Publicitat

Omnicom pagarà més de 12.500 M€ per crear el gegant de la publicitat més gran del món

La compra d'Interpublic s'interpreta com una reacció a la irrupció en el mercat de gegants tecnològics com Meta i Alphabet

Ròtul d'Omnicom Group
ARA
10/12/2024
3 min

BarcelonaEl grup nord-americà de publicitat Omnicom i el seu competidor als Estats Units Interpublic han arribat a un acord pel qual la primera adquirirà la segona en una operació d'intercanvi d'accions valorada en uns 13.250 milions de dòlars (12.537 milions d'euros) que donarà origen a l'agència de publicitat i màrqueting més gran del món. Actualment Omnicom és la primera agència als Estats Units i Interpublic ocupa el tercer lloc al rànquing.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

L'acord té el suport unànime dels consells d'administració de les dues companyies, i els accionistes d'Interpublic rebran 0,344 accions d'Omnicom per cada títol que posseeixin. Així, els actuals accionistes d'Omnicom tindran un 60% de la companyia resultant de l'operació i els accionistes d'Interpublic en tindran un 40%. L'empresa resultant de l'operació mantindrà el nom d'Omnicom.

710 M€ anuals de sinergies

La fusió donarà lloc a una companyia amb ingressos combinats de 25.600 milions de dòlars (24.223 milions d'euros). La fusió superarà la britànica WPP i la francesa Publicis i permetrà generar sinergies de costos anuals per import de 750 milions de dòlars (710 milions d'euros) i augmentar els guanys ajustats per acció per als accionistes tant d'Omnicom com d'Interpublic.

Per a Xavier Brun, professor de la Barcelona School of Management de la UPF, l'operació obeeix a "la necessitat de guanyar dimensió" de les empreses de publicitat en un moment en què aquest negoci està el ple canvi. Segons Brun, la inversió publicitària no ha canviat, però "ha canviat molt la manera, guanyant molt de pes la part digital i amb l'aparició de nous jugadors com Google o Meta, que s'emporten una part important del pastís". Segons Brun, les agències s'han d'adaptar a un model "de pocs serveis amb molts clients".

S'espera que la transacció en accions estigui lliure d'impostos per als accionistes d'Omnicom i Interpublic i que es tanqui a la segona meitat del 2025, subjecte a les aprovacions dels accionistes de les dues empreses, les aprovacions reguladores i altres condicions habituals. John Wren continuarà sent president i conseller delegat d'Omnicom, i Phil Angelastro continuarà sent vicepresident executiu i director financer de l'empresa combinada. Per la seva banda, Philippe Krakowsky, actual conseller delegat d'Interpublic, i Daryl Simm, cap d'operacions d'Omnicom, seran copresidents i directors d'operacions d'Omnicom. Tres membres actuals del directori d'Interpublic, incloent-hi Philippe Krakowsky, s'incorporaran al directori d'Omnicom.

"A través d'aquesta combinació, estem preparats per accelerar la innovació i aprofitar les importants oportunitats creades per les noves tecnologies en aquesta era de canvi exponencial", va dir John Wren, president i conseller delegat d'Omnicom. Per la seva banda, Philippe Krakowsky considera que la fusió representa "una tremenda oportunitat estratègica" per als accionistes d'Interpublic i afegeix que les dues empreses tenen ofertes, presència geogràfica i cultures "summament complementàries".

Transformació tecnològica

L'acord es tanca després d'anys de transformació i disrupció a la indústria de la publicitat un cop que els anuncis digitals superen ja els analògics i amb la irrupció en el mercat de grans gegants de la indústria tecnològica com Meta –matriu de Facebook i Instagram– i Alphabet –matriu de Google– en el negoci publicitari, fins llavors controlat per les grans agències. Les quatre grans companyies del sector –Omnicom, Interpublic, WPP i Publicis– han intentat transformar-se i adaptar-se a la tecnologia digital.

De fet, Omnicom i Publicis ja van intentar fusionar-se el 2013, com a reacció a l'amenaça d'una disrupció tecnològica. Però el complicat acord entre dues empreses grans i difícils de manejar, formades per moltes filials més petites, va acabar fracassant.

Omnicom es va crear el 1986 com a part d'una fusió tripartida d'agències de publicitat, entre les quals hi ha BBDO Worldwide. És propietària de les agències TBWA, OMD i de l'empresa de comerç digital Flywheel. Interpublic, per la seva banda, es va fundar el 1930 amb la fusió de les agències de publicitat McCann i Erickson, cosa que la va convertir en l'agència més gran del món en aquell moment. És propietària de conegudes empreses de publicitat, entre les quals McCann Worldwide i el gegant de la compra de publicitat IPG Mediabrands.

stats