Música

El prestigiós Diotima Quartet estrena una obra de Benet Casablancas

L'Auditori de Girona i el Palau de la Música acullen la interpretació del 'Quartet núm. 6' del compositor sabadellenc

2 min
El Quartet Diotima

Barcelona"Molt emocionat pel fantàstic concert del Diotima Quartet ahir a L'Auditori de Girona, amb els quartets núm. 3 i núm. 6, Pluie oblique. Épigrammes pessoëns, i un Ravel de somni, així com per l'entusiasta recepció del públic que ens va acompanyar amatent. Gràcies a tots! I demà al Palau de la Música. Frisant!". Així ha reaccionat aquest dilluns el compositor Benet Casablancas (Sabadell, 1956) recordant l'estrena mundial d'una obra seva, el Quartet núm. 6, a càrrec del Diotima, el prestigiós quartet format a França per Yun-Peng Zhao (violí), Léo Marillier (violí), Franck Chevalier (viola) i Alexis Descharmes (violoncel). L'entusiasme de Casablancas està més que justificat. "Pensa que jo mateix, el compositor, no l'havia escoltat mai. El quartet la coneix molt més que jo", explica.

Composta el 2021 arran d'un encàrrec del Palau de la Música dins del programa Barcelona Creació Sonora promogut per l’Ajuntament de Barcelona, i inspirat per la poesia de Fernando Pessoa, l'obra ja l'havien assajat els Diotima el 2022, que era l'any que estava prevista l'estrena, però "quatre o cinc dies abans del concert" un dels músics va donar positiu de covid. "I no va ser fàcil trobar una altra data, perquè són un quartet amb molta feina", diu. Després de l'estrena de diumenge a Girona, s'interpretarà aquest dimarts 24 d'octubre al Petit Palau de la Música a les 19.30 h. "Un dels aspectes inspiradors i que possiblement afecta també el caràcter de la música és, a més de la força poètica de Pessoa, conèixer els intèrprets per als quals escrius, en aquest cas el meravellós quartet Diotima", precisa el compositor sabadellenc.

"El quartet de corda és el gènere més difícil i exigent que hi ha, tant per a l'autor com per als intèrprets", adverteix Casabalancas, que ha comptat amb formacions extraordinàries per estrenar els seus quartets, com l'Arditti, del violinista britànic Irvine Arditti, que va estrenar el número 3 el 2009, o el Casals, que va fer el mateix amb el número 4, Widmung, el 2018. En el programa dels concerts del Quartet Diotima a Girona i Barcelona s'hi inclouen tant el núm. 3 com el 6, la qual cosa permet comprovar l'evolució compositiva de Benet Casablancas. Tots dos evoquen universos poètics, el de William Butler Yeats i el de Fernando Pessoa, respectivament. "El tercer, de 24 minuts, és el de dimensió més àmplia, i el sisè dura uns deu minuts, el mateix que el cinquè, però no està estructurat en un moviment sinó en quatre. És un altre plantejament, però ja m'agrada fer coses diferents", assegura Casablancas. La paraula epigrama del títol suggereix "una certa economia" darrere la qual hi ha el propòsit de "concentrar el discurs despullant-lo de temptacions retòriques", i "aquests quatre moviments, tot i no ser no gaire extensos, permeten desenvolupar diferents atmosferes expressives".

L'estrena del Quartet núm. 6 arriba després de la profitosa i prolífica temporada com a compositor resident de Casablancas al Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM) de Madrid, amb activitats arreu d'Espanya, inclosa l'estrena del Concert per a violí amb Leticia Moreno. I aquesta temporada 2023-3024 i la següent és el compositor resident del Teatre Principal de Sabadell, una iniciativa de les Joventuts Musicals de Catalunya i l'Ajuntament sabadellenc: s'hi interpretaran més de trenta obres representatives de la trajectòria de Benet Casablancas.

stats