Indústria
Economia 15/04/2023

La ruïna de Tupperware: l'empresa que dona nom a les carmanyoles està a punt de morir

La companyia, que va ressorgir durant la pandèmia, afronta un deute de 700 milions de dòlars i una caiguda de valor del 90% en un any

4 min
Una 'festa de tupperwares', en una imatge d'arxiu.

WashingtonÉs habitual dir-ne tuppers, de les carmanyoles. Però és poc probable que l'envàs a què hom es refereix amb aquest neologisme sigui de la marca Tupperware. De fet, la producció dels recipients de plàstic de la històrica companyia, nascuda en vigílies de la Segona Guerra Mundial, podria estar a punt de desaparèixer.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"La companyia ha conclòs que hi ha dubtes substancials sobre la seva capacitat de continuar", va sentenciar Tupperware la setmana passada en un comunicat, arran dels preocupants resultats financers i borsaris que arrossega. Les seves accions fa un any que estan en caiguda lliure i ja han perdut el 90% del seu valor, un cataclisme que ha anat acompanyat de menors ingressos per les vendes, i que posa la companyia en risc per la manca de liquiditat a curt termini.

Aquesta situació, segons la direcció, els ha obligat a contractar assessors financers per aconseguir finançament complementari. Tupperware busca "millorar l'estructura del capital i remeiar els dubtes sobre la capacitat per continuar", va explicar al comunicat. Concretament, l'empresa està treballant amb Moelis i Kirkland & Ellis per explorar opcions per al seu deute a llarg termini, de gairebé 700 milions de dòlars.

Però lluny de donar-los esperances, els inversors s'han espantat encara més arran d'aquest anunci. Aquest dilluns les accions es van desplomar un altre 49%, de manera que es va registrar la caiguda més gran de la seva història i es va arribar al valor mínim que ha tingut mai l'empresa. Un punt crític, que s'ha anat recuperant progressivament al llarg de la setmana. Aquests esdeveniments han contribuït a augmentar les sospites sobre la pròxima extinció de l'empresa de carmanyoles.

El declivi de Tupperware: de l'omnipresència a la ruïna

Tupperware va néixer l'any 1946, un any després de finalitzar la guerra, i des del primer moment va suposar una revolució. Pel context de guerra, el plàstic escassejava als EUA, i el químic Earl Silas Tupper va tenir una idea: utilitzar escòria de polietilè, un residu del refinament del petroli, negre, dur i gairebé impossible de treballar, per fabricar envasos resistents i hermètics on conservar el menjar en condicions segures.

Ràpidament, es va popularitzar gràcies a les anomenades festes del Tupperware, esdeveniments que es van propagar a les cases nord-americanes durant els anys 50, on les dones dels suburbis servien i venien als seus veïns els recipients plens de menjar. El tancament hermètic, revolucionari en l'època, permetia que s'ho emportessin a les seves cases sense vessar-ne res. I a les dones, generalment mestresses de casa, els oferia l'oportunitat de generar ingressos propis.

L'inici d'aquests esdeveniments socials s'atribueix a Brownie Wise, una mare soltera dels suburbis de Detroit. El fundador i inventor de la companyia, Tupper, es va adonar de l'èxit de les festes del Tupperware i va decidir fer un gir empresarial: va retirar les carmanyoles de les lleixes dels supermercats i les va començar a vendre a domicili. Per materialitzar l'estratègia, va donar a Wise el càrrec de directora general de vendes, i va començar una era gloriosa per a la companyia: els tupperwares estaven presents en gairebé totes les cases dels EUA, i la febre del tupper va expandir-se arreu del món.

Tanmateix, com a totes les empreses d'èxit, amb el pas dels anys li van sortir competidors amb el mateix concepte. Ara, quan la gent conserva menjar en un tupper, majoritàriament ho fa en un Rubbermaid, un Glad, un Oxo o un Ziploc. En un intent per recuperar la visibilitat, durant la darrera dècada Tupperware ha tornat a vendre els seus productes a les botigues com les nord-americanes Target.

Malgrat que no ha tornat mai a tenir l'èxit que havia tingut, va experimentar un fort increment durant el primer any de la pandèmia, el 2020, en què va augmentar les vendes i gairebé va triplicar el seu valor. Els confinaments van obligar molta gent a quedar-se a menjar a casa, fet que va impulsar el sector dels utensilis de cuina i, concretament, els recipients on guardar el menjar que sobrava. Tot i que van canviar de forma, les festes del tupper havien tornat.

Demanda dels inversors

Però després de fer l'agost, el novembre del 2022 Tupperware va començar a constatar que pintaven magres: va anunciar una forta caiguda de les vendes, que havia comportat pèrdues, i l'anunci va contribuir a una nova baixada de les accions. Des d'aleshores, les coses només han anat a pitjor, i ara s'enfronta a una demanda dels inversors, que asseguren que han estat enganyats per la companyia, que no va revelar "problemes greus amb els controls interns" en els seus comunicats.

La companyia està prenent una sèrie de mesures per revertir la situació i està analitzant la seva cartera de béns arrels a la recerca d'opcions per optimitzar l'empresa i tenir més efectiu. "Tupperware s'ha embarcat en un viatge per fer un gir a les seves operacions i avui fa un pas crític per abordar la seva posició de liquiditat", va dir el conseller delegat de Tupperware, Miguel Fernández, quan va anunciar la cerca de finançament addicional, divendres passat.

Segons Bloomberg, la companyia ni tan sols va presentar a finals del 2022 el seu 10-K, un informe anual que han de presentar totes les companyies amb accions a la borsa dels EUA. Això pot suposar una violació dels convenis i la sortida directa de la Borsa de Nova York, pas previ a la desaparició definitiva de l'empresa.

stats