Automoció
Economia 02/10/2021

Com és Great Wall Motor, la favorita a substituir Nissan a la Zona Franca?

El líder xinès de totcamins és quatre vegades més gran que Seat

1 min
Imatge d’arxiu de la planta de Nissan a la Zona Franca.

BarcelonaEl xinès Wei Jianjun va iniciar la seva vida professional en una fàbrica de catifes, primer, i en una planta de bombes d’aigua, després. Per increïble que sembli, aquest bagatge i la seva llicenciatura en arts i ciències van ser suficients perquè amb només 26 anys protagonitzés un miracle industrial majúscul.

L’any 1990 Jianjun va aterrar a Great Wall Automobile Industry Company, delmada aleshores pels deutes. Tres anys més tard, l’empresa fabricava el seu primer vehicle, però un any després el govern xinès il·legalitzava els cotxes GWM.

L’entrebanc no va frenar l’empresa ubicada a la ciutat de Baoding, que el 2018 superava els 11 milions d’habitants. El seu creixement va ser constant en el sector GWM dels SUV i les pickup. El 2003 es convertia en el primer fabricant privat de cotxes a la borsa de Hong-Kong i amb el temps va anar afegint marques com Hawal, Wey, Ora i GWM Pickup. El model estrella del grup és el Haval H6, que aquest setembre culminava 99 mesos consecutius com el SUV (totcamí urbà) més venut a la Xina.

La companyia és un dels onze grans fabricants xinesos d’automoció i un dels tres de capital privat. La família del seu president, Jianjun, té un patrimoni de més de 25.000 milions de dòlars, segons Forbes, que seria de llarg la segona fortuna d’Espanya. L’empresa frega els 60.000 empleats, quatre cops Seat, i fabrica més d’un milió d’unitats a l’any, més del doble que la marca catalana. Si finalment obre fàbrica a la Zona Franca per fer-hi cotxes elèctrics i híbrids, seria la segona aventura al continent, després de Bulgària.

stats