Economia 03/08/2021

L’ampliació del Prat endureix el debat sobre el model econòmic

Les veus contràries critiquen el projecte per desfasat i l’acord per “incoherent” en termes climàtics

Paula Clemente, Cesc Maideu
4 min
La finca de la Ricarda,  a l’epicentre del debat sobre l’ampliació  del Prat.

BarcelonaEl punt final a què semblava haver arribat la discussió sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat ha resultat ser la prèvia d’un nou capítol. Mentre a Madrid els governs català i espanyol tancaven un acord per tirar endavant el projecte, a Barcelona aquest gest no ha fet més que evidenciar que hi ha dos bàndols enfrontats i que només un en surt content. L’altre el formen les veus preocupades per les qüestions mediambientals del pla d’Aena i per l’aposta que suposa (pròpia de “l’economia del segle passat, la del pelotazo i l’especulació”, va dir ahir Ada Colau), que, amb tot, troben prou inconcrecions en l’acord per mantenir un cert optimisme.

Segons el calendari que va plantejar la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en una entrevista a RAC1, l’objectiu és que el nou aeroport estigui a punt el 2030. Però els primers que van reconèixer ahir que queden moltes qüestions per lligar van ser els més alts dirigents del govern de la Generalitat.

El president Pere Aragonès va assegurar que en el pacte que es va tancar fa dos dies només hi consta la inversió de 1.700 milions d’euros per part d’Aena i que a partir d’aquí encara falta per consensuar en quines mesures i reformes es traduirà.

“Bàsicament no es concreta encara el projecte, el que hem dit és que hem posat garanties”, va reconèixer també Jordi Puigneró, vicepresident de la Generalitat, en una entrevista a Catalunya Ràdio. Per garantia entén que passar els exàmens de la Unió Europea els assegura construir un aeroport respectuós amb el medi ambient i amb la biodiversitat. “La meva voluntat -va manifestar-és que aquest sigui l’aeroport més verd d’Europa”.

Conflicte mediambiental

Però aquesta intenció és impossible d’assolir, als ulls de Greenpeace, sobretot perquè segons l’ONG cap aeroport pot ser verd. Així va sintetitzar el seu parer aquesta organització, que va acusar les administracions catalana i espanyola d’“incoherència climàtica” pel fet de destinar 1.700 milions a fomentar l’ús de combustibles fòssils i per haver aprovat, amb l’acord de dilluns, un “atac mediambiental”.

Depana, una altra de les associacions ecologistes en contra de l’ampliació del Prat, va optar per una estratègia alternativa: rebaixar la importància de l’acord. “Sembla que Aena se surt amb la seva i en el Dora (Document de Regulació Aeroportuària) que presumiblement se signarà a finals de setembre, sortiran els 1.700 milions dels quals tant presumeix l’ens aeroportuari i que tant anhela el govern de la Generalitat”, va dir l’organització.

Ara bé, segons l’entitat, el que es va veure dilluns va ser un acord de mínims per salvar els mobles i esperar un moment en què “els vents li siguin més favorables”. La seva aposta és que el gestor aeroporturari presentarà un nou pla director en què es minimitzarà l’impacte sobre la zona protegida per aconseguir el permís de la Comissió, que és ara qui ho pot determinar tot cap a un costat o cap a l’altre.

I, de fet, la lectura política va també una mica en aquesta línia: l’ampliació entrarà en el termini perquè la Moncloa l’emmarqui en aquest document Dora i rebaixi la pressió sobre l’executiu català, que mentrestant tindrà una pròrroga per teixir una inversió que acontenti tothom. Ahir Aragonès ja deia que seria “difícil” de combinar, però es va comprometre a impulsar una ampliació que es faci “satisfent escrupolosament la normativa mediambiental”. Però la decisió, efectivament, no serà del Govern: serà de Brussel·les, amb qui va dir Aragonès que ja s’han posat en contacte. El pròxim pas recaurà en la taula institucional que el president reunirà al setembre. De fet, segons apunten fonts de Presidència, el temps que guanyarà el Govern pot ser d’un any abans no se sàpiga res definitiu.

Per ara, l’únic que ha dit la Comissió Europea és que està al corrent dels plans d’ampliació de l’aeroport, avisant, això sí, que és cosa dels països comprovar l’impacte ambiental de la construcció de qualsevol gran projecte d’aquest estil i assegurar la correcta aplicació de la normativa europea.

Dissidència política

Que tot estigui per decidir ha calmat la mala maror interna del Govern, però no ha apaivagat les crítiques externes. Precisament, la CUP va burxar en la divisió que, assegura, té l’executiu: Mireia Vehí va afirmar que hi ha veus dissidents al Govern i les va convidar a manifestar-se. Per ara no es manifesten, però sí que veus discrepants dins de Junts i ERC han començat a treure el cap: Joan Tardà es va mostrar contrari a l’ampliació i va criticar que ERC no ho hagi debatut encara a nivell intern, i la presidenta del Parlament, Laura Borràs, va afirmar que els diners no acabaran arribant.

La resposta d’Aragonès va ser fer una crida a la calma: no hi res decidit. Un fet que també apunta el govern espanyol, ja que ahir Pedro Sánchez va beneir la inversió, mentre l’altra part de la coalició s’ho mirava de reüll amb algunes reticències. Fins i tot veus del ministeri de Transició Ecològica -liderat pel PSOE- van apuntar que serà difícil ampliar el Prat sense afectar el medi natural. Les veus més crítiques de Podem venen de Catalunya: l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va dir que “és evident” que l’acord incompleix els compromisos amb el canvi climàtic. Igual que Aragonès, la ministra Raquel Sánchez va dir que el projecte tindrà la “mínima afectació possible”.

El Govern es mostra per ara unit al voltant de l’acord, tot i que el pacte no es va comunicar com li hauria agradat a ERC. Segons la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, la idea era que Aragonès anunciés l’acord ahir però que finalment es va “filtrar” dilluns.

LES REACCIONS A L’ACORD D’AMPLIACIÓ

“L’acord és només un punt de partida per ampliar l’aeroport de Barcelona, però el projecte haurà de complir els requisits mediambientals de la Unió Europea”

Jordi Puigneró

“Bàsicament no es concreta encara el projecte, el que hem dit és que hem posat garanties: la meva voluntat és que aquest sigui l’aeroport més verd d’Europa”

Ada Colau

“Aena planteja l’ampliació per fomentar l’economia i això és una gran mentida. El que proposa és de l’economia del segle passat, la del ‘pelotazo’ i l’especulació”

Vivian Loonela, portaveu de la Comissió Europea

“És responsabilitat dels estats membres assegurar la correcta aplicació de la legislació europea sobre impacte mediambiental”

Pedro Sánchez

“Amb aquest acord s’estableixen les bases perquè Catalunya es recuperi a un ritme més alt i contribueixi més a l’economia espanyola”

stats