Economia 28/10/2015

Creix la crisi dels dièsel: Volkswagen imputada i Seat retallarà 100 milions de costos

L'escàndol fa entrar el grup Volkswagen en pèrdues el tercer trimestre, però la inversió a Seat va endavant i començarà aquest Nadal a la planta de Martorell

Xavier Grau / Elena Freixa
5 min
Fàbrica de Volkswagen a Wolfsburg. AFP PHOTO / TOBIAS SCHWARZ

BarcelonaL'escàndol pel trucatge dels motors dièsel de Volkswagen comença a passar factura al grup alemany. L'Audiència Nacional ha imputat aquest dimecres el fabricant com a persona jurídica perquè respongui pel frau. El jutge que s'encarregarà de la investigació, Ismael Moreno, ha requerit a Volkswagen que es personi al jutjat el 10 de novembre, tal com estableix la llei d'enjudiciament criminal.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El front judicial és un més dels que s'obren davant del fabricant d'automòbils, que també comença a patir en els seus comptes la factura de l'escàndol. En el tercer trimestre d'aquest any, el consorci ha entrat en pèrdues per primer cop en 15 anys, i els tentacles de la crisi ja toquen la seva filial espanyola, Seat, que s'haurà d'estrènyer el cinturó i reduir costos en 100 milions d'euros, segons han confirmat fonts de l'empresa a l'ARA.

La UE cedeix i accepta que els cotxes dièsel dupliquin a la carretera els límits d'emissions

La companyia justifica la mesura per "blindar la inversió" de 3.300 milions que Volkswagen ha compromès per als propers cinc anys i que l'escàndol ha envoltat de dubtes sobre si es podrà mantenir en els termes promesos. De moment, una petita primera part de la inversió començarà a desplegar-se aquest mateix Nadal amb la renovació de la línia 1 per acollir el nou Ibiza. Aquest serà un dels quatre nous models que el grup s'ha proposat llançar al mercat en els propers dos anys.

El pla de contenció dels costos consistirà a retallar despeses dels processos de producció, estalviar en serveis externs, buscar sinergies entre proveïdors, retallar fins on es pugui consums energètics, entre altres mesures, segons ha explicat l'empresa als sindicats. Els 100 milions representen poc més de l'1% dels costos totals anuals, però els sindicats ja han demanat a l'empresa que concreti on es proposa passar la tisora.

Està per veure com pot impactar aquest pla de "contenció dels costos" en els plantejaments que faci Seat per pactar un nou conveni col·lectiu. La negociació ha de començar cap a finals d'any i els sindicats ja han avisat que no acceptaran plantejaments de retallada salarial. "Tenim pactada una ultraactivitat del conveni de tres anys, així que, si no ens posem d'acord, simplement continuarem aplicant el conveni vigent", ha avisat el president del comitè d'empresa, Matías Carnero.

No-renovació de treballadors d'ETT

Els treballadors temporals de Seat, però, han començat a patir les conseqüències de l'escàndol, almenys els temporals. Per començar, 200 empleats de la fàbrica de Martorell contractats a través d'empreses de treball temporal (ETT) no continuaran quan se'ls acabi el contracte, a finals d'any.

L'empresa tampoc té plans d'incorporar a la plantilla 200 empleats d'ETT més, que aniran deixant la feina a mesura que se'ls acabi el contracte de 12 mesos que tenen. En total, són uns 440 empleats eventuals els que tenen la feina en joc, segons expliquen els sindicats.

Tant la UGT com CCOO han lamentat la decisió de Seat de prescindir dels primers temporals al desembre i han assegurat que per complir el calendari de producció i els dissabtes de feina previstos a la línia de l'Audi Q3 faran falta més mans.

