Automoció

El cotxe elèctric dispara la inquietud a Seat

El president del comitè d'empresa alerta que l'estratègia actual del grup implica "la mort" de la marca

4 min
El president de Seat, Wayne Griffiths, en la presentació de resultats, amb Matías Carnero (segon per la dreta) a primera fila.

"El futur és Cupra". Així de clar va parlar el president de Seat, Wayne Griffiths, durant la presentació dels resultats anuals de la companyia. El seu to xocava frontalment amb el que deia als periodistes després d’aquell mateix acte el president del comitè d’empresa —i també membre del consell de supervisió de Volkswagen—, Matías Carnero. El líder sindical va advertir que l’estratègia actual del grup implica "la mort de la marca Seat" a partir del 2029.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En què es basa Carnero per fer aquesta afirmació? Hi ha algunes percepcions personals, que el van portar a dir que el primer executiu del grup Volkswagen, Herbert Diess, "no estima Seat", i a retreure-li que amb l’escassetat de microxips i semiconductors, Seat va sortir malparada dins del repartiment al grup Volkswagen al llarg de l’any passat. Però hi ha altres dades més objectives. Per exemple, l’electrificació dels models de Seat és mínima, i la marca de Martorell no té en cartera nous models, mentre que Cupra, la segona marca, ja en té quatre.

Evolució de les vendes del Grup Seat
Nombre de vehicles venuts de cada categoria

Anem a pams. El repartiment de xips i semiconductors és clau. Seat com a grup, és a dir, incloent-hi les marques Seat i Cupra, va facturar l’any passat 9.256 milions d’euros, un 5,3% més que l’any anterior. Però malgrat facturar més, les pèrdues van augmentar quasi un 32%, fins a 256 milions d’euros. Per què? Els directius justifiquen la dada assenyalant la producció. Es van fabricar 125.000 cotxes menys del que s’havia previst. Martorell té capacitat per produir més de mig milió de cotxes a l’any, però en va muntar només 385.200 durant tot el 2021. Les vendes, per tant, van quedar molt per sota del potencial. De fet, i amb això sí que coincidien Griffiths i Carnero, s’ha arribat als vuit mesos d’espera del client per al lliurament d’un cotxe.

En aquest marc de dificultat s’han d’afegir les diferents estratègies de Seat i Cupra com a marques. Griffiths, que ja era el primer executiu de Cupra abans d’accedir a la presidència de Seat quan va marxar Luca de Meo, ha reiterat diverses vegades, l'última aquest dimecres, que l’electrificació de la gamma passa per la marca Cupra. Això té una conseqüència clara: la gamma Cupra creix, mentre que la de Seat queda estancada amb un motor de combustió interna que té els anys comptats.

Però a més, l'electrificació té un cost de plantilla, que Griffiths ja ha quantificat en unes 2.800 persones. No obstant, el directiu manté que amb el cotxe elèctric es crearan nous llocs de treball. Però Matías Carnero té clar que aquests llocs difícilment aniran a treballadors actuals de Seat, entre els quals els 1.200 de la planta del Prat (l'antiga Gearbox), que fabrica canvis de marxes, un component en extinció, i que optava a fabricar motors elèctrics, però el grup no li ha assignat cap nova feina.

Aquest fenomen es tradueix també en números. Seat és la part grossa del pastís, però mentre les seves vendes l’any passat es van estancar, les de Cupra es van duplicar. De fet, Cupra, que el 2020 havia facturat poc més de 1.000 milions, el 2021 en va facturar 2.200, i per a aquest 2022 espera arribar als 5.000. És a dir, passarà en només tres o quatre anys de ser una desena part del grup a pràcticament un terç.

I malgrat que Seat com a grup continua en pèrdues, del 2015 al 2019 va generar beneficis. El 2020 i el 2021, el covid i la manca de semiconductors van truncar la bona trajectòria. Els resultats positius prepandèmics tenen una clau: el valor més gran obtingut per cada cotxe venut. Dos factors ho expliquen: l’aportació de la gamma de SUVs de Seat (Arona, Ateca i Tarraco) i l’aportació dels models de Cupra. Així, a tancament del 2021, Seat ingressava per cada cotxe venut 16.850 euros de mitjana, 2.580 euros més que el 2015.

