres quadrats -9.100 d'andanes i dependències tècniques- i s'hi operaran més de 45 rutes entre interterritorials, estatals i internacionals. 

La moderna estació se situarà en planta baixa, excepte un mirador que es projecta en un nivell superior, i disposarà de taquilles, sala d'espera, consignes, lavabos, carregadors de patinets i màquines de vending. Els viatgers hi podran accedir per dues entrades: la principal, per Príncep de Viana, per on tindrà lloc sempre l'entrada i sortida dels autobusos, i una entrada secundària pel carrer Comtes d’Urgell que comptarà amb ascensor i escales. 

El projecte, que ha d'incorporar BIM com a requisit obligatori, és una nova aposta d'Infraestructures Cat per aquesta eficient metodologia de treball col·laboratiu, amb la qual porta treballant en els seus processos des del 2013. Tal com esmenta Borja Sánchez Ortega, director de Projectes i director del Màster BIM Manager Internacional de l'empresa especialitzada Espai BIM -www.espaciobim.com-, “sens dubte, Infraestructures de la Generalitat de Catalunya és un dels més grans precursors de la implantació de la metodologia BIM a Espanya. Seus són documents tan estesos com la Guia BIM i el Manual BIM per a la gestió de projectes i obres; a més, aquesta empresa pública ha participat en el desenvolupament del sistema de classificació GuBIMClass a través del grup de treball GuBIMCat i ha desenvolupat una plantilla de Pla d'Execució BIM (BEP)”. Amb aquest projecte de la nova estació d'autobusos de Lleida ja seran més de 300 les licitacions que, amb Infraestructures Cat al capdavant, incorporen Building Information Modeling.

stats