Laboral

Fi al conflicte del 'handling': Iberia i sindicats pacten crear una nova empresa

L'aerolínia negociarà un ERO amb baixes voluntàries que afectarà 1.727 treballadors de més de 56 anys

ARA
2 min
Un mostrador de l'aerolínia Iberia.

BarcelonaL'aerolínia Iberia posa fi al conflicte del handling després de signar un acord aquest divendres amb els sindicats UGT i CCOO. La solució implica crear una nova empresa que s'encarregarà de prestar els serveis d'assistència a terra, tant a tercers com a la mateixa companyia, als aeroports en els quals el grup va aconseguir la llicència, però també als vuit en què la va perdre, entre els quals l'aeroport del Prat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

D'altra banda, la direcció ha acceptat la petició dels sindicats de renovar la plantilla a través de sortides voluntàries incentivades i la signatura d'un pla d'estabilitat d'ocupació. Després d'arribar a aquest acord, Iberia ha destacat l'"exercici de responsabilitat" per part dels sindicats, que permet fer "un pas històric" en el servei de handling a Espanya.

En aquest sentit, la companyia ha anunciat una partida econòmica de cara a negociar un ERO voluntari que afectarà 1.727 persones que tinguin més de 56 anys i que estarà vigent fins al 31 de desembre del 2026.

"L'acord garanteix un futur sostenible, competitiu i rendible per al negoci del handling i un marc estable, sota el paraigua d'IAG i amb majoria d'Iberia, per als treballadors", assegura l'aerolínia en un comunicat. Aquesta nova empresa pertanyerà al 100% al grup IAG i Iberia controlarà la majoria de l'accionariat. "El principi que ha guiat aquest acord ha estat, des del primer moment, salvaguardar aquelles condicions que els treballadors i les treballadores d'Iberia tenen per sobre de les condicions especificades al conveni del sector", asseguren els sindicats.

Mantenir les condicions

El pacte permetrà que els empleats procedents d'Iberia, un cop acabi la vigència de l'actual conveni, mantinguin l'evolució de l'antiguitat, la progressió i la promoció a la nova companyia, tal com s'hauria produït en cas de seguir treballant per a Iberia. De la mateixa manera, seguiran conservant altres aspectes com els drets en matèria de bitllets tarifa gratuïta i amb descompte, els plusos de nocturnitat i festivitat, el servei addicional de matinada, la regulació del plus festiu de Nadal o les vacances addicionals per antiguitat.

El concurs del handling als aeroports de la xarxa espanyola d'Aena va desencadenar un conflicte laboral davant els dubtes de la plantilla sobre la continuïtat dels seus llocs de treball, sobretot pel protagonisme que va perdre Iberia. Després de llargues negociacions i diverses jornades de vaga, que van provocar cancel·lacions en els vols, les dues parts han arribat a una entesa.

stats