Esplèndides paraules d’amor i recança al HeartBreak Hotel
La versió teatral de 'Qui va matar el meu pare' presenta un sensacional Dafnis Balduz que s'ha fet seu el discurs íntim i ha aconseguit penetrar en els sentiments del protagonista
- Traductor: Robert Luzón
- Intèrpret: Dafnis Balduz
- Director: Pau Roca
- Heartbreak Hotel (Fins al 2 de novembre)
Qui va matar el meu pare (Més Llibres, 2019) és la tercera novel·la autobiogràfica del jove escriptor francès Édouard Louis (Hallencourt, 1992). Una trilogia iniciada amb Adéu a l’Eddy Bellegueule –gran èxit editorial amb què es va donar a conèixer–, publicat en català per Més Llibres el 2015, en el qual parlava de l’assetjament escolar, l’homofòbia i la injustícia que va patir per ser gai, i que segueix amb Història de la violència (Més Llibres, 2018), on plasmava la violació i intent d’assassinat que va patir el Nadal del 2012. La pobresa, la violència domèstica i institucional, la marginació del que és diferent i la manca de justícia social es manifesten a les tres entregues de diverses maneres.
Louis va deixar casa seva i va marxar a la Universitat de París fugint de la confrontació amb un pare masclista i xenòfob que l’ignorava i humiliava per ser homosexual. Seguint les passes del filòsof i historiador Didier Eribon –autor del magnífic assaig Retorn a Reims, a qui Louis havia dedicat la primera novel·la–, Louis torna a casa arran de la mort del seu pare en un intent de refer ponts sentimentals cap al seu progenitor; intentant entendre’l, descobrint que l’estimava i constatant que el seu cos va ser “destruït pel treball i per una determinada ideologia masculina”. La bellesa, la profunditat i també l’amargor del text rauen en la confrontació entre els actes humiliants i depreciatius amb altres de pur amor paternal que, al final, il·lustren la fragilitat emocional d’un home constrenyit pel pensament únic. La funció conclou amb la denúncia explícita del sistema econòmic i social que imposa un model de comportament i pensament excloent. Per a Louis, al pare el van matar Jacques Chirac, François Hollande, Nicolas Sarkozy i Emmanuel Macron.
Un sensacional Dafnis Balduz s'ha fet seu el discurs íntim i ha aconseguit penetrar en els sentiments del protagonista des d’un compromís i una naturalitat aclaparadora sota una direcció ben precisa de Pau Roca, potser un xic massa adornada. En tot cas, una proposta molt recomanable per a l’íntim Heartbreak Hotel, malgrat el quimèric desig en les últimes paraules del pare: "Cal una revolució".