Transport

Les VTC portaran la llei del taxi als tribunals: "No ens deixarem matar"

La patronal del sector diu que la llei causarà 325 M€ de pèrdues i la destrucció de 6.000 llocs de feina

Una usuària fent ús d'un VTC
ARA
17/09/2025
2 min

BarcelonaEl president executiu d'Unauto –la patronal de les VTC–, José Manuel Berzal, ha afirmat que pensen portar als tribunals el projecte de llei del taxi de la Generalitat, conegut aquest dimarts, i que podria suposar la desaparició progressiva d'aquest tipus de vehicles al territori català. El sector, ha dit, "no es deixarà matar", durant una trobada amb periodistes juntament amb el secretari d'organització del Sindicat Lliure de Treballadors (SLT), José María Cazallas. Les dues entitats han donat a conèixer la seva proposta alternativa, que planteja mesures sostenibles i de mobilitat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

En concret, posa sobre la taula el compromís del sector dels VTC d'implementar flotes amb etiqueta mediambiental zero emissions, poder reservar viatges compartits amb altres usuaris mitjançant taxis i VTC, i l'eliminació de traves com a mínim de longitud del recorregut i temps d'espera. "No ens deixarem matar: tenim la mà estesa amb l'Administració, però no permetrem aquest atropellament i abús de poder per part de Territori, ostatge del sector del taxi, i aquesta traïció als ciutadans", ha destacat Berzal.

Per part seva, Cazallas ha anunciat que l'SLT convocarà una concentració davant del departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat el 23 de setembre, dia en què està previst que representants d'aquesta conselleria es reuneixin amb el sector dels VTC per donar-los a conèixer l'avantprojecte de llei.

Les dues entitats han argumentat que la desaparició dels VTC de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que comportaria l'aprovació del text que està ultimant el Govern tindria un cost estimat de 325 milions d'euros, incloent-hi la pèrdua d'uns 6.000 llocs de treball directes i indirectes. Així, afirmen que si treballessin amb normalitat les més de 3.700 llicències que hi ha ara mateix a Catalunya de VTC (ara mateix només n'operen unes 2.500), hi hauria un potencial econòmic de 445 milions per al territori i de creació de 10.500 llocs de treball directes i indirectes. Així mateix, calculen que si tira endavant la llei, això suposaria que es deixarien de donar 126 milions d'euros en salaris i que, per contra, s'haurien de pagar 55 milions en prestacions per desocupació.

Segons Berzal, encara que la llei permetés que totes les autoritzacions de VTC fossin urbanes, encara no hi hauria un equilibri entre l'oferta i la demanda: "No tenim la intenció d'omplir Barcelona de vehicles que no siguin necessaris, però amb la flota de taxis i VTC hi continua havent gent insatisfeta", ha asseverat. Per això, ha obert la porta a utilitzar la via judicial a Catalunya i a escala estatal, i fins i tot a Europa, on ha assegurat que la Comissió Europea està, textualment, molt pendent del text que s'aprovi al Parlament català.

Aposta pel model dual

Cazallas ha explicat que el sector dels VTC afectarà perfils laborals amb més dificultats a l'hora de trobar feina, com joves, més grans de 55 anys o immigrants amb papers recentment regulats, que són "persones amb escassos recursos que han vist recer en aquest sector". "No necessitem ajuts ni subvencions de l'Administració, només poder operar lliurement i conviure amb l'existència dels dos models: taxi i VTC, que és el que necessiten Barcelona i els ciutadans", ha assenyalat.

stats