Empresa
Economia 05/07/2022

Com es beneficiaran els empresaris de la nova llei antiburocràcia?

Un sol formulari, menys autoritzacions i més finestreta única, claus de la normativa de facilitació econòmica

3 min
Carpetes amb documents

BarcelonaEl Govern ha aprovat aquest dimarts el reglament de la llei 18/2020 de facilitació de l’activitat econòmica, l'últim pas que quedava perquè aquesta norma s'implementés. Ara els usuaris ja es podran beneficiar d'una llei que promet reduir substancialment la burocràcia i fer la vida més fàcil a l'empresari.

La Generalitat assegura que a partir d'aquest dimarts els tràmits seran, sobretot, més àgils, no caldrà omplir tants papers i no sempre s'haurà de demanar permís, sinó que moltes gestions que requereixen autorització es canviaran per una simple comunicació. “Tu comunica l’activitat i després ja farem els controls”, explica Cristina Pruñonosa, responsable de l’Oficina de Gestió Empresarial (OGE).

1.
Només un formulari
La burocràcia frena l'economia

Gran part de la transformació que han d’experimentar les administracions passa per implementar el principi only once, que en anglès vol dir només una vegada, per passar a gestionar dades en lloc de diversos formularis i evitar així la necessitat de demanar les mateixes dades diverses vegades, cosa que fa els processos molt més lents. Per fer-ho, es regula l’estandardització de les dades en concordança amb l’evolució del model català d’administració digital, la figura de l’identificador únic de l’establiment i la tramitació unificada com a mecanismes de simplificació. Això fa possible que l’empresa doni les dades una única vegada sense perjudici que les administracions públiques puguin disposar de les que necessitin en cada moment.

2.
Els projectes estratègics
Tot el que està en joc a Celsa, el gegant desconegut de la indústria catalana

El decret preveu la figura dels projectes estratègics, que podran beneficiar-se d’una agilització de tràmits sense precedents per accelerar-ne la implantació. Aquests projectes hauran de ser industrials o productius i amb capacitat tractora per al país. Aquest tipus d’iniciatives podran reduir en un màxim de nou mesos el termini per a la seva implantació, amb un estalvi de fins a 390.000 euros. 

Per beneficiar-se d'aquesta rapidesa, però, el Govern fixa en aquest decret que els projectes hauran de complir les següents condicions: suposar una inversió mínima en actius productius de 20 milions –10 milions en el cas de les Terres de l’Ebre, les comarques de Lleida, l'Alt Pirineu i Aran i la vegueria del Penedès–; crear un mínim de 75 llocs de treball directes que es mantindran per un període mínim de 3 anys; que les empreses resultants generin un volum de compres i serveis a proveïdors amb seu productiva a Catalunya que superi el 40% i que incorporin actuacions amb energies renovables o la circularitat de l'economia i la sostenibilitat.

3.
Potenciar la finestreta única
Finestreta Única Empresarial Rubí

La nova llei de facilitació de l'activitat econòmica ha fet el pas definitiu per consolidar la finestreta única empresarial: l'Ajuntament de Barcelona s'hi ha adherit, l'últim municipi que faltava. L'acord es va signar a principis d'any i ara, en paraules de Pruñonosa, la finestreta ja està "consolidada". Amb la nova llei s'hi introduiran més tràmits disponibles de forma progressiva i també s'ha creat un servei unificat d'informació per a les empreses. Així, en un sol espai es podran trobar tots els ajuts, les subvencions i els préstecs a què poden accedir els empresaris.

4.
Comunicacions i no autoritzacions
Una burocràcia independent i eficaç

S'ha creat la figura dels "projectes estratègics" precisament per facilitar els tràmits a aquells sectors que afecten la seguretat de les persones, el medi ambient o la salut. Per a aquestes empreses les autoritzacions encara són un os dur de rosegar i per a l'administració, al tractar-se d'àmbits delicats, són difícils d'eliminar. Per als altres sectors, però, la Generalitat vol "minimitzar el control administratiu" amb aquesta nova llei. A partir d'ara, com a regla general, el Govern farà un control posterior dels diversos tràmits i no caldrà demanar autoritzacions. Així, el règim passarà a ser de comunicació. Per exemple, en cas d'obertura d'un establiment només caldrà comunicar-ho i amb el negoci ja en marxa l'administració farà els controls pertinents. Per al Govern, les autoritzacions són els tràmits que requereixen més temps i creen més taps d'ampolla. Amb aquesta nova política, ho volen millorar.

5.
Qui en podrà gaudir?
Burocràcia

Segons dades del Govern, el nou marc normatiu beneficiarà 564.000 empreses i 362.000 autònoms del país, ja que instaura l’aplicació total del contacte telemàtic amb les administracions, l’aportació una sola vegada de les dades necessàries per a completar els tràmits i la priorització sempre que es pugui de la comunicació per sobre de la llicència. Tota aquesta simplificació administrativa generarà un estalvi de 44,4 milions d’euros.

stats