Pacheco alerta que la fàbrica de bateries per a cotxes elèctrics s'instal·larà finalment a l'Aragó

El secretari general de CCOO a Catalunya considera que "s'ha jugat malament la partida" per captar la inversió

3 min

Barcelona"Veig el cotxe elèctric a Seat i les bateries no les veig a Catalunya". El secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, ha expressat aquest dimecres en una entrevista amb Antoni Bassas els seus dubtes respecte al fet que la planta de bateries per a cotxes elèctrics impulsada pel grup Volkswagen, Iberdrola i l'Estat s'acabi instal·lant al Principat. El dirigent sindical ha lamentat que "la partida s'ha jugat malament" i creu que el projecte s'implantarà finalment a l'Aragó. "Està cobrint interessos d'altres comunitats autònomes i no la nostra".

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Pacheco pensa que la "pèrdua d'influència política catalana s'emportarà moltes coses", entre les quals la fàbrica que algunes fonts del sector situaven prop de Martorell. "Amb un desert per fer una fàbrica nova com són els Monegros i el senyor Lambán amb una incidència clara en els espais de la relació del govern [espanyol], té molts números que sigui a l'Aragó", ha raonat. De fet, malgrat no tenir-ne constància, ha suggerit que la decisió s'ha pres conjuntament entre el grup automobilístic alemany, l'energètica i l'executiu espanyol.

"Soc molt pessimista", ha admès Pacheco. Tot i així, ha insistit que els sindicats faran "tot el possible" per aconseguir que la fàbrica de bateries es quedi a Catalunya. Per això exigeix als partits polítics catalans que formin un govern efectiu ràpidament, per protegir un projecte "clau" per al sector de l'automoció català.

Fa tot just tres setmanes, un altre pes pesant del sindicalisme català plantejava tot el contari a l'ARA. El president del comitè d'empresa de Seat i membre de la UGT Matías Carnero confiava que la planta de bateries se situaria prop de la fàbrica de Seat al Baix Llobregat. "No tindria sentit no tenir un cotxe elèctric a Martorell i tenir una fàbrica de bateries a prop de Martorell", deia. De fet, Carnero creia que aquest projecte es podria instal·lar en municipis pròxims com Abrera, Sant Esteve Sesrovires i Igualada.

La incògnita sobre la primera planta de bateries per a cotxes elèctrics de l'Estat va arrencar a principis de març, quan la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va anunciar la iniciativa durant el congrés de la federació d'indústria de la UGT. Aleshores no se'n va concretar l'emplaçament, però la ministra va esmentar que seria "prop" de la fàbrica de Seat. L'endemà Volkswagen presentava a Martorell el seu compromís per fabricar cotxes elèctrics a Catalunya, una trobada a la qual va assistir el rei Felip VI i que va eludir la Generalitat.

Al cap de pocs dies, l'afirmació que la planta de bateries es faria a Catalunya es va anar diluint i des de l'executiu espanyol es va matisar que altres zones d'Espanya també optarien a acollir la inversió. Comunitats autònomes com l'Aragó, Galícia i el País Valencià han aixecat el dit aquestes últimes setmanes per demanar a l'Estat que valori la seva proposta. Dilluns passat, la ministra Maroto animava el president aragonès a fer-li arribar el seu projecte.

"Molta preocupació" a les portes del Primer de Maig

A les portes del Primer de Maig, aquest dissabte, Pacheco ha admès que els sindicats afronten la cita amb “molta preocupació” per l’impacte de la pandèmia al mercat laboral. El sindicalista ha defensat que “l’escut social” ha contribuït a sostenir llocs de treball, però ha advertit que “quan s’acabi la tempesta aquesta respiració assistida pot deixar una situació encara més desoladora”.

Pel que fa a l'onada d'acomiadaments al sector bancari, també ha proposat que el govern espanyol tiri endavant un marc de regulació per garantir que el sector financer hagi de complir una ràtio mínima de servei presencial. "Això reduiria la pèrdua d'ocupació que s'està posant sobre la taula", ha plantejat, en referència als ERO anunciats aquestes últimes setmanes per entitats com CaixaBank i el BBVA.

En aquest sentit, ha reivindicat que els bancs també tenen una "funció pública i social" que no poden eludir. Per exemple, haurien de garantir que la gent gran o la població rural continuï tenint accés a les oficines bancàries físiques, encara que el sector argumenti que està en plena transformació digital. El líder sindicalista ha criticat que en un moment en què l'accés al finançament és clau per a moltes pimes del país, les entitats financeres estan prioritzant els crèdits avalats per l'Estat a través de l'ICO.

Dos mesos d'interrogants sobre el projecte

4 de març

Durant la seva participació al congrés de la federació d'indústria de la UGT, la ministra espanyol del ram, Reyes Maroto, fa un anunci sorprenent. L'Estat vol posar en marxa un consorci amb Iberdrola i el grup Volkswagen per obrir la primera fàbrica de bateries de l'Estat. Suggereix que el projecte se situaria "a prop" de Martorell.

5 de març

Seat celebra el seu 70è aniversari en un acte en el qual participen el president de Volkwagen, Herbert Diess, acompanyat el rei Felip VI i el president espanyol, Pedro Sánchez. Cap membre de la Generalitat participa a l'acte per la presència del monarca. El grup alemanya anuncia el seu compromís per fabricar cotxes elèctrics a Catalunya.

9 de març

Pocs dies després d'anunciar el projecte i davant les queixes d'altres comunitats autònomes que volen optar a la inversió, Maroto matisa que "a prop" no significa a Catalunya, sinó a Espanya. Galícia, l'Aragó, la Comunitat Valenciana o Extremadura també es postulen per acollir la nova fàbrica de bateries.

10 d'abril

El president del comitè d'empresa de Seat i nou membre del consell de supervisió de Volkswagen, Matías Carnero, es mostra convençút que la planta de bateries s'instal·larà a prop de Martorell. El sindicalista cita ciutats pròximes a la fàbrica de Seat com Abrera, Sant Esteve Sesrovires o Igualada.

stats