Automoció
Economia Automoció 22/03/2023

Seat deixa enrere els números vermells gràcies a la tirada de Cupra

La segona marca de Martorell ja aportarà aquest any més de la meitat del negoci

3 min
El president de Seat, Wayne Griffiths, durant la presentació de resultats aquest dimecres.

BarcelonaSeat va tancar el 2022 amb un benefici net de 68 milions d'euros (va tenir pèrdues de 256 milions el 2021) i una facturació de més de 10.500 milions d'euros, la segona més alta de la seva història després de la del 2019. Així, la companyia de Martorell deixa enrere els números vermells i torna a guanyar diners, malgrat l'any difícil per la inflació, l'increment dels costos energètics i la manca de semiconductors que va fer caure la producció un 4%. La clau és la tirada de la marca Cupra, que va créixer un 93% amb 153.000 cotxes venuts, tot i la caiguda del 41% de les vendes de Seat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El benefici operatiu de Seat es va situar en 179 milions d'euros, una xifra que el president de la companyia, Wayne Griffiths, ha destacat que suposa 550 milions més, abans de la provisió de costos extraordinaris de 293 milions que s'ha realitzat per executar el pla de prejubilacions.

¿Com es pot facturar més i guanyar diners tot i vendre menys cotxes? La clau està en el creixement de Cupra, models més cars i amb més marge, que han permès a la companyia incrementar un 18% els ingressos per vehicle venut, i passar dels 16.850 euros per unitat el 2021 als 19.926 euros el 2022, segons ha explicat el vicepresident de finances i IT de la companyia, David Powels. Dit d'una altra manera, abans calia vendre 48.000 cotxes al mes per ser rendibles, i ara només en calen 38.000.

El creixement de Cupra focalitza la companyia fins al punt que per a aquest 2023 aquesta marca, que només té cinc anys de vida, aportarà ja més de la meitat de la xifra de negocis del grup Seat, segons ha assegurat Griffiths. Una marca que centralitzarà l'electrificació de Seat, ha afegit el directiu. "El futur és elèctric, i això significa que el futur de la nostra companyia és Cupra", ha dit. L'aposta per Cupra queda encara més clara amb la millora de vendes d'aquest 2023. En els dos primers mesos de l'any el grup ha venut 71.502 cotxes, amb un creixement de Seat del 12% i un augment molt més alt de Cupra, del 75%.

Seat té assignada per a la planta de Martorell la producció dels cotxes elèctrics petits del grup Volkswagen. De moment ja està clar que sobre la mateixa plataforma es farà un Cupra petit 100% elèctric i un Volkswagen petit també 100% elèctric. L'objectiu l'ha marcat Griffiths: a mitjà termini hauran de sortir de Martorell 500.000 cotxes elèctrics a l'any, i l'objectiu és fabricar tres milions d'aquests elèctrics petits de les diferents marques del grup entre el 2025 i el 2030 entre la planta de Seat a Martorell i la de Volkswagen a Landaben (Navarra). A més de l'electrificació, Cupra buscarà el creixement també en els mercats globals i ja està analitzant la seva entrada als Estats Units. "Els primers resultats de les proves que hem fet en aquell mercat són molt prometedores", ha reblat Griffiths.

Aquest creixement de Cupra, però, va camí de relegar Seat a una marca per a la micromobilitat, on ja opera amb Seat Mo, amb motos compartides i patinets, i està en converses amb Silence per analitzar el llançament d'un quadricicle elèctric urbà. No obstant això, Griffiths ha deixat clar que a Martorell es continuaran fabricant els models Leon i Arona de Seat, si hi ha demanda, fins al 2030. No obstant això, ha reclamat l'adjudicació a la planta d'una segona plataforma elèctrica del grup per poder mantenir l'ocupació en la pròxima dècada. Una decisió que el grup possiblement no adoptarà fins a l'any que ve.

El president del Seat també ha mostrat la seva preocupació per la normativa Euro 7, que si s'apliqués tal com està dissenyada per Brussel·les, amb l'entrada en vigor el 2025, podria tenir "un impacte negatiu en l'ocupació", ja que afectaria sobretot els cotxes petits de motor de combustió, amb la qual cosa tots els fabricants establerts a Espanya, entre ells Seat, patirien.

'Hub' d'economia circular i escàs impacte del PERTE

Respecte a l'ocupació, Griffiths ha indicat que no preveu allargar l'ERTO actual, pactat fins al juny però sense aplicar, ja que ha millorat la producció gràcies al fet que hi ha més disponibilitat de semiconductors. A més, ha indicat que a llarg termini Seat podrà mantenir els nivells d'ocupació, ja que s'hauran de muntar les bateries dels cotxes elèctrics i, a més, es crearà un hub d'economia circular per a la reutilització, refabricació i reciclatge de bateries, malgrat que no ha quantificat quina inversió caldrà ni quants llocs de treball es crearan.

El vicepresident de finances també ha detallat l'impacte del PERTE VEC als comptes de Seat. La companyia (Seat, SA) té assegurats uns 127 milions d'euros del pla de recuperació, i en l'exercici del 2022 s'han rebut 11 milions d'euros.

stats