Economia 15/12/2021

Les entitats empresarials reclamen que s'exigeixi el nivell B2 d’anglès per tenir un títol universitari

Demanen "transparència" a la Generalitat perquè se sàpiguen les dades reals de coneixement d’idiomes estrangers

Àlex Font Manté
2 min
Elena Massot i David Marín, durant la presentació de l'Observadori dels Idiomes.

Front comú de diverses entitats empresarials per posar a l’agenda política el domini d’idiomes estrangers. La fundació FemCat ha presentat aquest dimecres un nou observatori dels idiomes amb el qual han constatat la impossibilitat de tenir dades per valorar de forma global el coneixement de llengües com l’anglès, el francès o l’alemany. Patronals com Pimec i Cecot o les cambres de comerç s’han adherit a aquesta iniciativa que reclama, entre d’altres, que es reinstauri l’obligació d’acreditar un nivell B2 d’un idioma estranger per poder obtenir el títol universitari. La Generalitat ha retirat enguany aquesta exigència malgrat que, tot i estar en vigor des del 2014, mai s'havia aplicat . El nivell B2, en anglès, equival al First Certificate.

"El nivell que es dona a l’escola no és suficient perquè es pugui treballar en aquell idioma", ha explicat David Marín, el vicepresident de FemCat, que aviat en serà el nou president, com ha explicat aquest diari . "Segurament no hi ha prou hores", ha afegit, però alhora ha qüestionat que, en cas d’impartir més temps en anglès, el sistema educatiu pugui assumir-ho. "Estem preparats per fer-ho? Probablement no". El problema, però, no es limita a les escoles. "Un titulat universitari, en acabar el grau, hauria de poder treballar en anglès, però no és així", ha insistit.

El poc coneixement d’idiomes és un problema especialment per a les pimes, ja que les grans empreses tenen la manera de corregir en part aquest dèficit pagant cursos als seus treballadors, segons han explicat. A més, també és un obstacle per a la internacionalització d’aquestes companyies. "Sense aquesta habilitat, no fan el pas de sortir a vendre fora", ha dit Marín. Això deriva en una manca de competitivitat de les empreses catalanes, ja que els països competidors "ho tenen més ben resolt".

L’anglès és l’idioma més important en aquest objectiu, però no l’únic. Segons les dades recopilades per l’observatori, en les ofertes de feina que es fan a Catalunya el 32% demanen coneixement del francès (20%) o l’alemany (12%).

La presidenta de FemCat, Elena Massot, ha reiterat la necessitat que hi hagi més "transparència" perquè, avui en dia, no se sap amb quin nivell acaben moltes persones que estudien a Catalunya. A més, ha reclamat que hi hagi un pla d’idiomes per a la Formació Professional, ja que –en contra del que es pugui pensar– moltes empreses necessiten que les persones que la cursen també parlin idiomes.

stats