Cinema

La nova sensació del cinema asiàtic és una producció catalana

La poètica 'El árbol de las mariposas doradas' reflexiona sobre la mort i s'aproxima al cinema de Tarkovski

1 min
Fotograma d''El árbol de las mariposas doradas'
  • Direcció i guió: Phạm Thiên Ân.
  • 182 minuts.
  • Vietnam, Singapur, França i Espanya (2023)
  • Amb Lê Phong Vũ, Nguyễn Thịnh i Vũ Ngọc Mạnh

Guardonada amb la Càmera d’Or a la millor opera prima del Festival de Canes, la pel·lícula vietnamita El árbol de las mariposas doradas –que compta amb la participació de la productora barcelonina Fasten Films– s’assenta de forma brillant sobre una fèrtil col·lecció de territoris fronterers, entre el mundanal i l'espiritual, el preciosisme i el tenebrisme i, finalment, entre la realitat i el somni. Confeccionada amb uns virtuosos plans seqüència que combinen la precisió coreogràfica amb una sublim obertura al flux del real, el film inicia el seu imprevisible recorregut als carrers de Saigon, on la col·lisió de dues motos deixa un resultat fatal –dos conductors morts– i alhora miraculós: un nen que anava de paquet amb la seva mare surt il·lès de l’accident. El cunyat de la mare, que serà el protagonista de la pel·lícula, s’encarregarà de portar el seu nebot fins a un poble del Vietnam rural per assistir al funeral de la difunta.

El trànsit del país esdevindrà un viatge al passat tant del protagonista –que es retrobarà amb vells amors– com de tota una nació encara esquinçada pel record de la guerra. Així, amb un peu ben posat en la realitat, el debutant Phạm Thiên Ân s’aproxima a les formes poètiques del cinema d’Andrei Tarkovski per construir una emocionant meditació sobre l’eterna recerca de respostes que desperta el cara a cara amb la mort.

Tràiler d''El árbol de las mariposas doradas'
stats