TRANSPORTS

La línia Girona-Barcelona té Tant d’èxit que no dona l’abast

Els passatgers ferroviaris de la connexió entre Girona i Barcelona creixen cada any, fins al punt que de vegades s’esgoten els bitllets d’Avant o alguns trens convencionals no tenen prou seients

El creixement de viatgers en la ruta ferroviària entre Barcelona i Girona no s’atura i sembla no tocar sostre, ni en els trens convencionals ni en l’alta velocitat. Tot i que molts passatgers que abans utilitzaven habitualment el tren convencional s’han passat a l’alta velocitat (el trajecte entre Barcelona i Girona dura només 39 minuts), els combois tradicionals, tant els anomenats MD (mitjana distància), que paren en les estacions més grans, com els regionals, amb parada a totes les estacions, no han perdut viatgers, sinó tot el contrari. Aquest increment sostingut ha fet que els trens atapeïts amb gent dreta o asseguda a terra, un fenomen que era habitual d’alguns dies d’estiu, ja s’estigui produint ara mateix en alguns trajectes. Sense anar més lluny, el tren de mitjana distància (MD) de diumenge passat, a mitja tarda, entre Girona i Barcelona, anava ple de gent asseguda pels passadissos perquè no havien aconseguit un seient. Sovint el tren ja arriba ple o amb molts pocs seients lliures des de Flaçà, la parada anterior. Els MD tarden una hora i vint minuts a cobrir la distància entre Girona i Barcelona, i els regionals superen l’hora i mitja, o les dues hores els que passen per la costa.

Aventura per intentar seure

En aquests trajectes, molt utilitzats per estudiants o treballadors que es desplacen a la capital, molts passatgers han de viatjar sense seient més d’una hora. És el cas de Carla Rubio, estudiant gironina a la UAB, que cada diumenge es troba amb aquesta situació. “El problema amb l’aglomeració al tren l’he trobat els diumenges en la franja de les 17 a les 19, sobretot el tren que surt a les 18.42”, explica Rubio. “Aquest tren arriba a Girona força ple ja, però és en aquesta parada on s’omple del tot i comença una aventura per intentar seure... És bastant vergonyós”, afegeix. L’estudiant gironina descriu el panorama: “Molta gent gran, dones embarassades, cotxets de nens, persones en cadira de rodes... que es queden sense lloc i han d’anar com bonament poden, drets o asseguts a terra, com fem la majoria”.

Asseguts al passadís del lavabo

Diversos usuaris han explicat a aquest diari que, a falta de llocs, la gent seu sota les bicis, al passadís del lavabo o a les escales, la qual cosa dificulta la sortida d’algú quan vol baixar, ja que no pot passar i tot plegat es converteix en un caos. “A part del mal d’esquena que acabes agafant, ja que, després de gairebé una hora i mitja recolzat sobre bicicletes, les parets del tren o on trobis un forat, comença a ser incòmode”, explica Rubio. Una altra usuària del servei assegura també que s’ha trobat sense seient al llarg de les últimes setmanes, sempre coincidint amb el diumenge a la tarda i en direcció a Barcelona. En general, els usuaris d’aquesta franja horària asseguren que hi ha un estat d’insatisfacció amb Renfe, ja que consideren que el preu que paguen pel bitllet els hauria de garantir unes les condicions mínimes de comoditat que necessiten per fer un trajecte que dura més d’una hora.

Renfe admet que el tram ferroviari entre Girona i Barcelona (en els dos sentits) és el que més viatgers registra de tot l’Estat, tot i que la companyia no vol parlar de rendibilitat econòmica, sinó de “rendibilitat social”. La companyia assegura, però, que no ha rebut cap queixa formal per part d’usuaris que no trobin seient ni tampoc cap sol·licitud de la Generalitat -la titular del servei que es presta-, demanant-li que incrementi la capacitat de viatgers de la línia.

Sense constància de queixes

El departament de Territori i Sostenibilitat assegura que tampoc “no té constància oficial de queixes en la mitjana distància de la línia entre Girona i Barcelona, ni per part d’usuaris ni de la companyia operadora Renfe”. Segons la Generalitat, no és una línia especialment saturada, més enllà d’episodis puntuals, com el Temps de Flors, i Renfe té la directriu d’operar amb la màxima capacitat en cas que la demanda ho exigeixi. No obstant això, el departament de Territori expressa el compromís d’analitzar “qualsevol queixa o aportació si les rebem”.

Trens Avant complets

El problema del trajecte amb TGV és que no sempre hi ha seients per satisfer la demanda dels usuaris que volen viatjar amb Avant, els més econòmics, i quan els trens van molt plens cal agafar el bitllet d’AVE, que s’enfila als 31,30 euros, sempre que no vingui ple de l’anterior estació, Figueres. Llavors l’única alternativa és el tren de mitjana distància, que té un preu d’11,25 euros. A diferència dels combois del TGV, en els regionals i en el tren de mitjana distància Renfe ven igualment tots els bitllets que els usuaris demanin, encara que el tren vagi ple fins a la bandera i calgui anar drets o seure a terra. Això, que només passa a Catalunya en trajectes de mitjana distància, és perquè l’usuari del tren convencional paga per trajecte i no pel seient, com passa amb el TGV. Segons la Generalitat, això és així perquè aquest tram “té tractament com a Rodalies i es poden utilitzar les targetes integrades de l’ATM de Girona en l’àmbit de Girona”. Segons la Generalitat: “És un tema d’explotació de servei i es va decidir així en el seu dia i insistim que no hi ha constància de cap queixa oficial”.

El revisor no passa

Els passatgers que s’han queixat a l’ARA d’aquesta situació admeten que no han presentat cap queixa oficial ni davant de Renfe ni davant de la Generalitat. “Però sí que ens hem queixat al revisor, quan passa, perquè quan es dona aquesta situació acostuma a desaparèixer per evitar situacions de tensió, ja que molts passatgers es mostren indignats amb el servei”, explica una de les usuàries.

Segons Renfe, l’oferta ferroviària diària en trens convencionals (mitjana distància i regional) entre Figueres i Barcelona és de 16.000 places en total, a les quals s’ha de sumar quasi 4.000 places d’alta velocitat. En la franja de diumenge gairebé tots els trens convencionals van en doble composició i asseguren unes 4.000 places en direcció a Barcelona només a la tarda. Renfe afegeix que, davant l’increment de demanda estival, la línia RG1 (que uneix Portbou i Barcelona pel Maresme sense transbordament) es potencia amb tres serveis diaris més per sentit el cap de setmana a partir del 15 de juny.