Música

El cicle de cambra del Liceu creix i s’escampa també pel Museu Marítim

La segona edició del projecte proposa deu concerts per al 2020

El cicle de cambra del Liceu té almenys tres propòsits. Un és contribuir a la millora de l’orquestra. Un altre, donar noves oportunitats d’expressió als músics. I el tercer el sintetitza María José Rielo, fagot de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu: “És un projecte que està fet per al gaudi del públic”. Rielo és una de les participants en la segona edició del cicle de cambra impulsat pel director musical del Liceu, Josep Pons, i que es desplegarà en deu concerts, set al Foyer del teatre de la Rambla i tres (gratuïts) al Museu Marítim entre el 4 de febrer i el 7 de juliol de l’any que ve. És a dir, sis més que aquest any.

Josep Pons fa realitat la música de cambra al Liceu

“La música de cambra és l’element essencial de la música clàssica, i és la que defineix Europa”, recorda Pons, content de la resposta que va tenir la primera edició entre els músics de l’orquestra, i que ha propiciat que “una trentena” de grups es presentessin per participar-hi. Finalment hi haurà onze formacions diferents per a una desena de concerts. Trios, quintets, ensembles i fins i tot una orquestra de cambra interpretaran repertoris prou variats, amb composicions de Brahms, Bach, Xostakóvitx, Dvorák, Schubert, Stravinski i Mozart, a més d’obres de set compositores: Clara Schumann, Élisabeth Jacquet de la Guerre, Germaine Tailleferre, Grazyna Bacewicz, Sofia Gubaidúlina, Kaija Saariaho i Hildur Gudnadóttir, l’autora de les bandes sonores de la sèrie Chernobyl i de la pel·lícula Joker.

Millorar l’orquestra

Els reptes seran considerables. Per exemple, el conjunt Liceu 430 interpretarà el quartet per oboè de Mozart amb instruments històrics. “Això ens permet entrar en un univers diferent del que estem acostumats”, diu l’oboista Barbara Stegemann. Per al violoncel·lista Cristoforo Pestalozzi el desafiament és dirigir La mort i la donzella de Schubert amb l’arranjament de Mahler perseguint “millorar el so de la corda”. Per a la violinista Oksana Solovieva, que participarà en la interpretació del septet de Beethoven, el cicle li permet “ser activa” més enllà de les rutines de l’orquestres. Al violoncel·lista Guillaume Terrail, present en diverses formacions del cicle, la música de cambra li permet “treballar amb més profunditat” coses que després poden traslladar a l’Orquestra del Liceu. Pensa el mateix María José Rielo, que serà una de les intèrprets de La història d’un soldat de Stravinski.

La previsió de la direcció del teatre és que aquesta segona edició del cicle, batejada com L’esclat de cambra del Liceu, arribi a una ocupació del 70%.