Aerolínies

L'aeroport del Prat supera els 26 milions de seients programats aquest hivern

La infraestructura tornarà a créixer entre els mesos d'octubre i març

Aeroport del Prat de Barcelona
3 min

BarcelonaDesprés d'un estiu de rècord, l'aeroport del Prat es prepara per continuar la ratxa aquest hivern. Les aerolínies mantenen la seva aposta per Barcelona amb més seients de cara als pròxims mesos, i confirmen la previsió de superar de nou el límit teòric de capacitat de la infraestructura. Més passatgers que mai que encara no limiten l'operativa de les companyies aèries ni provoquen queixes entre els usuaris.

Les aerolínies han programat 26 milions de seients per a la temporada d'hivern –des de finals d'octubre fins a finals de març–. Aquesta xifra representa un creixement del 6,1% respecte a l'any passat, segons ha informat aquest dimecres l'Associació de Línies Aèries (ALA).

Tot i que la temporada d'estiu hagi estat la que històricament ha concentrat més activitat al Prat, fa anys que la temporada d'hivern es fa forta, una via de creixement si l'aeroport continua guanyant passatgers amb la capacitat actual. Una qüestió que es produeix no només per les necessitats de la infraestructura existent, sinó també pels canvis en els passatgers, que cada cop fragmenten més les vacances i es guarden dies més enllà de l'estiu, sense oblidar el canvi climàtic, amb unes temperatures que permeten viatjar més enllà de l'agost.

Una tendència de creixement a Barcelona que es manté a la resta d'Espanya. A tots els aeroports de l'Estat s'han programat prop de 140 milions de seients per als mesos d'hivern, un 4,7% més que fa un any, després de moure 184 milions de passatgers durant l'estiu, un 3,6% més. "Anem d'any de rècord en any de rècord. Tot sembla indicar que aquest 2025 tindrem un nou rècord de passatgers a Espanya", remarca el president d'ALA i director general d'EasyJet al sud d'Europa, Javier Gándara.

Això sí, són uns increments que s'estan moderant en comparació amb els anys anteriors, quan es van registrar augments importants després de l'aturada per la pandèmia. "A mesura que es creix, la base és més gran i és difícil mantenir el ritme. Però això no és una preocupació: estem arribant a uns nivells de tràfic que eren impensables fa un temps", remarca Gándara. On s'està notant més aquesta moderació és en els vols domèstics, que en els mesos d'estiu van decréixer per primera vegada (-0,4%), a diferència dels augments del 10% dels vols intercontinentals i el 5% dels vols intraeuropeus.

Aquestes previsions de creixement a l'hivern resisteixen en l'àmbit estatal la retallada d'un milió de seients de Ryanair en protesta per la pujada de taxes aeroportuàries anunciada per Aena. Galícia és la comunitat autònoma més afectada, amb una davallada del 17% dels seients programats aquest hivern, després que la companyia aèria irlandesa tanqués la base de Santiago i cancel·lés tots els vols a Vigo. A Barcelona, a conseqüència de les retallades en diferents aeroports espanyols, Ryanair també reduirà la capacitat, en un 5%. Sobre l'augment de les tarifes, que serà d'un 6,5% a partir del març després d'anys de congelacions o baixades, la patronal ha tornat a demanar evitar-ho. "Ens hi juguem molt", ha remarcat Gándara.

La connectivitat amb les illes, en perill

Una altra de les peticions recurrents d'ALA és la posada al dia dels pagaments de l'Estat a les aerolínies pels vols subvencionats cap a les Balears i les Canàries, així com cap a Ceuta i Melilla, que tenen una reducció del 75% en el preu dels bitllets pels residents. "Si torna a no haver-hi pressupostos, la bola s'anirà fent més grossa i pot acabar afectant la connectivitat", ha alertat el directiu. Aquest any, es calcula que quedaran pendents de cobrar fins a 1.200 milions d'euros.

stats