Cultura 26/01/2021

Adolescents i novel·la negra: els crims no tenen edat

Marion Brunet, Sandrine Destombes i Graziella Moreno reflexionen sobre el gènere al BCNegra

2 min
Un moment de la taula rodona de la BCNegra

BarcelonaEscriure per a adolescents o per a adults és un mateix camí. I si no que ho expliquin a l'escriptora francesa Marion Brunet, que amb L'estiu circular (Club Editor, 2020) ha arreplegat tres dels grans premis literaris a França: el Grand Prix de Littérature Policière, el premi dels llibreters Choix des Libraires i el premi dels lectors Livre de Poche. Al país veí, aquesta novel·la negra va publicar-se en una col·lecció per a adults, tot i que va ser categoritzada com a literatura young adult (per a joves i adults). La trajectòria del llibre, però, evidencia que hi ha històries que no tenen edat. "Tant si escric per a adolescents com si ho faig per a adults em plantejo les mateixes qüestions: l'emancipació, el tancament social i la imposició de normes", ha explicat aquest dimarts Brunet a la taula rodona Compartiment tueurs del festival BCNegra. La novel·la està protagonitzada per dues adolescents i oculta un crim abjecte que, segons Brunet, no expulsa els lectors més joves de la història.

A l'autora la fascina l'etapa adolescent, un moment vital "ple d'intensitat, descobriments i ruptura amb l'entorn familiar". L'embaràs d'una de les protagonistes, que no vol revelar qui és el pare, actua com el motor de la novel·la. La qüestió de les mares adolescents també va atraure Graziella Moreno per teixir El salto de la araña (Alrevés, 2020), la història d'una noia de 16 anys i un noi de 19 que tenen un fill molt aviat. "Volia parlar de la destrucció d'una parella que té una relació tòxica. M'interessava plasmar com la immaduresa i la culpa tenen conseqüències en les seves decisions i preguntar-me si a la vida hi ha segones oportunitats", diu Moreno.

Més enllà de la realitat

L'escriptora francesa Sandrine Destombes –que ha compartit la taula rodona amb Brunet i Moreno– no parla d'adolescents, però a les seves històries sí que hi fa aparèixer infants. La més popular, El doble secret de la família Lessage (Rosa dels Vents), parteix de la desaparició escabrosa de dos germans bessons. Destombes admet que és lectora habitual de la crònica negra dels diaris, malgrat que ella prefereix imaginar els crims de les seves novel·les. "La vida real ens proporciona situacions increïblement bèsties. Prefereixo buscar coses diferents", apunta l'escriptora. Per al seu últim llibre, Madame B (Reservoir Books), s'ha fixat en un ofici sovint invisible: el de les persones que netegen escenes de crims.

Al capdavall, les tres escriptores entenen la novel·la negra com una eina per mostrar el que la societat oculta o ignora. El gènere és, segons Moreno, "el retrat social del segle XXI, que crida l'atenció de les realitats amagades i explica els perquès de la societat". Brunet, que pobla el seu llibre de personatges al capdavall de l'escala social, no hi pot estar més d'acord: "Parlar de les injustícies i de la gent que normalment no veiem és la gran marca de la novel·la negra".

stats