Economia 27/10/2014

El repartiment desigual de la inversió ferroviària: 1.000 milions al corredor mediterrani i 1.300 a l'Atlàntic

La Cambra de Comerç censura l'Estat per ignorar les infraestructures prioritàries per a Europa a l'hora de repartir els recursos

Elena Freixa
1 min
LA NOVA INFRAESTRUCTURA, UNA ASSIGNATURA PENDENT Estat de les obres, l'octubre passat, del corredor mediterrani a l'alçada de Vandellòs, al costat de la via única actual per on passen els trens. Amb aquest corredor es pretén treure el màxim rendiment internacional al litoral de la Península en connexió amb França i Europa.

BarcelonaLa Cambra de Comerç de Barcelona denuncia en un informe que el govern espanyol segueix centrant la inversió en allò que no és estratègic: l'any que ve destinarà 1.000 milions al corredor mediterrani, més de 1.300 al corredor atlàntic i més de 1.600 milions a altres infraestructures ferroviàries fora d'aquestes que Europa ha marcat com a prioritàries.

Tot i que el govern espanyol diu que el corredor mediterrani s'endú el 34% dels recursos de la inversió ferroviària –més de 1.300 milions–, la Cambra ho redueix al 25% perquè critica que l'Estat computa trams d'alta velocitat, molts dels quals són connexions radials amb Madrid. Només un 11% són connexions d'AVE al llarg del Litoral, i un terç del total servirà per construir el tercer carril –la xarxa d'ampla de banda europeu–, recull l'informe.

El president de la Cambra, Miquel Valls, ha lamentat que en un moment d'estretors pressupostàries l'Estat continuï apostat per l'alta velocitat i abocant recursos sobretot fora del que la UE ha marcat com a estratègic i prioritari. Ha censurat que dels 8.500 milions que preveuen els pressupostos del 2015 per a infraestructures, el 43% es destini a alta velocitat i es concentri a Galícia (un 28%) i Castella i Lleó (un 20%).

La Cambra ha criticat aquesta distribució de recursos. "El tram andalús de corredor mediterrani és un projecte, mentre l'atlàntic ja és una realitat", ha dit Valls, que també ha recordat que hi ha pendents de construir els accessos ferroviaris al port de Barcelona, essencials per impulsar l'economia i fer més competitives les instal·lacions.

stats