Art

El quadre de Mondrian que ha estat 77 anys capgirat

Tot i el descobriment, l'obra 'Ciutat de Nova York I' continuarà exhibint-se capgirada per no malmetre-la

2 min
Susanne Meyer-Büser amb la pintura 'Ciutat de Nova York 1', de Mondrian, a Düsseldorf.

BarcelonaHi ha coses que es capgiren amb tota la intenció, com fan a Xàtiva amb el retrat de Felip V per no oblidar qui va manar cremar la ciutat. En altres casos, tot plegat és involuntari i fins i tot difícil de detectar. És el que ha passat amb Ciutat de Nova York I, un quadre de Piet Mondrian (1877-1944) que ha estat 77 anys mal penjat. Tal com expliquen Süddeutsche Zeitung i The Guardian, el descobriment l'ha fet Susanne Meyer-Büser, comissària de l'exposició dedicada al pintor neerlandès a Düsseldorf. "Estic segura al 100% que l'obra està capgirada", diu Meyer-Büser.

Ciutat de Nova York I, de 1941, és una de les últimes obres de Mondrian, un dels pioners de l'art abstracte. Es va exhibir per primer cop al MoMA de Nova York el 1945, i des del 1980 forma part de la col·lecció d'art de l'estat alemany de Renània del Nord. Es tracta d'una pintura a l'oli sobre tela i amb tires de paper, similar a d'altres que el pintor va fer als Estats Units aparentment influenciat pel jazz i els gratacels, com Broadway boogie-woogie (1942). La pintura no està signada (probablement perquè està inacabada), i quan es va exhibir al MoMA Mondrian ja havia mort; per tant, no és difícil pensar que un simple error va capgirar l'obra, amb la quadrícula de ratlles horitzontals negres, grogues i vermelles més atapeïda a la part inferior. També podria haver contribuït a l'error la posició del nom de Mondrian escrit a la part de darrere del quadre per l'administrador de la successió del pintor.

Ningú se n'havia adonat fins que Meyer-Büser, preparant l'exposició de Düsseldorf, va veure que en una fotografia de 1944 de l'estudi de Mondrian el quadre sortia en un cavallet en una altra posició, amb aquelles ratlles a la part superior. "Allò em va intrigar", diu Meyer-Büsser, que sosté que Mondrian va posar les línies més juntes a dalt per representar "un cel fosc". "Quan ho vaig consultar amb els altres curadors, vam trobar que era molt obvi", diu. Tanmateix, no es planteja capgirar el quadre perquè seria molt "arriscat". "Les tires pengen d'un fil, i si ara ho capgiressis la gravetat les empenyeria cap a una altra direcció", diu Meyer-Büsser.

stats