EFECTES DEL COVID-19
Comarques Gironines 28/01/2021

Els festivals de la Costa Brava treballen en propostes adaptades a la pandèmia

Els salconduits de la cultura, amb proves del covid, són l’esperança dels promotors culturals

MAR CAMPS I MORA
6 min
01. Concert al Festival Ítaca, l’estiu passat. 02. Concert al MMVV.  03 i 05. Recinte de Corçà del Festival Ítaca, i un concert.  04. Indicacions de Xavi Pascual abans d’un concert.

BarcelonaA les comarques gironines hi ha una setantena de festivals, la gran majoria dels quals es concentren a l’estiu i especialment a la Costa Brava. Des de l’inici de la pandèmia molts d’aquests esdeveniments s’han suspès, s’han hagut d’ajornar o, amb una mica de sort, s’han pogut celebrar amb un aforament reduït. L’esperança per al sector són els salconduits de la cultura, amb proves de covid-19 que permetin als espectadors acudir als espectacles sense risc.

El sector de les arts escèniques va més enllà dels artistes i les empreses promotores dels festivals, i engloba cares menys visibles i treballadors amb feines lligades a la temporada turística: tècnics de so i de llum, personal de càrrega i descàrrega de material, operaris dedicats al muntatge d’escenaris, fotògrafs i professionals de la comunicació, entre un llarg etcètera. “Molta gent depèn de la cultura. El més probable és que anem perdent actius, persones professionals que es dedicaven al món de la cultura que vagin a sectors amb més seguretat i més ben retribuïts. Aquesta és la por”, lamenta Xavi Fortuny, director de RGB Músic, l’empresa que produeix el Festival de Cadaqués, el Black Music Festival i l’Emergent, i que va veure reduïda la seva activitat habitual un 85% durant el 2020.

Per la seva banda, Fran Arnau, director del festival Ítaca i gerent de Link Produccions -que ofereix serveis de personal i producció per a diversos festivals, com el de la Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols i el de Cap Roig de Calella de Palafrugell-, explica com els ha perjudicat la crisi sanitària: “Movem molta gent. Teníem una mitjana d’entre 80 i 100 persones treballant cada mes. I ara, aquests mesos, som tres persones a les oficines. En condicions normals el gener i el febrer són mesos dolents, però aquest any encara més. Últimament estàvem facturant prop d’1 milió d’euros cada any; el 2020 haurem facturat 250.000 euros”.

Poques expectatives el 2021

Aquest any tampoc es presenta gaire millor per a Xavi Pascual, director de Promo Arts Music i dels festivals Acústica de Figueres, Sons del Món de Roses i Castelló d’Empúries, i Strenes de Girona: “Sempre m’ha fet patir més el 2021 que el 2020, que va ser un repte i hi havia un esperit de superació constant. D’aquí un mes com a molt hauríem d’estar presentant els festivals d’estiu, tenir tota la programació tancada, tots els treballadors, tota la campanya de comunicació, i ara mateix no podem fer-ho”.

Si aquest tipus d’esdeveniments se solien treballar a un any vista, els seus organitzadors actualment es veuen empesos a improvisar. “La incertesa i el fet d’estar canviant, reprogramant i anul·lant contínuament fa que acabis esgotat”, comenta Francesc Viladiu, director d’Alter Sinergies, després que haguessin d’anul·lar les últimes edicions dels seus dos festivals, l’(A)phònica de Banyoles i el Càntut de Cassà de la Selva. Els promotors, a més, hauran d’ajustar les seves propostes a les restriccions que puguin implementar-se els propers mesos. “Treballem sense pensar en quines mesures hi haurà al juny o al novembre, sinó en les mesures actuals. Hi ha tants canvis que, al final, prefereixes concerts asseguts, amb distància de seguretat i aforaments petits”, afegeix Viladiu.

En aquest sentit, des de Promo Arts han modificat la programació de l’Strenes, que ha de començar aquest mes de març, per si el toc de queda s’avança. “En aquest primer semestre de l’any estem fent les adaptacions impossibles per si hi ha toc de queda a les vuit del vespre: un concert a les quatre de la tarda i un altre a dos quarts de set. Amb un sol concert i un 50% d’aforament no surten els números per a ningú”, indica Pascual.

Per aquestes dates es donava a conèixer el cartell del festival Ítaca, Cultura i Acció a l’Empordà. Els primers concerts a l’Escala queien per Setmana Santa, però vista la situació epidemiològica Link Produccions ha decidit cancel·lar les actuacions i arrencar el festival a partir del mes de maig. “Es farà una versió adaptada al covid, no plantegem concerts de gran format. És una de les conseqüències importants: com que no vam facturar tot el que havíem de facturar, no tenim possibilitats d’invertir o d’arriscar amb la programació”, diu Fran Arnau.