DE BÈLGICA A CATALUNYA
 L’A1 serà el segon Audi que es fabriqui a Martorell, després que el 2011 el grup Volkswagen adjudiqués a 
 La planta de Seat la producció del Q3, que encara es fa a les instal·lacions catalanes. L’A1 es construirà a la mateixa línia de producció que el nou Ibiza, que arribarà al mercat com a molt tard el 2018.

Beneficis operatius a Seat

El nou president de Volkswagen, Matthias Müller, ha anunciat que farà una revisió "detallada" de l'aportació als ingressos que fa cadascun dels aproximadament 300 models que fabriquen les marques del grup. A més, Müller ha anunciat que es revisarà el pla estratègic, que s'estava implementant i que havia de durar fins al 2018, per fer-ne un altre que acabarà l'any 2025.

El cost de l'escàndol dels motors dièsel comença a agafar forma en els resultats del consorci alemany. El grup ha tancat el tercer trimestre d'aquest any amb unes pèrdues netes de gairebé 1.700 milions d'euros. Són les primeres pèrdues trimestrals de Volkswagen en els darrers 15 anys. Els resultats del trimestre arriben llastats per una primera provisió de 6.700 milions d'euros que ha fet l'empresa per fer front a l'escàndol. "Les xifres mostren els efectes de la situació actual", ha explicat Müller, que ha anunciat que farà tot el possible per recuperar la confiança perduda.

Pel que fa a Seat, el tercer trimestre encara ha sortit indemne i ha tancat amb guanys operatius. Fins al setembre, el benefici operatiu puja a 12 milions d'euros, enfront de les pèrdues operatives de 82 milions d'euros del mateix període de l'any passat. Segons la matriu alemanya, la millora dels resultats de Seat es produeix pels efectes positius del tipus de canvi, l'augment de les vendes i l'optimització de costos.

El grup Volkswagen va aconseguir el 2014 prendre el lloc de primer fabricant del món a Toyota, en produir més de 10 milions de cotxes. Però ara ser el primer no és tan important, segons el nou president Matthias Müller, que ha dit que l'objectiu no és vendre 10.000 cotxes més que el principal competidor, sinó el creixement qualitatiu.

La marca Volkswagen, la principal del grup, ha guanyat 2.200 milions d'euros fins al setembre, abans de les despeses de l'escàndol, uns 500 milions més que en el mateix període de l'any passat. Bentley, per la seva part, ha reduït a la meitat el seu benefici operatiu, fins a 57 milions d'euros, per la caiguda de vendes.

Porsche ha guanyat 2.500 milions d'euros, enfront dels 1.900 milions del mateix període de l'any passat. Els guanys d'Audi s'eleven fins a 4.000 milions, 200 més que l'any passat, i els de Skoda pugen a 734 milions (l'any passat eren 651 milions). La divisió de vehicles industrials va tenir un benefici operatiu de 313 milions, un 17,2% menys que l'any passat.

Depuració de responsabilitats

El grup serà "implacable" amb els responsables del frau

Müller ha advertit en una reunió telefònica amb accionistes i inversors que serà "implacable" a l'hora de castigar els responsables de la manipulació dels motors dièsel. El primer executiu del grup Volkswagen ha demanat disculpes i ha dit que caldrà paciència, perquè costarà temps completar les investigacions.

La companyia compta amb una liquiditat de 27.800 milions d'euros, que, segons el nou director de finances del grup, Frank Witter, és "sòlida" i "ajudarà a gestionar la tensa situació pel llast financer pel tema dels dièsel".

L'escàndol ha impactat en el benefici net per les provisions en el compte de resultats del tercer trimestre. En els nou primers mesos de l'any el grup encara té benefici, de 3.990 milions d'euros, dada que suposa un descens del 54%. La caiguda encara és més important en el benefici operatiu, que disminueix un 64%. Però la facturació ha augmentat un 8,5%, fins als 160.263 milions d'euros. El grup no ha avançat previsions de tancament d'any, però ja preveu uns guanys operatius "notablement per sota" dels del 2014.

stats