La C-32 es transforma: innovació, servei i sostenibilitat en l’autopista del futur
El projecte busca reduir el risc d’incidències sobtades a la via i activar les alertes automàtiques que tinguin cura de la seguretat, mitjançant intel·ligència artificial, sensors, models 3D i tecnologia d’inspecció avançada
La C-32 es converteix en un banc de proves per a projectes d’última generació dins del Future Road Lab d’Abertis i l’app Awai, passant per electrolineres ultraràpides i un servei d’atenció al client reconegut, dissenyat per Autopistas. La infraestructura, de titularitat de la Generalitat de Catalunya, és el nou laboratori de mobilitat que aspira a estendre’s a tota la xarxa viària. Aquestes actuacions també s’emmarquen en el Programa de Carreteres Connectades i Intel·ligents de la Generalitat de Catalunya
L’estratègia d’innovació que redibuixa la C-32
Autopistas i la Generalitat de Catalunya redibuixen ja les carreteres del futur. La companyia del grup Abertis dissenya sobre el terreny com es viatjarà demà transformant en un laboratori de mobilitat la C-32. La infraestructura de titularitat de la Generalitat de Catalunya que connecta amb el Garraf, servirà com a banc de proves real per a tecnologies de mobilitat avançada. L’aposta d’Autopistas passa per la posada en marxa en el nou Centre de Seguretat Viària, Sostenibilitat i Innovació, el seu Future Road Lab Abertis, un laboratori operatiu des d’on es validen eines de gestió viària, sistemes de control i models predictius basats en dades.
Segons el director general, Daniel Vilanova, “treballem per desenvolupar solucions que aportin veritable innovació al món de la mobilitat. No només les concebem, sinó que les provem de manera exhaustiva en el nostre laboratori operatiu i les incorporem progressivament al funcionament diari de la C-32. Tot això amb un objectiu molt concret: protegir la seguretat de tots els conductors que utilitzen les autopistes que gestionem, anticipant possibles riscos abans que es converteixin en incidents”.
Aquest enfocament permet anticipar incidències, ajustar la gestió del trànsit en temps real i optimitzar recursos, sempre amb la mirada posada no només en l’eficiència, sinó en la seguretat i la sostenibilitat.
Infraestructures que s’anticipen: el salt al manteniment predictiu
Una de les innovacions més transformadores que s’estan aplicant a la C-32 és la incorporació de sistemes de conservació predictiva. Mitjançant intel·ligència artificial, sensors, models 3D i tecnologia d’inspecció avançada, Autopistas està desenvolupant una plataforma que permet monitorar l’estat real de viaductes, talussos i altres elements sensibles de la infraestructura.
Aquest sistema genera un “historial clínic” de cada estructura i en detecta anomalies –fissures, canvis de geometria o vibracions– abans que siguin visibles a simple vista. L’objectiu és anticipar-se, programar les intervencions amb més precisió i millorar-ne la seguretat i la vida útil.
En el cas dels talussos, la tecnologia permet monitorar-ne el comportament en temps real i activar alertes automàtiques en cas de moviment anòmal, reduint així el risc d’incidències sobtades a la via.
Awai: més que una app, una eina de mobilitat integral
L’aplicació Awai és un element clau d’aquesta estratègia de transformació. No només facilita el pagament automàtic dels peatges, sinó que també ofereix informació en temps real sobre l’estat del trànsit, alertes d’incidències i recomanacions. D’aquesta manera, Autopistas connecta la plataforma digital amb la infraestructura física, creant una experiència de trajecte més fluida: l’usuari no ha de perseguir la informació, sinó que la rep quan i on cal, amb una eina dissenyada per a la mobilitat del futur.
Electromobilitat a gran potència a la C-32
Una de les mostres més tangibles de la transformació d’aquesta via és la col·laboració entre Autopistas i Fastned per desplegar 16 punts de recàrrega ultraràpida a la C-32, concretament a les àrees de servei Garraf Nord (Vilanova i la Geltrú) i Garraf Sud (Cubelles).
Aquests nous punts de càrrega elèctrica s’afegeixen als 24 del desplegament inicial d’Autopistas a Catalunya i eleven a 40 el total de punts a les vies que gestiona a tota Catalunya, comptant també amb altres operadors.
Aquests carregadors poden arribar a una potència de fins a 400 kW, que permet recuperar fins a 300 km d’autonomia en només 15 minuts, segons el vehicle. A més, les marquesines de Fastned estan equipades amb panells solars que subministren energia renovable, consolidant l’aposta mediambiental d’Autopistas en la seva estratègia de descarbonització.
Tal com afirma Daniel Vilanova, “Fastned és un aliat estratègic que aporta experiència i una infraestructura ultraràpida que millora l’experiència de recàrrega per als usuaris de la C-32”.
Servei al client: l’atenció també innova
La innovació de la C-32 no seria completa sense una aposta sòlida per a l’usuari. Autopistas ha situat el conductor al centre de la seva estratègia, amb una atenció multicanal (app, telèfon, web, xarxes socials) les 24 hores del dia. Aquest compromís s’ha vist reconegut recentment: l’empresa ha obtingut una nota global de 9,13 i ha guanyat, per segon any consecutiu, el premi Servicio de Atención al Cliente del Año en la categoria d’Infraestructures i Mobilitat, atorgat per Líderes en Servicio.
Una autopista, un laboratori, una visió compartida
La transformació de la C-32 no és només un repte tecnològic, sinó una aposta integral per una mobilitat més segura, eficient i sostenible. En combinar la digitalització (Awai), la recàrrega elèctrica (Fastned), la innovació en temps real (Future Road Lab) i un servei al client guardonat, Autopistas i la Generalitat de Catalunya s’estan anticipant a la mobilitat del futur, per tal de donar resposta a les necessitats dels usuaris.
Aquesta aposta s’emmarca en un model de col·laboració publicoprivada en què la Generalitat de Catalunya i Autopistas treballen alineades per impulsar una via més segura, eficient i preparada per als reptes de la mobilitat del futur.
Aquest model pot ser un punt d’inflexió: una autopista que no només transporta vehicles, sinó idees i tecnologies que poden estendre’s més enllà de la C-32, cap a tota la seva xarxa.