Glovo tanca una nova ronda de 150 M€ i ja és el primer 'unicorn' català

El fons estatal d'Abu Dhabi encapçala la segona operació de finançament de l'empresa aquest any

Glovo ja és el primer unicorn català. És a dir, la primera empresa tecnològica del país amb una valoració que supera els 1.000 milions de dòlars i la segona a Espanya que aconsegueix aquest estatus després de Cabify. La plataforma de missatgeria instantània ha tancat aquest dijous una nova ronda de finançament de 150 milions d'euros, que també ha suposat el desembarcament en el seu capital del fons sobirà d'Abu Dhabi Mubadala. En aquesta operació també hi han participat inversors actuals de l'empresa com la firma nord-americana Drake Enterprises (propietària de les pizzeries Papa John's), la francesa Idinvest i la paneuropea Lakestar. És la cinquena ampliació de capital en la història de Glovo i la segona de l'any, perquè a l'abril ja va captar 150 milions més.

El nou gran accionista de l'aplicació –que la setmana passada treia pit dels seus objectius de neutralitat d'emissions de carboni coincidint amb la cimera del COP25– també compta amb un paquet d'accions important a la petroliera espanyola Cepsa. A més, Mubadala és el propietari d'una empresa extractora de carburants amb el mateix nom al Sud-est Asiàtic i al Pròxim Orient. L'any passat el fons d'Abu Dhabi va posar en marxa un vehicle de 400 milions d'euros per entrar en companyies tecnològiques europees, a través del qual ha aterrat a Glovo.

435 M€ Total de finançament

Glovo ha captat al llarg de la història més de 400 M€ de finançament d'inversors com Rakuten i el propietari de les pizzeries Papa John's

Amb la nova inversió, la companyia catalana preveu contractar més perfils tècnics, sobretot a Polònia, on ha comprat recentment el competidor Pizza Portal per 35 milions d'euros. Glovo vol incorporar 300 nous enginyers fins a mitjans del 2020, 90 dels quals es destinaran a les seves oficines a Varsòvia. "Haver arribat a l'estatus d' unicorn és realment fascinant", ha declarat a través d'un comunicat Oscar Pierre, el conseller delegat i cofundador de Glovo.

Glovo promet ara protegir més els repartidors si la llei és més “laxa”

L'ampliació de capital –i la valoració per sobre dels 1.000 milions de dòlars– és una bona notícia per a la companyia, però l'allunya per ara dels rumors que situaven el fons tecnològic més gran del món ( Vision Fund de Softbank) com a nou accionista de Glovo, així com d'una hipotètica sortida a borsa. "Com a companyia, continuem conservant la mateixa visió que hem tingut sempre: que els nostres usuaris adquireixin de manera immediata tot allò que necessiten de la seva ciutat", ha afegit Pierre.

A mesura que el valor d'empresa es dispara també es complica més que una altra companyia tingui prou múscul financer per comprar-la, en un moment en què el sector de les entregues a domicili gira cap a la concentració. Glovo encara depèn de la gasolina que hi injecten els inversors per continuar creixent, tot i generar pèrdues. En els comptes del 2018 va més que duplicar les vendes, fins als 52 milions d'euros, alhora que multiplicava per vuit els números vermells: 42 milions en negatiu als últims resultats. El finançament que l'empresa ha aconseguit a través dels inversors ja arriba als 435 milions d'euros.

La data clau per al futur de Glovo a Espanya

Tot i així, les operacions de Glovo tenen una altra data important fixada al calendari. Al febrer tindrà lloc el macrojudici al Tribunal Superior de Catalunya que ha de decidir sobre la relació laboral de la plataforma amb els seus repartidors. En el cas de Madrid, els magistrats van unificar el criteri per concloure que els riders són falsos autònoms i no col·laboradors autònoms, com defensa l'empresa. Amb tres sentències de tribunals autonòmics en contra (Astúries tampoc avala el model de Glovo), augmenta la pressió sobre la companyia de cara a la decisió final del Tribunal Suprem, que pot arribar abans que s'acabi el 2020.

Glovo ja ha admès en diverses ocasions que Espanya és un dels països on ha aconseguit arribar a un resultat operatiu positiu, una fita difícil tenint en compte els escassos marges del sector delivery. Una sentència desfavorable del Suprem, però, posaria en perill la seva continuïtat a l'Estat. Fonts del sector relacionen aquesta situació amb l'estratègia d'expansió de Glovo, que en els últims anys ha crescut en mercats amb dues característiques: costos laborals baixos i una classe mitjana-alta prou àmplia per fer comandes. L'empresa treballa en 300 ciutats de 26 països de tot el món i avisa que obrirà el seu servei a noves ubicacions en les pròximes setmanes.

Llums i ombres d'una empresa polèmica

L'origen del negoci

Glovo va obrir al principi del 2015 fundada per Oscar Pierre i Sacha Michaud amb una primera ronda de finançament de 14.000 euros. La companyia va passar per l'acceleradora Conector i el parc d'emprenedoria Barcelona Activa abans de començar a créixer. L'apli va néixer com un servei per entregar qualsevol paquet a la capital catalana.

L'arribada de Rakuten

El 2017 el gegant del comerç electrònic japonès Rakuten va fer la seva primera inversió a Glovo. Un total de 25 milions d'euros, que van triplicar la valoració de la companyia fins als 45 milions. Glovo ha incorporat des d'aleshores altres inversors internacionals com el propietari polonès de La Tagliatella i el de les pizzeries Papa John's.

Batalla judicial

La judicialització del model de treball de les aplicacions va començar amb Deliveroo, però a partir del 2018 també van arribar als jutjats els enfrontaments d'exrepartidors de Glovo amb l'empresa. Aquest febrer tindrà lloc un macrojudici al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

Víctima de la precarietat

El maig d'aquest any la mort de Pujan Koirala, un repartidor nepalès de 22 anys, mentre repartia comandes per a Glovo a Barcelona va tornar a encendre les crítiques sobre les condicions laborals de l'empresa. El missatger treballava llogant el compte a un altre rider, una pràctica estesa i coneguda per la companyia.