Contingut patrocinat
Especials 26/01/2023

Salvador Brotons agafa la batuta de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat

La formació simfònica santcugatenca ofereix un repertori d’allò més atractiu en la primera temporada que té com a director titular el director i compositor català de prestigi internacional

Redacció
4 min
L'Orquestra Simfònica Sant Cugat

“¿Per què el compositor anglès Edward Elgar (1857-1934) va batejar la que ha esdevingut la seva peça més coneguda com a Variacions Enigma? És tot un enigma. ¿Qui eren els 14 amics i amigues als quals va dedicar cadascuna de les variacions? No se’n sap gaire res”, comenta el director titular de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, Salvador Brotons, que dirigirà aquesta obra cerimonial i melòdica, de gran lluïment per a l’orquestra, el 12 de febrer al Teatre Monumental de Mataró i el 17 de febrer al Teatre-Auditori Sant Cugat. En aquest mateix esdeveniment també s’interpretarà el Concert per a violí i orquestra en re menor op. 47, del finlandès Jean Sibelius (1865-1957). “És una obra de la mateixa època de les Variacions Enigma. Les variacions d’Elgar van ser compostes el 1899, i aquest concert de Sibelius tan sols quatre anys més tard, el 1903. El concert per a violí i orquestra de Sibelius és molt difícil per al violí solista, i també per a tota l’orquestra. És un tour de force, d’una gran bellesa. Sibelius, romàntic tardà, va revisar-lo diverses vegades i li va quedar molt rodó”, diu Brotons. La violinista solista serà la catalana Inés Issel.

En aquest mateix concert s’estrenarà l'obra Seny , del compositor català Tomàs Peire (1979-). “Programar obres d’autors catalans és una de les divises de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat des dels seus inicis, ara fa més de 30 anys”, subratlla Salvador Brotons, director i compositor català de prestigi internacional, que des d’aquesta temporada és director titular de l'Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Compositors del segle XX

Un mes més tard, el 24 de març, la formació simfònica santcugatenca oferirà al Teatre-Auditori Sant Cugat un repertori de compositors del segle XX: el concert per a flauta travessera i orquestra del rus Aram Khatxaturian (1903-1978), amb la participació d’Elisabet Franch com a flauta solista. Aquest concert va ser escrit el 1940, en plena Segona Guerra Mundial, originalment per a violí. “Les diferents melodies i colors d’aquesta peça ens mostren una varietat de referències culturals que van inspirar el compositor, especialment la música folklòrica armènia”, subratlla Roit Feldenkreis, que el dirigirà. Roit Feldenkreis es va formar a Israel i als Estats Units com a cantant soprano. És creadora de la sèrie d’enregistraments Musicians Talk Music, que acull músics internacionals de primer nivell, i ja ha dirigit en altres ocasions, com a directora convidada, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat.

Elisabet Franch, flautista.

Les altres peces del repertori d’aquest concert són: Fanfàrria per a l’home comú, del nord-americà Aaron Copland (1900-1990) –composta també durant la Segona Guerra Mundial, per animar els soldats nord-americans–, i Hoedown, del ballet Rodeo, una peça virtuosa, que mostra el gran sentit de l’humor de Copland–; Gallop, d’Eyal Rich (1982-), que “explica” l’escena d’un grup de cavalls que galopen; l’obertura Candide, del també nord-americà Leonard Bernstein (1918-1990) –una de les peces favorites de Roit Feldenkreis; Bernstein ha estat la seva principal font d’inspiració des que va decidir ser directora d'orquestra–, i Danzón núm. 2, del mexicà Arturo Márquez (1950-), una peça que anima a aixecar-se de la butaca i ballar (per això serà la darrera del programa).

L’única obra del repertori del concert del 24 de març que no és del segle XX és l’obertura de Les Hèbrides, de Felix Mendelssohn (1809-1847), un passeig pel paisatge escocès, amb el mar com un dels grans protagonistes.

La directora d'orquestra Roit Feldenkreis.

Composicions de Brotons

Brotons tornarà a dirigir l’Orquestra Simfònica Sant Cugat al següent concert, el de Sant Jordi, que tindrà lloc el 21 d’abril al Teatre-Auditori Sant Cugat. Les peces que dirigirà han estat totes compostes per ell mateix –“En Josep Ferré, que ha estat fins ara el director titular de la Simfònica Sant Cugat, va programar aquest concert de peces meves abans que jo en fos director titular”, remarca Brotons–. Les peces són les següents: Commemorativa –música d’aniversari–, Concert catalanesc per a tenora i orquestra, basat en melodies populars, en el qual participarà Jordi Figaró com a tenora solista, i, finalment, la simfonia número 7, que “explica” la vida d’Ausiàs March, tot repassant les principals facetes en què va destacar: guerrer, poeta i home de cultura, i també la seva activitat d’ensenyar al rei a caçar aus. 

Aquest mateix concert es farà el 22 d’abril a l'Auditori de Cornellà i el dia de Sant Jordi al Teatre La Massa de Vilassar de Dalt. 

Òpera, jazz simfònic, música clàssica, música contemporània...

Òpera, jazz simfònic, música clàssica, música contemporània, sarsuela, flamenc, música de pel·lícula... són alguns dels estils que trobem a l’extens repertori de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat. Aquesta formació va néixer el 1990 com a Orquestra de Cambra Sant Cugat, i poc més tard va esdevenir simfònica. Al llarg d’aquests anys ha fet més de 750 concerts arreu del país (al Palau de la Música Catalana, al Gran Teatre del Liceu, a L’Auditori de Barcelona, al Palau de Congressos de Catalunya, a la Sala Oval del Palau Nacional, al Palau Sant Jordi...) i ha esdevingut una de les principals orquestres de Catalunya. Des de la temporada 1996-97, l’Orquestra Simfònica Sant Cugat compta amb un cicle estable de concerts al Teatre-Auditori Sant Cugat. Salvador Brotons n’és el director titular i Josep Ferré –que va ser-ne director titular durant tres dècades– el director artístic.

*Podeu adquirir les entrades de tots aquests concerts a www.simfonica.cat

Salvador Brotons, director d'orquestra

L’actual director titular de l’Orquestra Simfònica Sant Cugat, Salvador Brotons (Barcelona, 1959), va estudiar flauta, composició i direcció d’orquestra. Va ser flauta solista de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu i membre de l’Orquestra Ciutat de Barcelona. Ha escrit més de 160 obres, majoritàriament orquestrals i de cambra, i ha guanyat importants premis de composició, entre els quals el Premio Orquesta Nacional de España i el Premi Ciutat de Barcelona. Ha estat director titular de l’Orquestra Simfònica de les Balears “Ciutat de Palma”, de l'Orquestra Simfònica del Vallès i de la Banda Municipal de Barcelona. Des de l'any 1991 és el director titular de la Vancouver Symphony (estat de Washington). És també professor de composició i de direcció d’orquestra de l’Escola Superior de Música de Catalunya (Esmuc). 

stats