COMERÇ

Pont amb ressaca del Black Friday

Els comerciants admeten que les promocions de fa dos divendres han avançat les compres de Nadal

L’impacte de les promocions del Black Friday es va arribar a calcular fins i tot en l’augment del trànsit de vianants dels carrers comercials de les principals ciutats. Multinacionals, empreses i comerciants es van aferrar a la força mediàtica d’aquest fenomen d’origen nord-americà per mirar de recuperar-se després d’un mal novembre pel que fa a vendes i de quatre mesos consecutius de caiguda de preus a l’estat espanyol. Però després del tradicional pont de la Puríssima, que implica el primer cap de setmana de vendes nadalenques, el sector comercial català sí que ha notat les conseqüències de l’anomenat Black Friday.

“Aquest any s’ha comprovat que per a consumidors i comerciants el pont ja no és el que era”, afirma Joan Carles Calbet, president de l’ Associació d’Empreses Familiars del Retail (Comertia). Segons aquest representant de més de 60 empreses mitjanes minoristes, que aglutina uns 4.000 punts de venda arreu de Catalunya, a partir d’aquest 2015 es pot afirmar que la campanya de Nadal ja no comença amb el pont de la Puríssima sinó que comença amb el Black Friday.

Tot i que el balanç general és positiu, Calbet reconeix que han sigut quatre dies de “ressaca de promocions comercials”, cosa que ha provocat que el primer cap de setmana de desembre en què les botigues podien obrir hagi sigut una mica més fluix del que esperaven, després del gran impuls del divendres 27 de novembre. “Sense cap dubte s’han anticipat compres i això ha fet que aquests dies, sobretot diumenge i dimarts, s’hagin vist poques bosses”, subratlla el president de Comertia.

Un nou punt de partida

Però les bones previsions continuen regnant per sobre de l’ombra del Black Friday. Alguns representants del sector, com ara Gabriel Jené, el president de l’associació de comerciants Barcelona Oberta i director general de La Mallorquina, admeten que “hi ha hagut un cert traspàs de compres”, però consideren que això no repercutirà negativament en la campanya de Nadal, ja que l’arrelament d’aquesta jornada de promocions provoca que el balanç de la temporada s’hagi d’allargar, i que a partir d’ara, doncs, el punt de partida s’hagi d’avançar a l’últim divendres de novembre.

“És possible que sigui la millor temporada de Nadal des del 2008”, afirma Enric Calvo, secretari institucional de Pimec Comerç. Tot i això, aquest altre representant dels comerciants catalans també parla amb la boca petita de l’impacte del Black Friday sobre la campanya: “És una impressió que alguns comerciants ens han fet arribar, en alguns sectors es faran menys compres en campanya perquè es van avançar a aquell divendres”, afirma.

Però aquest canvi de costums i aquesta nova manera d’entendre la temporada de Nadal a nivell comercial ha impactat d’una manera directament proporcional a la mida del comerç. Els representants del sector que afirmen que han notat amb més intensitat la reducció de compres durant el pont a causa del Black Friday són Comertia i Pimec Comerç, dues entitats que aglutinen a més del petit comerciant, petites cadenes comercials i de mitjana embergadura. En el cas de la Confederació de Comerç de Catalunya o algunes de les botigues de Barcelona Oberta representen el sector del petit comerciant català amb poc més d’un punt de venda. Però també és cert que les cadenes són les que tenen més capacitat per fer ofertes abans de la campanya.

“Ens mantenim optimistes, la majoria de membres de l’associació creuen que aquesta serà la millor campanya des del 2008”, afirma Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya, que a principis del pont ja va pronosticar que els comerços augmentarien les vendes entre un 4% i un 5% respecte a l’any passat. Una previsió que el president de Barcelona Oberta fins i tot millora amb una forquilla d’entre el 5% i el 10%. De fet, Jené també es mostra totalment convençut que aquesta campanya de Nadal consolida la recuperació del consum.

Més crèdit per al consum

Però precisament per garantir aquesta recuperació del consum, les grans cadenes també han buscat altres alternatives que els petits comerciants tampoc poden assumir. Per exemple, El Corte Inglés ja va anunciar a principis de novembre que aquesta campanya de Nadal llançava una ofensiva de serveis financers per captar i fidelitzar compradors, a través d’unes línies de crèdit personalitzades per un total de 1.000 milions d’euros perquè uns 700.000 clients puguin acumular les factures de les compres de Nadal i ajornar-ne el pagament. Altres cadenes com Carrefour també tenen línies de préstecs per als seus clients, que se sumen a les que els bancs ja impulsen habitualment de cara a la campanya de Nadal.

* Informació actualitzada dimecres 9 de desembre després d'aclarir que Pimec Comerç inclou micro, petita i mitjana empresa a més d'autònoms del sector comercial.

Més continguts de