Un lloc fet a mida

El sector turístic té un pes d’entre el 12% i el 13% del PIB de Catalunya. Hi contribueixen més de 78.000 empreses que, a més dels productes i serveis de qualitat que posen a l’abast dels visitants, aporten valor al territori

2 min
El sector turístic de Catalunya espera refer-se en part aquesta temporada d'estiu del mal 2020

Després d’uns últims mesos marcats per unes restriccions que, entre altres coses, posaven l'accent en limitar les trobades socials i la mobilitat de la ciutadania per reduir el nombre de casos i morts a causa del covid-19, el 9 de maig passat l’estat d’alarma va arribar a la seva fi. Coincidint igualment amb el final dels tancaments perimetrals arreu, catalans i catalanes han començat a recrear les mil i una escapades aparcades durant l’últim any i escaig i que, probablement, es puguin reprendre els pròxims mesos. Si tothom conserva mínimament el seny, esclar.

Coneixedors d’aquestes ganes de moure’s i la necessitat de fer més costat que mai al turisme de casa nostra, la Generalitat va presentar fa uns dies un pla de reactivació del sector dotat amb més de 6,5 milions d’euros i articulat al voltant de 30 accions. El pla pivota en dos eixos com són la recuperació de la demanda i la transformació del sector i aspira a recuperar entre 11.000 i 13.000 milions d’euros de despesa turística.

Recuperació del sector

L’objectiu del pla de reactivació, presentat en roda de premsa pel conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, acompanyat del director general de Turisme, Octavi Bono, i del director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, és tant mantenir i consolidar el turisme nacional i estatal com recuperar part de la demanda internacional, la qual, tot i representar vora la meitat dels visitants, genera el 85% dels ingressos. Durant l’acte, Tremosa va citar com a fita “recuperar tant com es pugui la potència del 2019, la qual no s’assolirà al 100% però és probable que arribi al 50%”. 

Foto de família de l'acte de presentació del pla de reactivació de sector turístic.

El titular d’Empresa assenyalava, tanmateix, com la crisi del covid-19 “ha evidenciat que el turisme és un sector tractor”. Ho il·lustrava així: “Hem tingut un any de no turisme i hem vist l’impacte que té, no només en la restauració i en els hotels, sinó també en el comerç o el sector immobiliari”. Unes pèrdues econòmiques i de llocs de treball que, que des de l'inici de la pandèmia, el departament d’Empresa i Coneixement ha intentat pal·liar a través de quatre línies de subvencions a empreses i autònoms del sector per valor de 54 milions d’euros i la concessió de gairebé 11.000 ajuts per garantir la seva continuïtat.

2020, situació de partida

  1. Catalunya rep 3,9 milions de turistes estrangers, que suposen un 80% menys respecte al 2019
  2. Mercats emissors: França (33,8%), el Regne Unit (7,4%), Alemanya (5,9%) i Itàlia (5,2%)
  3. La despesa dels visitants internacionals és de 3.660 milions d’euros, un 83% menys respecte al 2019
  4. La facturació provinent del sector turístic és de 6.033 milions d’euros, un 84% menys respecte al 2019
  5. L'augment de l’atur dins del sector és d'un 32,7% respecte al 2019
  6. Caiguda del volum de negoci per sectors:
  • Establiments d’allotjament i restauració: -59,9%
  • Transport aeri: -62,5%
  • Agències de viatges: -70,8%
  • Organització de convencions i fires: -72,2%

** Font: Departament d’Empresa i Coneixement

Al detall. Una campanya diferenciadora

Un dels elements centrals del pla de reactivació del sector engegat per la Generalitat és la campanya Catalunya, un lloc fet a mida, creada per donar resposta a les necessitats actuals de la demanda turística, que van des d’evitar els llocs amb més concentració turística fins a ser respectuós amb el medi ambient i l’entorn, passant per connectar amb el lloc que es visita i viatjar compartint moments amb amics i família. La campanya fuig de les fórmules tradicionals per promocionar Catalunya com a destinació turística fent èmfasi en les emocions que desperta visitar el nostre país.

La campanya, duta en col·laboració amb els Patronats de Turisme, s’adreça als mercats català i espanyol, francès, britànic, alemany i del Benelux, i posa en valor destinacions com Barcelona, Altafulla, Torredembarra, Espinelves, els Pirineus, el pantà de Sau, Port Aventura, el Circuit de Barcelona-Catalunya i Canet de Mar, entre d'altres.

El decàleg. Avantatges del turisme de proximitat

  1. Les empreses i serveis turístics es beneficien d’una dinamització econòmica i social que no entén d’una estacionalitat tan marcada.
  2. Molts territoris pròxims a grans pols emissors se centren en potenciar el patrimoni cultural i natural com un valor diferencial.
  3. Hi ha més distribució territorial de l’activitat turística i els seus beneficis.
  4. Es fomenten les activitats turístiques caracteritzades per tenir un fort lligam amb els agents locals com ara productors, cellers o empreses d’agroturisme.
  5. Es reforcen les activitats a l’aire lliure.
  6. El visitant es caracteritza per tenir un perfil més responsable i familiar.
  7. El viatger adquireix més sentit emocional a l’hora de gaudir de l’experiència que suposa visitar entorns pròxims amb els quals, d’alguna manera, se sent connectat.
  8. Es pot planificar més a curt termini i pot ser més econòmic, ja que en molts casos es pot tornar al domicili habitual a dormir.
  9. Mobilitat més sostenible. Disminució del nombre de desplaçaments, sobretot en el transport aeri i de creuers, i, per tant, menys impacte sobre el medi ambient.
  10. El tren es pot convertir en una clara alternativa a aquests tipus de viatges.


** Elaborat pel Dr. Daniel Imbert-Bouchard Ribera, investigador del grup de recerca en Turisme, Cultura i Territori (TURCiT) del CETT-UB

stats