INFRAESTRUCTURES
Economia 03/08/2017

El Govern preveu 162 M€ d’estalvi anual amb el seu model de peatge

Territori assegura que la vinyeta alliberaria recursos per a noves inversions i el transport públic

Xavier Grau
3 min
Les barreres de peatge, com aquestes de Vilassar, podrien desaparèixer de les autopistes.

BarcelonaImplantar un sistema de vinyeta a les autopistes catalanes faria estalviar cada any uns 162,7 milions als catalans. És una de les principals conclusions d’un estudi elaborat pel departament de Territori i Sostenibilitat. L’altra gran conclusió és que aixecar les barreres de peatge redireccionaria trànsit de vies convencionals a vies de gran capacitat que ara són de pagament, i que podrien absorbir l’allau de cotxes sense col·lapses.

Segons el conseller de Territori, Josep Rull, el sistema de vinyeta -que consisteix a aixecar les barreres de peatge i establir un pagament per a tots els vehicles, que per als turismes podria ser d’entre 40 i 110 euros anuals- alliberaria molts recursos que es podrien dedicar a augmentar partides per al transport públic i a noves inversions en infraestructures. El conseller va explicar que els pressupostos del Govern per a infraestructures viàries estan molt limitats pels compromisos. Per exemple, el pagament dels peatges a l’ombra i la subvenció directa a determinats peatges per raons de mobilitat i seguretat, com és el cas de les subvencions dels peatges de la C-16 per abaixar la intensitat de trànsit a la C-55. Amb el nou model s’alliberarien uns 300 milions d’euros públics.

Territori ha fet l’estudi detallat de les implicacions per a la mobilitat que comportaria aixecar les barreres de peatge corredor a corredor. La primera conclusió és que no comportaria col·lapses a l’entrada de Barcelona, sinó que serien els mateixos, perquè normalment es produeixen un cop passats els peatges, quan les autopistes d’entrada a la ciutat i de sortida ja han recollit el trànsit tant de les vies de peatge com de les que no ho són. Segons els càlculs de Territori, el model de vinyeta permetria que mig milió de cotxes al dia deixessin de passar pel peatge.

Però l’efecte més important que es produiria seria un transvasament de trànsit de vies actualment molt saturades, com les costes del Garraf i la N-II al Maresme, cap a vies que ara són de peatge i que estan molt per sota de la seva capacitat, com la C-32. Es calcula que les actuals vies de peatge augmentarien un 24% el trànsit, mentre que les carreteres paral·leles a aquestes vies disminuirien la intensitat del trànsit a la meitat. Uns altres efectes serien que els catalans s’estalviarien 4,7 milions d’hores al volant en un any i reduirien en 17,7 milions els quilòmetres recorreguts.

Els estalvis

Aquestes xifres les tradueix l’informe en euros. La reducció del temps invertit en els recorreguts tindria un impacte de 52,7 milions d’euros. Això, de retruc, reduiria els costos operatius dels vehicles, cosa que es traduiria en un estalvi global de 40,5 milions d’euros a l’any, segons els càlculs de Territori.

Un altre aspecte important és la reducció de la sinistralitat. Està demostrat que les vies de calçades segregades tenen menys accidents i això comportaria un estalvi, traduït en diners, de 68,6 milions. Finalment, la reducció del temps de conducció també comportaria un estalvi en emissions de CO, NOx i partícules, calculat en 900.000 euros.

El Govern està decidit a impulsar el model de vinyeta i espera poder pactar-lo en el si del grup de treball dels peatges. Però aquest model no sembla que entri en els plans del govern espanyol, segons ha manifestat diversos cops el ministre de Foment, Íñigo de la Serna. Es dona la circumstància que l’Estat és titular de dos dels principals corredors, l’AP-7 i l’AP-2, que ara explota la concessionària Abertis, i que aviat revertiran a l’Estat perquè els períodes de concessió d’aquestes vies comencen a expirar l’any 2019.

LES CLAUS

1. Què és el model de vinyeta?

Consisteix a aixecar les barreres de peatges per posar en marxa un sistema de pagament generalitzat. Hi ha dos sistemes: la vinyeta per ús, que requereix d’una gran inversió tecnològica per cobrar a cada vehicle segons els quilòmetres recorreguts, i la vinyeta per temps, que permet fer en el cas dels residents un únic pagament anual per utilitzar tant com es vulguin les vies, i instaurar models de pagament setmanal, quinzenal o mensual per a turistes i gent que està de pas.

2. Quins avantatges aporta la vinyeta?

El model permet alliberar recursos per invertir més i amb més equilibri territorial a la xarxa, perquè no hi ha tants recursos compromesos. Un altre avantatge està en el fet que és un model anticíclic, perquè es manté una part important dels ingressos per invertir en la xarxa quan hi ha una crisi. Això no passa quan la inversió depèn dels pressupostos públics, com s’ha demostrat els últims anys.

3. Quins són els models alternatius?

Els models alternatius passen per portar tot el cost de les inversions i manteniment de la xarxa als pressupostos, cosa bastant difícil amb l’elevat endeutament i dèficit públic; o la possibilitat de mantenir un sistema de peatge més barat malgrat la fi de les concessions.

stats