Festival de cinema

Johnny Depp a Canes: "No necessito res més de Hollywood"

L'actor encarna Lluís XV a 'Jeanne du Barry', el conte de fades versallesc de Maïwenn que ha inaugurat el festival

4 min
Johnny Depp a la roda de premsa de 'Jeanne du Barry'

Canes (França)El Festival de Canes ha acollit el retorn a la gran pantalla de Johnny Depp en el seu primer gran paper després de la mediàtica batalla judicial contra la seva exdona Amber Heard. L'actor nord-americà, en un francès més que correcte, encarna el rei Lluís XV a Jeanne du Barry, una exaltació de la cortesana favorita d'aquest monarca francès que la també protagonista Maïwenn ha dirigit a major glòria pròpia. La pel·lícula parteix de la reivindicació del llibertinatge com una cultura que permetia a una dona de classe popular i filla de mare soltera com Du Barry assolir una llibertat i un estatus que li eren inaccessibles per altres camins. Maïwenn converteix la cortesana en el súmmum del triomf femení legitimat per un home de gran poder. L'actriu i directora es regala una pel·lícula d'època en què encarna una mena de Ventafocs que esdevé més que una princesa. Perquè un rei no té potestat per escollir una reina, però sí que decideix qui és la seva favorita.

En un film fascinat pels protocols de Versalles, la protagonista es legitima pels seus orígens i per la suposada subversió que el seu tarannà espontani genera entre la noblesa més rància. Jeanne du Barry pretén ser el retrat d'una dona extraordinària, però la pel·lícula està travessada per una profunda misogínia. Mentre tots els homes de poder són vistos amb simpatia per l'afecte que mostren cap a la protagonista, els únics personatges femenins recurrents, les filles del rei, es mostren grotesques i odioses com les germanastres de la Ventafocs. Maïwenn vol regnar sola i ni tan sols Johnny Depp té més paper que admirar-la.

Sí que ha tingut paper en la roda de premsa de l'endemà de l'estrena, a la qual Johnny Depp s’ha presentat aquest dimecres 40 minuts tard fent honor a una tradició perfectament acreditada en la seva visita al BCN Film Fest, on va fer esperar 95 minuts els periodistes. Depp ha comentat la seva imatge emocionada i pròxima a les llàgrimes durant l'ovació de set minuts amb què es va rebre la pel·lícula a la sessió de gala ("em vaig sentir molt orgullós", ha dit) i també el seu divorci de Hollywood, on no ha treballat des que el van acomiadar de la saga Animals fantàstics. "Quan et demanen que marxis d'una pel·lícula en què estàs per culpa d'un munt de consonants i vocals flotant a l'aire, sí, et sents una mica boicotejat –ha explicat l'actor–. Però em sento boicotejat ara? No, de cap manera. No em sento boicotejat perquè no hi penso. No necessito res més de Hollywood".

Amb Jeanne du Barry, tota una banalització de les intrigues a la cort de Versalles, va arrencar dimarts la 76a edició del Festival de Canes, que tindrà un dels seus punts àlgids en l'estrena mundial fora de concurs d'Indiana Jones i el dial del destí, la cinquena i última entrega de les aventures de l'arqueòleg interpretat per Harrison Ford, que aquest cop comparteix pantalla amb Phoebe Waller-Bridge (Fleabag) i Mads Mikkelsen. També fora de concurs, Martin Scorsese donarà a conèixer l'esperat western Killers of the Flower Moon, amb Leonardo DiCaprio, una producció d'Apple TV+ que s'estrenarà a les sales abans d'arribar a la plataforma.

En la competició per la Palma d'Or, el festival torna a apostar per vells coneguts com Nanni Moretti, Aki Kaurismäki, Marco Bellocchio, Todd Haynes i Wes Anderson, en una selecció de 21 títols que compta amb un total de set directores, tot un rècord per a Canes: Kaouther Ben Hania, Catherine Breillat, Catherine Corsini, Jessica Hausner, Alice Rohrwacher, Ramata-Toulaye Sy i Justine Triet.

Canes en català: Elena Martín

Tot i que cap producció del nostre país competeix per la Palma d'Or, uns quants títols amb participació catalana s'escampen per les seccions paral·leles. A la Quinzena de Realitzadors, la potent secció off dedicada a les propostes més inquietes, es presenta Creatura, el segon llargmetratge d'Elena Martín Gimeno després de Julia Ist (2017), on la també actriu i protagonista explora la repressió del desig femení a través d'un personatge amb una misteriosa afecció dèrmica. Comparteix programació amb Inside the yellow cocoon shell, el debut del vietnamita Pham Thien An, que es preveu que sigui una de les grans revelacions de Canes 2023 i que compta amb la coproducció de la productora barcelonina Fasten Film. Un altre títol internacional, el curt croat La veritable història de la baralla d'Andrea Slaviček, amb coproducció catalana de la mà de Fractal 7, s'exhibeix a la Setmana de la Crítica. A La Cinef, l'apartat que el festival reserva a destacar treballs d'escoles de cinema, s'ha seleccionat Trenc d'alba, una obra d'Anna Llargués cuinada a l'Escac i que té lloc en una masia feta miques. I a les sessions especials es projectarà Robot Dreams, el primer llarg d'animació de Pablo Berger (Blancaneu). Per altra banda, una delegació de més de setanta empreses de l'audiovisual català desembarca al Mercat de Canes. Aquest esdeveniment paral·lel al festival amb prou feines genera titulars als mitjans, però és on es couen la majoria de compravendes que marcaran la temporada cinematogràfica al planeta.

stats