RADAR EMPRESARIAL
Economia 14/06/2016

El cava crea un nou segell per vendre a preu de xampany

El segell de Cava de Paratge de Qualitat tindrà requisits específics i més estrictes, perquè els productors volen que sigui una eina per prestigiar el producte de més alta qualita

Elena Freixa
3 min
El president de la DO Cava, Pere Bonet, a la presentació del segell.

El cava estrena una nova distinció per etiquetar el producte de més alta gamma, Cava de Paratge de Qualitat. Amb aquest pas, el Consell Regulador busca acontentar les veus que dins del sector reclamaven una singularització dels seus productes lligant-los als indrets on es cultiva la vinya. La DO Cava engloba un territori ampli -es produeix cava en set comunitats autònomes- amb diferències importants en l’orografia i la climatologia, com asseguraven ahir fonts del sector satisfetes amb aquesta nova etiqueta de distinció.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El segell de Cava de Paratge de Qualitat tindrà requisits específics i més estrictes, perquè els productors volen que sigui una eina per prestigiar el producte de més alta qualitat. Un dels reptes més importants que afronten els cellers és justament aquest: aconseguir que el producte competeixi de tu a tu amb el xampany a la cúspide de la piràmide dels espumosos. “Som a la Champions però som conscients de les nostres mancances”, va reconèixer ahir el president de la DO Cava, Pere Bonet, que va explicar que el cava és líder en la categoria mitjana d’espumosos però li falta assaltar amb més força la del producte de més alta gamma.

Per certificar un producte amb el nou segell caldrà que la vinya tingui una antiguitat mínima de deu anys, la verema haurà de ser manual, la rendibilitat no podrà superar els 8.000 quilograms de raïm per hectàrea i la criança mínima haurà de ser de 36 mesos, per sobre dels 30 mesos que s’exigeix com a mínim a un cava gran reserva. També s’ha fixat que el producte haurà de sortir d’un sol paratge, que pot ser una finca o de diverses ubicades dins d’un mateix indret, va explicar Bonet.

La traçabilitat del producte serà un punt important, ja que un mateix celler podrà tenir al mercat caves amb aquest segell i d’altres que no el portin. El preu aspira a competir amb el xampany, va dir el president de la DO. “No hem de tenir por”, va dir davant dels representants de les marques que van assistir a la presentació del segell al Palau de la Música.

Entre els productors ahir predominava l’optimisme per haver aconseguit engegar un projecte que ajudarà a distingir un producte. Alguns, però, advertien també que caldrà molta feina per fer difusió d’aquesta etiqueta i prestigiar-la tant al mercat interior com a l’exterior. “Això és com les Olimpíades, i ara tot just hem encès la torxa”, assegurava ahir un empresari del sector a l’ARA. També lamentava que la definició de paratge i les restriccions podien haver sigut més severes del que finalment s’ha aconseguit consensuar dins la DO.

Una dotzena d’indrets per començar

El Cava de Paratge ha despertat “molt d’interès” al sector, va assegurar ahir Bonet, que creu que aquest mateix any ja se’n podrà comercialitzar. “Esperem que d’entrada n’hi pot haver una dotzena que rebin el segell aquest 2016”, va afegir. Fonts de Codorníu van explicar que presentaran tres dels seus productes de paratge, que batejaran amb el nom de la Finca La Pleta, Finca El Tros Nou i Finca La Fideuera. Altres productors com Gramona, Torelló i Freixenet també tenen als cellers alguns productes de finques que obtindran aquest segell.

Faltarà veure si aquesta iniciativa per singularitzar convenç els cellers catalans que van abandonar la DO fa un parell d’anys per tornar-hi. “L’argument de la singularització per als de més alta gamma ja no hi és”, deia ahir un empresari del sector. Va confiar que el segell ajudi el sector a “sumar esforços per remar en la mateixa direcció: prestigiar el cava”.

stats