La UE fa marxa enrere i vol eliminar la fi del cotxe de combustió
La indústria automobilística podrà continuar fabricant cotxes de gasolina i dièsel de manera indefinida
Brussel·lesReculada històrica de Brussel·les en matèria de fites mediambientals. Després de mesos de pressions de les patronals i d'alguns estats membres amb una gran indústria automobilística, la Comissió Europea ha decidit fer marxa enrere i eliminar de manera indefinida la prohibició de la venda de cotxes de combustió, que estava prevista per al 2035. D'aquesta manera, les companyies hauran de retallar el 90% de les emissions d'aquí a deu anys respecte als nivells del 2021, però encara podran produir de manera limitada cotxes híbrids i només de gasolina o dièsel que suposin un 10% de la contaminació restant.
Això sí, la indústria automobilística podrà continuar contaminant almenys un 10% si aplica mesures mediambientals compensatòries. Entre altres condicions, les marques que vulguin vendre un nombre limitat de cotxes de combustió a partir del 2035 hauran d'impulsar la fabricació de cotxes elèctrics petits i assequibles, o utilitzar materials —com l'acer— per a la fabricació dels vehicles amb poca empremta de carboni.
Es tracta d'una proposta legislativa molt polèmica, i la Comissió Europea n'ha ajornat la presentació per les divisions internes al bloc europeu. En tot cas, la reforma encara s'ha de negociar i votar al Consell de la UE —l'organisme que representa els estats membres— i el Parlament Europeu, on la dreta i l'extrema dreta sumen majoria i ja s'han aliat per tramitar una rebaixa de les mesures ecologistes de la UE al llarg d'aquesta legislatura.
Cal recordar que aquesta no és la primera flexibilització del pla climàtic de la UE sobre el sector de l'automòbil. La Unió Europea també ha ajornat tres anys l'entrada en vigor de les sancions als grups d'automoció que no compleixin amb els estàndards d'emissions de CO₂. Estava previst que es comencessin a aplicar a partir d'aquest any i obligava totes les companyies automobilístiques a reduir la contaminació un 15% respecte al 2021. Els fabricants de vehicles s'han estalviat uns 16.000 milions d'euros en multes per contaminar massa, segons la mateixa patronal europea ACEA. Tot i això, tot el que contaminin de més les companyies de cotxes ho hauran de compensar durant el 2026 i el 2027.
D'altra banda, la Comissió Europea també ha anunciat que finançarà a interès zero amb 1.800 milions d'euros les companyies i les cadenes de valor de la fabricació de bateries elèctriques. Amb aquesta iniciativa, Brussel·les vol potenciar un sector clau de la indústria automobilística i, a la vegada, reduir la dependència en aquest aspecte de potències exteriors, com la Xina.
Divisió entre els estats membres
La Comissió Europea ha anunciat aquesta reforma en un moment en què la indústria del cotxe europea pateix una crisi de competitivitat, sobretot davant de la Xina i pel que fa al vehicle elèctric, i al·lega que es veu incapaç de dur a terme la transició energètica al ritme que marca la Unió Europea. "El pla de transformació d'Europa per a la indústria de l'automòbil ha d'anar més enllà de l'idealisme i tenir en compte les realitats industrials i geopolítiques actuals", defensa en una carta la patronal europea ACEA (Associació Europea de Fabricants d'Automòbils) enviada a la Comissió Europea.
La pressió d'una part important dels estats membres també ha jugat un paper determinant en la decisió de la Comissió Europea liderada per conservadora alemanya Ursula von der Leyen. Un dels països que més ha insistit a aplicar un retard en la prohibició de fabricar cotxes de combustió és precisament la principal potència de la indústria automobilística del continent, Alemanya. "La realitat és que encara hi haurà milions de cotxes propulsats per motors de combustió arreu del món el 2035, el 2040 i el 2050", va defensar el canceller alemany, Friedrich Merz. També manté aquest posicionament un altre dels grans productors de cotxes de la UE, Itàlia.
A contracorrent, com ja comença a ser habitual, s'hi troba un dels pocs socis europeus que està governat per la família socialdemòcrata, Espanya. Pedro Sánchez va enviar la setmana passada una carta a Von der Leyen en què l'instava a evitar un ajornament de la prohibició del cotxe de combustió prevista per al 2035. L'executiu espanyol —en la mateixa línia que el francès, tot i que ho defensa amb la boca més petita— considera que cal prioritzar la transició cap al vehicle elèctric per fer front d'una vegada a l'agressiva competència xinesa i superar l'època d'una "tecnologia sense eficàcia demostrada", com és la dels motors de combustió.