L'anàlisi d'Antoni Bassas: 'Va més ràpid l'acord per al Prat que per al finançament'

El debat de l’ampliació de l’aeroport és el debat sobre com creixem econòmicament i com ens connectem amb el món. Per tant, discutim si ens interessa. Ara bé, tinguem clar que si aquest matí estem parlant d’ampliar el Prat, si els dos governs s’han posat d’acord, és perquè a l’Estat li interessa

10/06/2025
2 min

El president de la Generalitat en persona presenta la proposta d'ampliació de l’aeroport del Prat. És coherent: Illa és un president alineat amb el creixement econòmic convencional, és del mateix color polític que el govern espanyol i que el conseller delegat d’Aena, i al programa electoral hi duia l’ampliació del Prat i tenir més connexions internacionals.

En tenim necessitat? Illa argumenta que l’ampliació connecta Barcelona amb més centres econòmics del món, facilita la captació de talent per a la recerca, per negocis, congressos, per tenir un autèntic aeroport intercontinental, que eviti que haguem d’anar a Madrid a agafar els avions que van més lluny o que el món s’ho pensi dues vegades abans de treballar a Catalunya perquè no hi tenim vols directes. Perquè els turistes continuaran arribant per Girona i per Reus. Mentrestant, Aena no ho diu, però es frega les mans de pensar que el Prat, que ja dona grans beneficis (important, perquè això es tradueix en guanys a la borsa), encara en donarà més. 

¿És possible guanyar connectivitat sense afectar greument el medi ambient? No ho sembla. I això és important, perquè amb la voluntat del president Illa no n’hi ha prou. ¿Amb qui aprovarà aquesta ampliació? Dels seus socis habituals, amb Comuns segur que no, que hi està en contra per raons mediambientals. Amb Esquerra? És contrària a allargar la tercera pista, però si la Generalitat també governés el Prat, potser s’ho repensaria. Sembla impossible; Aena, com Renfe, és d’aquestes empreses de l’Estat que es pensen des de Madrid. Amb Junts? Potser sí, però… a canvi de què?

El debat de l’ampliació de l’aeroport és el debat sobre com creixem econòmicament i com ens connectem amb el món. Per tant, discutim si ens interessa. Ara bé, tinguem clar que si aquest matí estem parlant d’ampliar el Prat, si els dos governs s’han posat d’acord, és perquè a l’Estat li interessa, no en tinguin cap dubte. 

Comparin la rapidesa en aquest acord inicial amb el govern espanyol demanant més temps per pactar el finançament singular. Està a punt d’acabar-se el termini pactat entre el PSC i Esquerra en la investidura d’Illa, el 30 de juny, en què hauria d'estar pactat el model entre la Generalitat i l’Estat. Doncs sembla que no ho estarà. Interessen més els ingressos del Prat.

Bon dia. 

stats