Economia 19/12/2020

El menjar a domicili, al rescat dels restaurants

Els menús per emportar seran una ajuda per a un sector en crisi

Natàlia Costa
3 min
Un repartidor en moto circulant pels carrers de Barcelona.

BarcelonaEls efectes de la pandèmia sobre la restauració encara són incalculables, i davant d’aquesta incertesa enguany han sigut molts els xefs que s’han bolcat en les fórmules per emportar o fins i tot enviar un cuiner a domicili perquè els grans àpats nadalencs no es perdin del tot. Amb un resultat que només se sabrà després de les festes, aquestes opcions es posicionen com una salvació econòmica per als establiments de la restauració. En parlem amb alguns per saber com s’estan organitzant.

“Ajudarà a pagar despeses”

Al restaurant Dos Palillos, el xef Albert Raurich proposa menús per a la nit de Nadal i Cap d’Any, i àpats per a empreses amb lliurament a domicili, on hi ha ostres amb sake, tataki de Wagyu i sípia amb caviar, entre altres coses. “Hi ha un tercer concepte, que és cuinar a casa”, detalla, i explica que personal del seu equip es desplaça a un domicili per acabar de cuinar-hi els plats i serveix l’àpat. A més, es pot triar entre menjar amb la vaixella icònica del restaurant o la de cadascú. Raurich avisa que el servei de take away “actualment no és rendible”, però admet que els ajudarà a pagar despeses. Com a avantatge per als comensals, assenyala que els àpats permeten gaudir-ne a casa sense que ningú hagi de posar-se a la cuina. Ara bé, és conscient que “mai sortirà 100% com al restaurant”.

D’altra banda, els germans Torres, amb dues estrelles Michelin, han creat un pack a domicili i també per emportar amb els seus “millors plats” per repartir per tot l’Estat. Els germans consideren aquesta nova línia “una ajuda molt important”, a la qual se suma el fet que, com que és per encàrrec, “no té risc”, ja que els permet comprar la matèria primera sobre comandes ja fetes. A més, destaquen que aquesta opció permetrà a moltes persones poder menjar una cuina gastronòmica “amb una experiència diferent”. Tot i que acaben de començar, la demanda no ha parat, amb moltes empreses que han fet comandes per als seus treballadors, i actualment tenen una previsió de més de 1.000 caixes.

Al restaurant Nectari, el xef Jordi Esteve també ofereix plats per emportar aquest Nadal, per a clients que busquen “tradició”. “Aquesta opció ens ajudarà una mica, però òbviament no serà el mateix”, diu. Segons les seves previsions, enguany la facturació se situarà al voltant d’un 15% respecte a altres Nadals. A més, Esteve destaca que el fet de convertir una proposta gastronòmica en un menú a domicili “és una mica complicat”.

Igualment, el Monument Hotel, que acull els estrellats Lasarte i Oria dirigits per Martín Berasategui, proposa enguany opcions per emportar. A finals d’octubre van crear la línia de delivery En Casa con Martín, “desenfadada i informal”, en una idea sorgida després de rebre diverses comandes de clients per Nadal, segons explica el cap de cuina, Paolo Casagrande. “Enguany més que mai, la situació provocada pel covid farà que molts clients que habitualment celebren algun àpat de Nadal en un restaurant es quedin a casa”, diu. Tot i que els restaurants de l’hotel obriran, Casagrande considera que aquest format “serà un complement a la facturació global de la campanya de Nadal”. En el seu cas, el delivery els ha suposat “muntar com un altre petit restaurant només amb servei de cuina”. Tanmateix, Casagrande avisa que aquesta proposta és temporal, ja que només se serviran àpats amb aquest format fins al 31 de desembre.

També hi ha els pioners del Nadal per emportar, com ara Vila Viniteca, amb la seva tradicional proposta La Cuina de les Estrelles, elaborada per xefs amb estrella Michelin. Aquest any hi participen Paolo Casagrande (Lasarte), Javier i Sergio Torres (Hermanos Torres), el xef Jordi Cruz (Abac) i Oriol Castro, Mateu Casañas i Eduard Xatruch (Disfrutar).

La situació porta els establiments “al límit”

Des del Gremi de Restauració de Barcelona consideren que la crisi i sobretot el segon tancament, del 16 d’octubre al 22 de novembre, “estan portant les empreses al límit”. Forçats per les circumstàncies, s’ha vist “com molts referents de l’alta cuina s’han sumat al delivery ”. Asseguren que l’encaix dels menús gastronòmics amb les propostes per emportar “és difícil”, sobretot si es té en compte que aquest concepte continua associat al fast food, mentre que les propostes gastronòmiques “tenen un recorregut en l’àmbit del delivery més incert”. Ara bé, les mateixes fonts asseguren que com més opcions es donen als clients “millor”, però que “no és possible parlar de salvarel Nadal quan els bars i restaurants tenen límits horaris i han de treballar amb un 30% de l’aforament (sense sopars). D’altra banda, des d’empreses de repartiment a domicili com ara Just Eat, la directora de Vendes, Luz Benítez, explica que el Nadal de l’any passat van registrar “un increment de comandes”, i que la nit de Cap d’Any i la nit de Reis van ser els dies de l’any amb més augment de descàrregues. Així, d’acord amb les dades de l’any passat, preveuen “la mateixa tendència a l’alça enguany”. Des de l’inici de la pandèmia les comandes a domicili han crescut fins a un 50%, mentre que les altes de restaurants a la plataforma han crescut un 200%.

stats