Pensions
Economia 23/11/2021

Primer pas del govern espanyol per impulsar els plans de pensions col·lectius

El consell de ministres aprova l'avantprojecte que regularà els fons públics de pensions

4 min
Escrivá apuja l’augment de les cotitzacions fins a 0,6 punts

MADRIDUna de les recomanacions de la comissió del Pacte de Toledo era l'aposta pels plans de pensions privats com a complement a les pensions públiques, és a dir, el foment de l'estalvi dels treballadors de cara a la jubilació. Aquesta via, en comparació amb altres països europeus, està molt poc estesa a Espanya, on poc més del 10% de la població activa ocupada té un pla de pensions com a complement.

Després de mesos de feina del ministeri d'Inclusió i la Seguretat Social per donar forma a aquesta recomanació, el consell de ministres ha aprovat en primera lectura l'avantprojecte de llei que vol impulsar els plans de pensions d'empresa a través de fons de pensions de promoció pública. La reforma encara ha de passar el tràmit d'audiència pública i tornar al consell de ministres en segona volta, però per ara planteja:

Impulsar uns fons públics de pensions

En concret, la reforma regularà la creació d'uns fons de pensions de promoció pública. És a dir, uns fons on els treballadors puguin acumular els seus estalvis, o part d'aquests. Aquests fons han de servir com a "instrument financer" a través del qual s'hauran d'articular els plans d'empresa (anomenats també plans d'ocupació). S'anomenen fons de pensions de promoció pública perquè serà l'Estat qui en tindrà el control, malgrat que la gestió serà privada.

Majoritàriament, aquests fons on acumular estalvi es dirigeixen principalment als plans de pensions individuals, molt més estesos a Espanya, però no als plans d'ocupació. Això és el que vol revertir el ministeri de la Seguretat Social perquè "signifiquen un estalvi considerable davant dels plans de pensions individuals", apunten fonts del ministeri.

Els criteris d'inversió d'aquests fons estaran alineats amb els "principis per a la inversió responsable i les pràctiques de finances sostenibles regulades per la Unió Europea".

Més plans de pensions d'ocupació

Els plans de pensions d'ocupació, o plans col·lectius, estan vinculats a les empreses amb l'objectiu que els treballadors s'hi adhereixin voluntàriament. Amb la reforma de l'instrument financer, l'objectiu del govern espanyol és que treballadors autònoms o treballadors de petites i mitjanes empreses, així com de l'administració pública local, puguin articular els plans d'ocupació.

En concret, els treballadors i empreses hauran de negociar i acordar col·lectivament els plans de pensions d'ocupació que s'articularan al voltant dels fons públics regulats per llei. El ministeri defensa que a diferència dels plans individuals, que es caracteritzen per tenir elevades comissions (de mitjana un 1%) i per estar orientats a rendes altes, els plans d'ocupació es tradueixen en un estalvi per al treballador amb una renda baixa i mitjana gràcies a comissions més baixes i més beneficis fiscals.

Per exemple, si durant 35 anys un treballador aporta 1.000 euros l'any a través d'un pla d'ocupació amb una comissió del 0,2%, s'estalvia més de 9.000 euros més que si fa el mateix durant 35 anys però amb un pla de pensions individual amb una comissió per sobre de l'1%. Les comissions dels plans de pensions d'ocupació vinculats al fons públic que planteja el ministeri se situaven en un 0,5% al principi, lluny de l'1,25% dels plans individuals existents fins ara. Tanmateix, fonts de la Seguretat Social apunten que la xifra encara no està tancada.

Simplificació dels plans

A més a més, l'avantprojecte recull la creació d'uns "plans simplificats d'ocupació" amb l'objectiu d'agilitzar el procediment de negociació del pla entre empresa i treballadors. Això es podrà fer en un sol pas perquè els treballadors i l'empresa tindran l'opció d'adscriure's al pla d'ocupació que correspongui al sector. Això vol dir que aquests plans simplificats estaran vinculats al conveni col·lectiu d'un sector i, per tant, acordats a través de la negociació col·lectiva, de manera que totes les empreses d'aquell sector, per exemple el metal·lúrgic, s'hi podrien acollir.

Control dels fons públics de pensions

La tutela d'aquests fons públics de pensions recaurà en l'administració pública, però la seva gestió estarà en mans d'empreses privades. En concret, l'avantprojecte recull la creació de dues comissions: una comissió de promoció i seguiment que impulsarà els fons públics, així com l'oferta d'aquests. I una altra comissió de control especial, formada per 17 membres (9 representants de l'Administració i 8 representants sindicals i patronals) encarregada de monitoritzar i supervisar les entitats gestores i dipositàries dels fons, és a dir, les empreses privades que gestionaran els fons. Tanmateix, fonts del ministeri d'Inclusió i la Seguretat Social remarquen que el text encara pot rebre modificacions les pròximes setmanes, ja que es continuarà negociant amb els agents socials.

Les companyies interessades en gestionar els fons s'hauran de presentar a un concurs públic. Un dels requisits serà que tinguin un patrimoni mínim i siguin solvents. Amb tot, el procés es pot allargar fins al 2023, segons el ministeri de la Seguretat Social. Totes les gestores podran treballar a través d'una plataforma digital comuna per simplificar els tràmits i tenir un accés ràpid a la informació.

L'avantprojecte s'ha presentat amb poca negociació amb els agents socials i abans del previst, segons han criticat els sindicats i les patronals. De fet, la seva negociació s'esperava per als primers mesos del 2022. La norma ha d'entrar en vigor el mes de juny del 2022, tal com ho recull el govern espanyol al Pla de Recuperació enviat a Brussel·les.

stats