Barcelona comença la remuntada turística

Prop del 40% dels hotels de la ciutat ja estan oberts, després de mesos amb només un 10% dels establiments disponibles

3 min
Un grup de turistes passeja pel centre de Barcelona

BarcelonaEl futur turístic de Barcelona es resumeix en tres missatges: el bon ritme de vacunació deixa molt espai per a l'optimisme, tot anirà més ràpid del que s'esperava i s'ha aprofitat el període de vaques magres per repensar el model i assumir que millor no anar a buscar tothom sinó el visitant “que importa”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Turisme de Barcelona ha presentat aquest dilluns la campanya de promoció amb la qual s'intenta segellar i millorar les previsions, que indiquen que aquest estiu pernoctaran a Barcelona 2 milions de turistes: un terç dels 6,1 milions que ho van fer en el mateix període del 2019, però més del triple dels 605.200 que van dormir en hotels de la ciutat el tercer trimestre de l'any passat. 

Tot apunta que si la previsió falla serà perquè s'haurà quedat curta. Segons han apuntat els màxims responsables turístics, Barcelona ja té entre un 35% i un 40% dels seus hotels oberts (uns 160, en total, segons el Gremi d'Hotels) amb una ocupació mitjana del 20%, aproximadament. La tònica des de fa mesos ha sigut tenir només un 10% d'aquests establiments funcionant i amb només un 10% de l'espai ocupat. “En aquests moments som la segona ciutat europea amb més expectativa de reserva hostalera”, ha afegit Xavier Marcé, regidor de Turisme i Indústries Creatives a l'ajuntament de la ciutat. Tot i que l'indicador és molt baix respecte al 2019 i situa la ciutat per darrere de Madrid, Marcé ha dit que és una bona notícia.

A tot això hi sumen haver detectat que les reserves comencen a fer-se amb una antelació de disset dies, quan no fa tant la dinàmica era gestionar les escapades només cinc dies abans de fer-les. “Aquesta data límit va cap enrere, això és que ja hi ha intencionalitat de viatjar”, ha dit Marian Muro, directora de Turisme de Barcelona. En resum: després de “més d'un any d'activitat sota mínims, ja es comença a notar aquesta reactivació”, ha reafirmat Eduard Torres, president d'aquest mateix consorci. 

Així ho perceben, també, les agències de viatges. Des de l'associació que les aglutina i representa, ACAVE, asseguren que el fet que determinats mercats emissors hagin inclòs Barcelona en les seves programacions s'ha traduït en un repunt tant en l'interès en venir-hi com en les reserves. "Seria molt bo facturar entre un 30% i un 40% respecte al 2019, que sempre serà el punt de referència", diu Martí Serrate, president de l'entitat. Per aconseguir-ho, caldrà que es resolguin diversos aspectes clau: la unificació de criteris a la Unió Europea sobre quina gent pot viatjar ("anem tard", critica Serrate), les negociacions per fer corredors sanitaris amb certs països o la reactivació dels creuers, àmbit en què esperen les primeres proves pilot entre finals de juny i principis de juliol.

Segons Jaume Collboni, primer tinent d'alcaldia, el sector anirà més bé i més ràpid del que pensem ara: “Aquest estiu serà un estiu amb molt turisme nacional, per això llancem la campanya [publicitària] al turisme nacional, però estarem en un escenari millor del que s'havia previst inicialment”. Ho ha especificat perquè l'estratègia de Turisme de Barcelona és adreçar immediatament els anuncis al públic espanyol: primer perquè és el que ja no té cap impediment per venir a Barcelona i segon perquè han detectat que el que més repunta és el turisme local. De cara al juny tenen previst començar les aproximacions al Regne Unit, França, Itàlia i Alemanya, entre d'altres. 

Turisme de qualitat 

Tot i tenir clar quines són les destinacions europees en què hi ha més públic potencial (perquè sempre han sigut uns bons emissiors de turistes per a Barcelona), la novetat és que en aquesta última campanya hi ha la manifesta intenció d'atraure només un tipus de turisme: un turisme centrat en la cultura, l'arquitectura i la gastronomia, per exemple. El temps que ha donat la pandèmia, ha dit Collboni, ha permès treballar en una estratègia de reactivació adreçada “al turisme de qualitat que interessa a la ciutat”. 

“Potser Barcelona ja no pot anar a buscar tothom, sinó al turista que li importa”, ha diu Marian Muro. “El que fem és adreçar-nos als públics que estem convençuts que s'han d'atraure des del punt de vista del turisme de qualitat que volem”, ha insistit Collboni, que aquest cop ha especificat una mica més: viatges familiars, de persones que consumeixin cultura i de gent jove sempre que apreciï la destinació i hi faci coses interessants. 

stats