UE
Economia Aerolínies 25/01/2024

Fre a la compra d'Air Europa: Brussel·les investiga si posa en risc la competència

La Comissió Europea vol assegurar-se que l'adquisició no afecta als preus ni a la qualitat del transport aeri d'Espanya

2 min
Iberia es torna 2.0 a preus prohibitius

Brussel·lesLa Comissió Europea ha obert una investigació "exhaustiva" per avaluar si l'operació de compra anunciada per IAG (el hòlding empresarial d'Iberia) sobre Air Europa té el risc de fer "disminuir" la competència del sector del transport aeri de passatgers en diferents rutes de la Unió Europea. Brussel·les destaca en un comunicat emès aquest dimecres que això podria afectar especialment a "l'àmplia xarxa de rutes nacionals a Espanya" que tenen les dues companyies aèries i tant als vols de curta com les de llarga distància, "sobretot les que tenen com a origen o destí l'Amèrica Llatina".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Concretament, a l'executiu comunitari li preocupen les "rutes nacionals espanyoles" que no compten amb una alternativa de tren d'alta velocitat, i dels vols a la península Ibèrica fins a les Illes Balears i les illes Canàries. També creu que pot quedar afectada la competència del trajecte de Madrid fins a algunes de les principals ciutats de la Unió Europea o fins a Israel, Marroc, el Regne Unit o Suïssa, en els quals les dues aerolínies ofereixen línia directa. Passa el mateix amb els vols de la capital espanyola fins a l'Amèrica Llatina. "S'enfronten a la competència de només uns pocs competidors amb connexió sense escala", constata la Comissió Europea.

D'aquesta manera, Brussel·les investigarà si la "sòlida cartera de franges horàries que ocupen les dues companyies", en particular a l'aeroport de Madrid, "podria dificultar la prestació dels mateixos serveis aèries per part d'altres companyies", així com els "efectes probables" que té la compra en les "connexions indirectes d'una sola escala" de llarga distància a l'Amèrica Llatina, que també estan gairebé únicament controlades per Air Europa i IAG.

Cal recordar que no es tracta del primer intent de IAG. El 2021 la companyia ja va intentar adquirir el 80% d'Air Europa per 400 milions, però no va aconseguir que la Comissió Europea li donés la llum verda. De fet, Brussel·les ja va explicar aleshores que la concentració que hauria suposat tindria un impacte negatiu sobre la competència de rutes amb origen o destí a Espanya i que, per tant, no l'hauria acceptat.

Ara, el segon intent serà avaluat per la Comissió Europea en un termini màxim de 90 dies laborables (7 de juny). "Hem d'assegurar-nos que l'operació no afecta negativament els preus o a la qualitat dels serveis del transport aeri d'Espanya", ha dit la vicepresidenta de l'executiu comunitari i titular de Competència, Margrethe Vestager.

stats