Immobiliari

El govern espanyol avisa grans immobiliàries i fons de l'obligatorietat d'acceptar la pròrroga dels lloguers

El ministeri de Pablo Bustinduy recorda la mesura a tretze grans tenidors que posseeixen més de 100.000 habitatges

Habitatges de Barcelona en una imatge d’arxiu.
ARA
30/03/2026
2 min

BarcelonaEl ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha enviat aquest dilluns una carta a grans immobiliàries i fons d'inversió per tal d'indicar-los que els contractes dels seus inquilins que caduquin entre el 22 de març de 2026 i el 22 de desembre de 2027 hauran de ser prorrogats sempre que ho sol·licitin. El text enviat pel govern s'ha dirigit a tretze grans tenidors que concentren més de 100.000 habitatges a tota Espanya, segons ha informat el ministeri liderat per Pablo Bustinduy. Així, la missiva recorda a aquestes empreses que la pròrroga dels contractes de lloguer serà obligatòria un cop l'arrendatari la sol·liciti, segons el recent reial decret llei aprovat pel consell de ministres i que de moment no compta amb una majoria parlamentària suficient per ser convalidat al Congrés.

Inscriu-te a la newsletter Habitatge Una guia pràctica
Inscriu-t’hi

El decret, publicat al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el 21 de març, permet que l'inquilí renovi de forma extraordinària el seu contracte de lloguer una vegada finalitzi, sempre que la data límit del contracte sigui entre les dates previstes. Així doncs, la normativa genera un nou dret de renovació del contracte de lloguer per un màxim de dos anys que, en cas d'activar-se, l'arrendador haurà de prorrogar mantenint els termes i condicions en vigor. A més, la carta també sol·licita a les entitats la màxima diligència per assegurar que s'apliquin correctament les mesures i demana que s'adoptin mecanismes de procediments interns per assegurar-se que es compleixin immediatament.

De fet, Bustinduy ha demanat que, "davant les campanyes de la por que han posat en marxa aquests dies els lobbies immobiliaris", el màxim nombre possible d'inquilins sol·licitin la pròrroga. A més, s'ha mostrat convençut que si els llogaters es mobilitzen i la sol·liciten la votació al Congrés dels Diputats "es guanyarà". El ministre ha explicat que negocien amb tots els partits polítics i que deixen la porta oberta a què Junts pugui acabar votant a favor. "Atendrem tots els suggeriments, els dubtes i les aportacions".

La mesura no serà aplicable quan propietari i inquilí acordin la renovació del contracte d'arrendament, o bé en tanquin un de nou, amb una renda inferior a la que estigués acordada en el contracte vigent. També s'estableix una limitació extraordinària de l'actualització anual de la renda del 2%, encara que si l'arrendador no és un gran tenidor, aquesta s'haurà de dur a terme d'acord entre les parts. A tot tardar, el decret s'haurà de votar al Congrés la setmana del 6 de maig. Ara bé, tot apunta que pugui dur-se a votació l'última setmana d'abril, ja que no està previst cap ple per a la primera de maig.

stats