Quatre models Cupra nous

El cas, però, és que Seat no té cap nou model a la vista. Cupra, en canvi, en un parell d’anys ha fet el llançament de l’exitós Formentor i del 100% elèctric Born, i ja té dos projectes concrets en cartera per sortir al mercat en tres anys: el Tavascan i l'Urban Rebel (l’elèctric basat en la plataforma petita del grup Volkswagen que es fabricarà a Martorell). A aquests dos models se n’hi sumaran dos mesos. D’un ja se’n sap alguna cosa: serà un SUV electrificat, és a dir, amb motorització híbrida i híbrida endollable, i es fabricarà a Hongria, a la mateixa planta on es produeix l’Audi Q3.

La manca de nous models de Seat és el que provoca la incertesa comercial i industrial sobre el futur de la marca. S’ha de tenir en compte que per al 2035 Europa preveu prohibir la producció de cotxes amb motor de combustió interna. Al sector s’ha imposat la idea que si el 2035 és la data límit, els fabricants aniran suprimint la producció d’aquests models abans, possiblement cap al 2030.

La planta de Martorell té adjudicada la fabricació del model elèctric petit per a les diferents marques del grup. Aquí és on el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, veu el problema. "No es pot sobreviure només amb el model petit", va deixar clar. Per això, el líder sindical considera clau per a la supervivència de Seat que el grup li atorgui la fabricació d’una plataforma de cotxes elèctrics més grans per fer els models elèctrics que haurien de substituir el León i el Formentor.

Catalunya tindrà la major part de la cadena de valor del cotxe elèctric

Volkswagen preveu mobilitzar més de 7.000 milions d'euros d'inversió a Espanya per al cotxe elèctric. Una peça clau, la planta de bateries, anirà a Sagunt. Però una part molt important de la cadena de valor, més de dos terços, quedarà a Catalunya. La cadena de valor té cinc estadis: el disseny i R+D, la fabricació de les cel·les, el muntatge de les bateries, la fabricació dels cotxes i, finalment, el tractament de residus i el reciclatge de les bateries usades. D'aquests estadis, Catalunya ja en té dos totalment segurs. L'R+D, amb el centre de Seat a Martorell que es va inaugurar al desembre, amb una inversió de més de 7 milions d'euros en un nou edifici de 1.500 metres quadrats on ja treballen 15 empleats especialitzats, i la fabricació del cotxe elèctric, que està previst que comenci a Martorell l'any 2025 i que comportarà una inversió de prop de 3.000 milions d'euros.

Dels altres dos estadis de la cadena de valor del cotxe elèctric, el muntatge de les bateries és més que possible que es quedi a Catalunya, almenys una part, ja que les bateries tenen una logística molt complicada a causa del seu pes i volum i, per tant, se solen muntar a prop de les fàbriques de cotxes i en un lloc ben comunicat, millor per tren, segons expliquen fonts del sector. L'últim pas de la cadena de valor, que afecta la gestió dels residus, el reciclatge de les bateries usades i la seva reutilització, no està decidit on anirà, però fonts del sector indiquen que Catalunya està ben posicionada per acollir-lo.

L'elecció de Sagunt per ubicar la planta on es faran les cel·les tampoc és casual. Té infraestructures de transport per terra i per mar, però hi ha un element que fonts del sector expliquen que ha pesat més. L'estructura del PERTE del cotxe elèctric, tal com l'ha dissenyat el govern espanyol, estableix que ha de beneficiar un mínim de dues comunitats. El president de Seat, Wayne Griffiths, ho va vestir així en la seva presentació de resultats: forma part d'un "projecte de país" que ha de "tenir un equilibri just" amb impacte a tot Espanya.

stats