Automoció
Economia 02/10/2021

L’aposta per substituir Nissan: GWM a Barcelona i Silence a Montcada

La taula de reindustrialització també negociarà amb el 'hub' d'electromobilitat liderat per QEV Technologies

3 min
La planta de Nissan situada a la Zona Franca.

BarcelonaTal com va avançar l'ARA dimecres, l'empresa xinesa de cotxes elèctrics Great Wall Motor (GWM) és la gran favorita per ocupar la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona. La taula de reindustrialització, que ha de decidir quines companyies ocuparan les tres fàbriques que la marca japonesa té a Catalunya i que deixarà a partir del 31 de desembre, s'ha reunit aquest divendres i ha anunciat que començarà les negociacions finals amb la multinacional xinesa.

A la llista, com també explicava aquest diari, s'hi sumen el fabricant de motos elèctriques català Silence, que segons fonts pròximes a les negociacions s'instal·laria a la fàbrica de Montcada i Reixac, i el hub d'electromobilitat format per diverses empreses i encapçalat per la catalana QEV Technologies. La taula, en canvi, ha decidit deixar en llista d'espera la belga Punch, especialitzada en components de l'automoció.

La xinesa Great Wall Motor vol produir 100.000 cotxes a l'any a la fàbrica barcelonina i donaria feina a tota la plantilla actual. La companyia, que és el fabricant de SUVs i camionetes més importants de la Xina, ha desembarcat aquest setembre a Europa anunciant al Saló de l'Automòbil a Munic el llançament dels seus dos primers models al Vell Continent.

Pel que fa al projecte de Silence, preveu una inversió de 30 milions d'euros i la contractació en un termini de dos o tres anys de 400 persones, que s’afegirien als 160 treballadors actuals. El seu conseller delegat, Carlos Sotelo, ha avançat en declaracions a l’ACN que la companyia treballa en un vehicle de quatre rodes i que es presentarà en les pròximes setmanes.

Finalment QEV Technologies vol posar en marxa una injecció de 1.000 milions d'euros en els pròxims cinc anys i crear més de 4.000 llocs de treball directes, a més de 10.000 d'indirectes a través de proveïdors i col·laboradors. Els seus aliats són BTECH, que es dedica al desenvolupament de vehicles i a la industrialització per a produccions en sèrie, i el nord-americà Ronn Motor Group (RMG), que fabrica automòbils d'hidrogen. Per reforçar el seu projecte, QEV ha anunciat aquest divendres l’entrada al seu capital soci- al d’Inveready, el fons de capital risc, amb 7,5 milions d’euros.

"S'està treballant de manera seriosa i consensuada dins el calendari previst. Hi ha projectes industrials i opcions de futur per a les plantes de Nissan. Som optimistes", ha assenyalat el secretari general d'Indústria del govern espanyol, Raül Blanco, després de la reunió. Per la seva banda, la directora general d'Indústria de la Generalitat, Natàlia Mas, ha destacat que s'obre una nova fase de negociació "preferent amb GMW i buscant complementar-ho amb els projectes del hub i Silence". El responsable de les operacions industrials de Nissan a Espanya, Frank Torres, ha assegurat que la companyia està del tot oberta a la negociació: "Estem convençuts que podrem trobar solucions beneficioses per a totes les parts".

Més crítics s'han mostrat els sindicats, que ja han demanat iniciar un període de negociacions amb les empreses escollides. Tant CCOO com la UGT han deixat clar que no aprovaran cap projecte si no hi ha un “acord definitiu” sobre les condicions dels treballadors, que possiblement es quedaran a l’atur un cop hi hagi un acord definitiu amb una empresa mentre s’habiliten les ins- tal·lacions. “És una prioritat que es garanteixi el manteniment dels llocs de treball, tant de Nissan com de tota la cadena de proveïdors i auxiliars”, ha assegurat CCOO.

La pròxima reunió, al novembre

A partir d'ara, segons ha especificat la taula en un comunicat formada per la Generalitat, el govern espanyol, els sindicats i Nissan , s'establiran les bases del marc de la negociació, que haurà d'estar enllestit a finals d'aquest octubre. La pròxima reunió serà a principis de novembre.

stats