Revés judicial als plans de Colau per frenar les VTC

L'Ajuntament de Barcelona va obligar els conductors a tenir una nova llicència per operar

La batalla entre Colau i les aplicacions de transport continua sense resoldre’s. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha suspès de manera cautelar i provisional el reglament que exigia una segona llicència als conductors que utilitzaven VTC per poder operar a l’àrea metropolitana de Barcelona. Les llicències VTC -de vehicles de lloguer amb conductor- són les que utilitzen plataformes com Uber i Cabify per poder operar a Espanya. La decisió judicial, publicada ahir, està motivada per un recurs que va imposar la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) davant el TSJC, que considera que la competència és estatal i que la mesura només afavoreix el col·lectiu dels taxistes.

Aquesta normativa, proposada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) -l’organisme supramunicipal presidit per Ada Colau-, va entrar en vigor el 10 de juliol, just l’endemà que es publiqués al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. Ara el reglament metropolità passa a quedar sense efectes, almenys fins al pròxim 26 de juliol, data en què el TSJC ha citat l’AMB per escoltar els seus arguments i decidir si aixeca o manté la suspensió.

El vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB, Antoni Poveda, va lamentar la decisió de la justícia i va defensar a través d’un comunicat que la normativa “s’estableix dins de les competències pertinents” de l’AMB. Va demanar al TSJC que “estudiï en profunditat els arguments” de l’organisme supramunicipal.

La decisió de la justícia suposa un cop dur també per al sector del taxi. La setmana passada, just abans que la normativa entrés en funcionament, Tito Álvarez, el portaveu de l’associació Elite Taxi, va celebrar la seva arribada. “A partir d’ara, Uber i Cabify estan totalment prohibits a la ciutat de Barcelona [...]; que vagin fent les maletes”, va dir.

Ada Colau va anunciar la imposició d’aquesta mesura abans de l’arribada de 3.000 noves llicències VTC a la capital catalana. Colau va justificar que la nova onada d’autoritzacions tindria efectes negatius sobre la circulació a l’àrea metropolitana i sobre la qualitat de l’aire. Justament, amb les mesures cautelars es pretén que els operadors de les VTC no es puguin veure afectats, sense solució futura, pel reglament aprovat de l’AMB.

Competència xoca amb el sector del taxi i proposa un canvi sobre la normativa de les VTC

Un problema de competència

A finals del 2017 l’Ajuntament de Barcelona va admetre que l’AMB no tenia competències per limitar la concessió de les VTC, però sí que podia regular la prestació del servei. Precisament la discussió al voltant de les competències és un dels aspectes en què les parts implicades no s’acaben de posar d’acord.

Unauto, la patronal del sector de les VTC, la setmana passada va criticar durament la posició del consistori i ja va avisar que no compliria la normativa de l’AMB. Unauto, juntament amb les associacions moderades de taxistes, va proposar el 2015 que es complís la proporció d’una llicència VTC per cada trenta llicències de taxi. Aquesta proposta es va elevar a llei orgànica i, a més, va ser ratificada pel Tribunal Suprem al juny.

Per al president d’ Unauto a Catalunya, Josep Maria Goñi, “sembla que hi hagi una batalla campal entre l’Ajuntament de Barcelona i el ministeri de Foment”. “Resulta que tenim dues normatives i, si n’hem de complir una, nosaltres ens abracem a la que té un rang superior”, va declarar la setmana passada a l’ARA.

Més continguts de