El Prat torna a trencar el seu sostre

Barcelona aconsegueix el rècord de 47 milions de passatgers, en un 2017 marcat per les noves rutes

L’aeroport de Barcelona va tancar ahir un altre any de rècord. El 2017 es va saldar amb un nou màxim històric de viatgers al Prat: 47.284.500 passatgers en total i un 7,1% més respecte a l’any anterior, segons les dades publicades per Aena. És el setè any consecutiu en què l’aeroport fa els millors registres de la seva història. Durant el desembre, hi van passar un total de 3,2 milions de passatgers, un 6,4% més que el 2016. Aquest percentatge remunta el ritme de l’octubre i el novembre, quan el Prat va notar una certa desacceleració en el creixement.

El mes de l’1-O la infraestructura va rebre prop de 4,2 milions de passatgers, un creixement del 3,9%, el pitjor increment mensual registrat des de l’agost del 2015. Tot i així, al novembre la dada va remuntar, i l’aeroport va passar a créixer un 5% en nombre de viatgers. Segons Ricard Font, el secretari d’Infraestructures de la Generalitat, cal tenir en compte que l’evolució del Prat encara està molt per sobre del que seria el seu creixement natural -entre el 3% i el 4%, alineat amb el PIB català-, cosa que demostra que els seus augments són “excepcionals”.

El rumb de l’aeroport durant el 2017 ha estat marcat, entre altres coses, pel salt en les destinacions de llarg radi, amb apostes com els vols als Estats Units de Norwegian i Level i l’arribada de noves rutes a l’Àsia gràcies a Air China o Cathay Airways. “En els últims anys hem fet un esforç per demostrar el potencial dels vols directes en moltes rutes que no estaven cobertes”, explica Font, que també és membre del Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries. En aquest sentit, els passatgers de vols internacionals van augmentar un 6,8% l’any passat, fins als 34,5 milions, mentre que els nacionals van créixer un 7,7%, fins als 12,7 milions de persones.

Font recorda que aquesta empenta també ha estat marcada pel bon ritme del turisme i destaca que ha sigut un bon any per al trànsit aeri de càrrega, que va créixer un 14,9%, fins a les 153.150 tones de mercaderies. “És una dada important perquè demostra que som una economia que funciona”, apunta el secretari d’infraestructures.

Aquest any Barajas va tornar a liderar el trànsit aeri a Espanya, amb més de 53 milions de passatgers. Tot i així, com va passar en el tancament del 2016, l’any passat el Prat va créixer a un ritme superior al de l’aeroport madrileny, que va millorar els resultats en un 5,9% respecte al 7,1% de la infraestructura catalana. Precisament, després de dos mesos d’agost per sota de Madrid, aquest any el Prat va demostrar que està a tocar de capgirar la situació i va quedar a tan sols 7.900 passatgers de l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas. Feia dos anys que la infraestructura catalana quedava clarament per sota de la de la capital de l’Estat, malgrat que el 2013 i el 2014 havia aconseguit avançar-lo. Aquest any l’agost -marcat pels atemptats a Barcelona i Cambrils i la vaga a Eulen en els controls de seguretat- no va ser el millor mes de l’any i va quedar per sota del juliol.

Pel que fa al global de la xarxa d’Aena, el gestor d’aeroports va tornar a batre un rècord i ja frega els 250 milions de passatgers anuals. De fet, el 2016 ja va superar els registres precrisi del 2007, quan va acabar amb 210 milions de passatgers. D’aquest total, el nombre de viatgers que van agafar vols internacionals es va enfilar un 8,4%, mentre que els nacionals van créixer un 8,1%.

Vueling es refà de la crisi

Respecte a les aerolínies, Vueling va tornar a ser la primera del rànquing a Barcelona amb 17,2 milions de passatgers, gairebé un 8% més que el 2016, quan es va enfrontar al caos provocat al Prat. La que sí que se’n va ressentir és Ryanair, que ha passat de créixer un 19% a un 2,6%, fins als 7 milions de viatgers. Aquest 2017 la companyia ha patit per la crisi amb els milers de vols que ha cancel·lat per errors en la seva operativa. No obstant, tenint en compte el creixement, Norwegian continua sent l’aerolínia que més fort empeny. El nombre de viatgers que trien la companyia a Barcelona ha augmentat un 28,7%, fins als dos milions de persones, coincidint amb l’augment de capacitat en les rutes cap als EUA.

Ryanair canvia amb l’equipatge de mà

L’aerolínia de low cost posarà avui en marxa la seva nova política d’equipatge de mà, un dels punts amb què sempre ha generat polèmiques. A partir d’ara, només els clients que paguin per l’embarcament prioritari -val cinc euros- podran pujar amb dues peces d’equipatge a l’avió. Els que no ho facin, hauran de deixar la més gran a la bodega de l’avió, tot i que la companyia de Michael O’Leary no els cobrarà res.

Més continguts de