Un altre dels problemes és saber quan han de posar a la venda les entrades per poder aconseguir una “escletxa informativa”, en paraules de Xavi Pascual: “Qualsevol anunci d’artistes va vinculat a una venda, i l’evolució de la pandèmia incideix en l’estat d’ànim del consumidor. A partir del 7 de gener, quan vam tenir altre cop un confinament perimetral, la venda es va desplomar”.

El confinament perimetral actual fa inviable econòmicament moltes activitats culturals: “Podem fer un concert a Vilablareix, en un espai que tingui totes les mesures de seguretat i amb el 50% d’aforament, però només hi poden anar els de Vilablareix. Barcelona és una cosa, Vilablareix una altra. Municipi no és una paraula buida: hi ha municipis de 100 habitants i n’hi ha de 2 milions. El repte, la petita esperança, són els salconduits per a certes activitats”, defensa Xavi Fortuny.

Menys artistes internacionals

Tot i la incertesa actual, els promotors dels grans festivals tenen la confiança que, complint amb les mesures sanitàries i amb proves de covid, es podran celebrar. Això sí: sense gaires estrelles internacionals. Els festivals es troben que amb un aforament del 50% no poden pagar el catxet dels artistes, i les restriccions de mobilitat ho dificulten més, com detalla Fortuny: “Havíem de fer el 49è Festival de Cadaqués l’any passat i aquest any el 50è. Ens estem plantejant si poder fer un festival minimalista, però els festivals de molt alt nivell programen artistes internacionals i la mobilitat s’ha limitat i, a més, s’ha encarit”.

Un dels esdeveniments més concorreguts, el Festival White Summer de Pals, que es va suspendre l’any passat i que en l’edició del 2019 va arribar a més de 150.000 visitants segons l’organització, apostarà per artistes catalans i s’allargarà tot el mes d’agost: “Aquesta situació és una gran oportunitat per al talent emergent català. Serà l’edició amb més actuacions i concerts, tots de petit format i de proximitat”, exposa Jan Barthe, director del White Summer.

El Festival Castell de Peralada, que l’any passat va organitzar una edició virtual i gratuïta, també està preparant una nova edició per a aquest juliol i agost: “L’evolució de la pandèmia no hi ajuda, però tot fa preveure que a l’estiu serà un moment adequat per poder presentar unes programacions amb una evolució positiva cap a la normalitat”, explica el seu director, Oriol Aguilà. Peralada, un festival referent en el món de la dansa, la música pop i l’òpera, ha topat amb entrebancs a l’hora de fer contractació internacional: “En el terreny de l’òpera, a nivell internacional s’està movent molta agenda; en el cas de la dansa, com que són companyies que poden ser de 60 o 80 persones, la mobilitat és més complexa i per això els passos són més prudents, i en l’escenari del pop les gires internacionals, fora d’Europa, estan quasi parades”.

Alguns promotors es queixen que el 2020 es van anul·lar festivals per por o per la falta de confiança de les administracions locals. No va ser el cas del Festival de la Porta Ferrada, fundat el 1958 i el més antic de la Costa Brava, que va ser dels pocs grans esdeveniments que es van dur a terme. “Cada cop que se suspenia un festival o una festa major en patíem les conseqüències, però l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols sempre va tenir clar que es podia fer amb seguretat”, recalca Sergi Roselló, director de patrocini de TheProject. Aquest any repetiran la ubicació al Guíxols Arena i esperen anunciar abans de Setmana Santa la programació.

Nous formats d’espectacles

També hi ha una part positiva, segons Francesc Viladiu: “Com a (A)phònica i Càntut formem part de l’Associació Xàfec [Xarxa de Festivals Musicals de Catalunya], i ens ha servit per poder conèixer-nos, i treballar i analitzar la situació conjuntament”. Aquesta petita empresa de Banyoles ha hagut de buscar noves vies per tirar endavant: “Aquest any hem fet el projecte 78 RPM, vinculat al servei de Biblioteques de la Diputació de Girona, per fer difusió de la música a les biblioteques. Vam passar tot el projecte de manera online i això ha permès que ara l’empresa pugui oferir aquests serveis”.

D’altra banda, Fran Arnau apunta que Link Produccions ha participat en la creació de l’empresa Flock Dron Art, que es dedica a la realització d’espectacles de llum amb drons fets a Catalunya: “Aquest 2021 és la nostra esperança, ens ajudarà molt a frenar el cop”.

stats