Gira internacional
Cultura Música 28/04/2023

L'Orfeó Català es corona a Berlín amb la Filharmònica

El cor assoleix una fita històrica en un concert dirigit per Kirill Petrenko

4 min
Un moment del concert de l'Orfeó Català amb la Filharmònica de Berlín

BerlínSovint els companys de feina dels cantaires de l'Orfeó Català es fan creus que gastin dies de vacances per anar a cantar. Aquesta vegada, però, no han hagut de donar gaires explicacions: necessitaven quatre dies de festa per actuar amb una de les millors orquestres del món, la Filharmònica de Berlín, sota la batuta del director rus Kirill Petrenko (Omsk, 1972). I ho han fet, a més, a la Berliner Philharmonie, la casa de l'orquestra i una de les sales de concerts més prestigioses de la història. "No paro de repetir als cantaires que a partir d'aquí ho podem igualar, però que més amunt ja no podem anar", subratlla el director general del Palau de la Música, Joan Oller. L'Orfeó va interpretar dijous amb l'orquestra –formada per una cinquantena de músics– la Missa de la Coronació de Mozart, en un concert que repetiran dilluns a les onze del matí a la Sagrada Família i dimecres a l'Auditori Nacional de Madrid.

L'Orfeó Català i la Filharmònica de Berlín interpretant la 'Missa de la coronació' de Mozart

Aquesta conjunció entre el cor, l'orquestra i la sala no havia passat mai. L'Orfeó havia cantat a la Berliner Philharmonie el 1995, però amb la Berliner Bach Akademie; i amb l'Orquestra Filharmònica en una ocasió, el 2013, però mai fins ara havia tingut l'oportunitat de fer-ho amb ella a la seva seu, l'emblemàtic edifici pentagonal construït per Hans Scharoun als anys 60 i una de les sales amb millor sonoritat del món. "És una fita històrica. Ho hem viscut amb molts nervis, però a mesura que hem anat treballant s'han transformat en emoció", explica una de les cantaires de l'Orfeó, Júlia Molina, que també és farmacèutica i treballa en una multinacional. Ella tenia claríssim que no es volia perdre l'oportunitat de treballar amb Petrenko i la Filharmònica de Berlín: "Tots fem un esforç per compaginar les nostres feines amb la nostra afició, que és l'Orfeó, i sabem que en realitat aquests dies a Berlín no fem vacances. Però en l'àmbit personal és un somni fet realitat".

Tot i que l'Orfeó no és un cor professional i al principi patien per estar a l'altura del repte, tant el director com els músics els hi han posat fàcil. Els 92 cantaires van arribar dimarts a Berlín i han estat assajant dos dies sencers amb el director i l'orquestra, concentrats únicament en cantar. "Petrenko és molt exigent, sap molt bé el que vol i com vol treballar amb els cors. Ens somreia i ens mirava molt, ha estat dialogant i s'ha creat una connexió especial entre tots", assenyala Molina. Després de l'assaig general, Oller ho confirmava. "Té els cantaires absolutament fascinats. Si els hi demana que saltin per la finestra, salten. El director és tot amabilitat, però si vol una cosa no para fins a aconseguir-la, tant amb el cor com amb l'orquestra", deia dijous el director general del Palau de la Música.

Ovació del públic alemany

Feia més de dos anys que l'Orfeó, dirigit per Pablo Larraz, esperava aquest concert. La gira estava prevista per al 2021, però es va cancel·lar per culpa de la pandèmia i fins ara no s'havia pogut fer realitat. "El fet d'haver d'esperar tant de temps ha anat bé perquè el cor s'ha pogut aprendre la Missa de memòria. Canten sense papers i el nivell de motivació entre ells és altíssim", destaca Oller. L'Orfeó Català no cantava la Missa de Coronació de Mozart des de feia més de 20 anys, però el director del Palau posa en valor la peça. "A vegades és considerada una obra menor, només valorada per l'Agnus Dei –assenyala Oller–. Però quan veus la versió que n'ha fet Petrenko t'adones de quanta màgia hi ha en la música i que a l'escenari no hi sobra ningú".

Un moment del concert amb l'Orfeó Català.

El director rus, que des del 2015 està al capdavant de la Filharmònica de Berlín, és una de les batutes més reconegudes del món, en especial per les seves interpretacions d'òperes del repertori rus. En aquest sentit, Petrenko ha treballat la Missa de la Coronació "des de la teatralitat, jugant amb els impactes i amb la força artística del cor i de cada músic de la Filharmònica, que és una bèstia", afegeix el director del Palau. El resultat és un concert ple de contrastos i vehemència que va aixecar una llarguíssima ovació del públic alemany, que no va parar d'aplaudir fins que l'últim cantaire de l'Orfeó no va marxar de l'escenari.

L'Orfeó farà un segon concert aquest divendres a la Berliner Phillharmonie i després viatjarà fins a Barcelona per preparar-se per a l'actuació de dilluns a la Sagrada Família. La cita correspon a la celebració del Dia d'Europa per part de l'orquestra, que cada any busca un lloc emblemàtic per actuar coincidint amb l'efemèride. Des del 1991 han trepitjat escenaris com el Palazzo Vechio de Florència (1995), el museu Vasa d'Estocolm (1998), el Monestir dels Jerònims de Lisboa (2003) i el Museu d'Orsay de París (2019). El concert inclourà al programa l'Ave verum de Mozart i la Pregària per Ucraïna de Valentin Silvestrov i es retransmetrà en directe per La 2 de Televisió Espanyola. Aprofitant el seu pas per Barcelona, Petrenko i la Filharmònica de Berlín també oferiran un concert dimarts al Palau de la Música, que a més prepara un documental per plasmar la fita de l'Orfeó Català.

stats