CONSUM
Economia 25/11/2016

Del Black Friday a la Black Week: el fenomen s’allarga

Catalunya prolonga a set dies la jornada de descomptes dels EUA

Paula Solanas
3 min
Del Black Friday a la Black Week: el fenomen s’allarga

BarcelonaVa aterrar a Catalunya des dels Estats Units com un dia de promocions i descomptes -al mercat americà és el primer divendres després del Dia d’Acció de Gràcies i marca l’inici de la campanya de Nadal-, però algunes cadenes de distribució ja empenyen perquè el Black Friday canviï de cognom per convertir-se en la Black Week. El comerç català encara avui una nova edició d’aquesta campanya, que en molts casos ja no es limita a una sola jornada de rebaixes. El Black Friday ha arribat per quedar-se i aquest any ha guanyat adeptes en sectors que tradicionalment no fan descomptes en dates concretes, com els concessionaris de cotxes, les immobiliàries i les gasolineres. Després d’un mal novembre -amb pitjors vendes en la roba d’hivern pel fred suau-, el sector confia de nou en aquesta promoció per esperonar la facturació.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Tot i així, l’avançament de la campanya de Nadal genera dubtes entre els petits botiguers, que temen que el Black Friday acabi menjant-se les vendes del període de festes. “S’ha desvirtuat el concepte original, i ara és simplement vendre per vendre”, explica el president de la Fundació Barcelona Comerç, Salvador Vendrell. Segons l’associació de comerciants, que agrupa 17 dels 22 eixos comercials que hi ha a la capital catalana, gran part de les compres que es faran avui substitueixen les del desembre, és a dir, que en realitat no es ven més. “Si això es converteix finalment en un mes de descomptes, acabarà fent mal al comerç de proximitat”, diu Vendrell.

La mateixa preocupació arriba en paraules de Comertia, l’associació catalana de cadenes de comerç familiar. Segons el seu president, Joan Carles Calbet, el Black Friday no ajuda a vendre més, sinó a avançar les compres. “Ens hem vist atrapats en aquesta moda, però si s’acaba allargant més dies pot acabar tenint un efecte perjudicial en la facturació”, raona. Per a totes dues associacions la conclusió és la mateixa: un dia -o un cap de setmana- de descomptes és assumible, però estirar en excés la febre del Black Friday els pot acabar sortint massa car.

“Al final són compres de Nadal a preu normal [sense descomptes] que es deixen de fer”, apunta la vicepresidenta de la patronal Fepime, Maria Rosa Eritja. Segons les fonts consultades, de moment el Black Friday ja ha aconseguit substituir la tradicional avantsala de les compres nadalenques: el pont de desembre -que aquest any s’estirarà gairebé tota la setmana- té cada vegada menys tirada comercial.

Ramon Genís és un dels botiguers catalans que ha acabat cedint al Black Friday. La seva merceria al carrer Gran de Sant Andreu de Barcelona ja es va sumar a la promoció l’any passat, encara que reconeix que l’èxit va ser limitat. Per a aquest any espera que les vendes millorin, però recorda que el petit comerç no pot competir en un calendari de descomptes permanents. “Hem decidit participar-hi només divendres, però ja n’hi ha que estiren les rebaixes tota una setmana”, explica Genís, i afegeix que al barri s’hi han sumat fins i tot les botigues d’alimentació i alguns restaurants.

Augment de les vendes

No obstant, el sector és prudent i vol esperar que acabi la campanya nadalenca per fer balanç del fenomen. Segons el professor d’Esade Gerard Costa, les botigues vendran en aquest Black Friday un 10% més que l’any passat. Les campanyes agressives de les grans cadenes han augmentat inevitablement la visibilitat de la promoció, tant, que Costa pronostica unes vendes de 5.500 milions d’euros a les botigues físiques espanyoles i de 1.300 milions al comerç electrònic.

stats