Tecnologia

Les 'start-ups' catalanes impulsen l'optimisme econòmic

Un fons canadenc compra l'empresa de mobilitat elèctrica Reby per 100 milions de dòlars

3 min
Dos patinets elèctrics de la marca Reby estacionats en un carrer a Barcelona, en una imatge d'arxiu

BarcelonaEl 2021 va ser un any de rècords, en què el sector tecnològic va trencar tots els seus registres anteriors de finançament i operacions, tant globalment com a Catalunya. Així i tot, la indústria digital no ha aparcat aquest moment dolç, que s'allarga durant el primer semestre d'enguany amb noves ampliacions de capital i adquisicions de start-ups locals per part de competidors i fons de capital risc estrangers.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'últim cas és el de la companyia de patinets elèctrics Reby, fundada a Barcelona pel castellonenc Pep Gómez. El president de la firma de mobilitat sostenible –polèmica a la capital catalana per les seves topades amb l'Ajuntament– ha venut l'empresa per 100 milions de dòlars a la gestora canadenca House of Lithium, especialitzada en inversions relacionades amb els vehicles elèctrics i que ja era dins el capital de la start-up. Amb tot, tant Gómez com la resta de l'equip gestor continuaran lligats a la direcció de Reby i mantenen els plans d'expansió.

En un comunicat enviat aquest dimecres, l'emprenedor ha destacat que "les dues empreses es complementaran molt bé", perquè la capacitat financera i l'experiència en mercats de capitals de House of Lithium donaran continuïtat al creixement de Reby. La plataforma, que ara també compta amb bicicletes i motos a més dels patinets, ha insistit que ha signat més de 18 acords amb administracions públiques. El 2020, l'últim any amb els comptes publicats al Registre Mercantil, Reby va facturar 8,3 milions d'euros i va assolir uns guanys d'uns 750.000 euros. La firma assegura que el 2021 va augmentar els ingressos fins als 18 milions i va anotar un ebitda d'uns 3 milions. Gómez també va ser el creador de la plataforma de plans d'oci Fever, que ja va entrar en la categoria dels unicorns (empreses valorades en més de 1.000 milions de dòlars).

"L'any va començar bé i segueix anant bé", destaca Miquel Martí, conseller delegat de l'associació d'empreses digitals Tech Barcelona. En aquest sentit, recorda que habitualment els emprenedors que es venen els projectes tornen a crear noves companyies més endavant o a invertir en altres iniciatives, de manera que l'ecosistema hi surt guanyant. "L'important és que els centres de decisió segueixin així", afirma. A més, Martí confia que la inèrcia dels rècords de l'any passat pel que fa al finançament encara impulsarà les xifres durant el 2022.

En paral·lel a la venda de Reby, aquest dimecres també s'ha fet pública una nova operació de finançament per a una start-up catalana. La immobiliària online Housfy ha aconseguit 30 milions d'euros en una ronda liderada pel fons britànic Frog Capital, en què també han participat la gestora A/O Proptech i inversors previs com el Banco Santander, Seaya Ventures o l'ICF. Aquesta injecció de capital es destinarà al desenvolupament de la plataforma per millorar l'experiència d'usuari i integrar nous serveis, així com impulsar el negoci de la companyia a Portugal i Itàlia. En total, la proptech ha captat finançament per valor de 52 milions d'euros. L'empresa compta amb 370 treballadors i espera tancar l'any amb una facturació de 43 milions d'euros.

Wallbox triplica ingressos

Precisament, un dels unicorns catalans, Wallbox, ha presentat aquest dimecres els seus resultats del primer trimestre. L'empresa de carregadors de cotxe elèctric i gestió energètica, que cotitza a la borsa de Nova York, gairebé ha triplicat els ingressos respecte al mateix trimestre de l'any passat –28,3 milions d'euros, un 192% més–. No obstant, la companyia continua en números vermells, amb un resultat operatiu negatiu de 19,4 milions i un ebitda (resultat abans d'impostos i amortitzacions) de -15,6 milions d'euros, segons ha explicat el director financer de la companyia, Jordi Lainz.

Malgrat les pèrdues, la companyia continua en creixement, i del gener al març va vendre 51.000 carregadors, un 180% més. Wallbox, que aquest abril va inaugurar una nova planta a la Zona Franca, ha incorporat un centenar més de treballadors i ha tancat acords amb diferents plataformes per servir els seus carregadors.

Segons el conseller delegat i cofundador de l'empresa, Enric Asunción, en el primer trimestre "s'han superat les expectatives". Al tancament de l'any, l'empresa espera arribar a entre 175 i 205 milions d'ingressos (entre el 145% i el 190% de creixement), i manté l'objectiu d'assolir l'ebitda positiu el 2024 i el cash flow –flux de caixa– positiu el 2025. Asunción ha dit que la causa dels resultats negatius és l'expansió cap a nous mercats, un moviment que "comença a donar els seus fruits".

stats