AUTOMOCIÓ
Economia 23/03/2022

Seat confirma que la gigaplanta de bateries del grup anirà a Sagunt

La marca de Martorell pretén mobilitzar més de 7.000 milions d’inversió pel salt al cotxe elèctric

i
XAVIER GRAU DEL CERRO
3 min
El president de Seat, Wayne Griffiths, ahir davant del prototip Cupra Urban Rebel a les portes de Casa Seat, on va presentar els resultats anuals de l’empresa.

BarcelonaSeat i la seva matriu Volkswagen construiran a Sagunt la seva gigafactoria de bateries, segons va confirmar ahir el president del consell d’administració de la companyia de Martorell, Thomas Schmall. La de Sagunt serà la segona planta de bateries del grup a Europa i es preveu que entri en funcionament el 2026 i doni feina a unes 3.000 persones. El president de Seat, Wayne Griffiths, va justificar l’elecció de Sagunt per la seva situació, les infraestructures i la capacitat de captar personal preparat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Griffiths, a més, ha indicat que la planta forma part “d’un projecte de país” que “ha de tenir un equilibri just” amb impacte a tot Espanya, i també va posar en valor la rapidesa amb què s’hi podrà començar a treballar. Sobre això, el president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, va dir que les propostes de la Generalitat per captar aquesta planta “van arribar massa tard”.

A més, Schmall i Griffiths van anunciar que l’electrificació del grup a Espanya -amb tota la cadena de valor del cotxe elèctric- mobilitzarà unes inversions superiors als 7.000 milions d’euros -3.000 a la planta de Martorell- tant de Seat i Volkswagen com dels seus socis. “La inversió industrial més gran que s’ha fet mai a Espanya”, va assegurar Griffiths. Per aconseguir ajudes, Seat es presentarà al PERTE de l’automoció. No obstant, Griffiths no va aclarir ni quins seran els socis del projecte ni quina aportació de fons europeus esperen captar. L’anunci de Seat es refereix a la planta de bateries del grup Volkswagen, però Espanya podria comptar, almenys, amb dues plantes, tal com va avançar l’ARA .

L’anunci va ser rebut amb satisfacció pel president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, que va destacar que el seu govern “ha treballat a fons i amb discreció des de fa mesos per atraure aquesta gran inversió”, informa Daniel Martín.

El president de Seat va reclamar a les autoritats que desenvolupin la infraestructura de recàrrega i donin ajudes als compradors de cotxes elèctrics, perquè a Espanya la demanda del cotxe elèctric és només del 8%, mentre que a Europa és de mitjana del 20%.

Griffiths va canviar a l’idioma l’espanyol per dirigir-se als sindicats quan es va referir a la pèrdua de plantilla que pot comportar el cotxe elèctric. Va mantenir que amb el cotxe elèctric es crearan altres llocs de treball. Alhora, va reclamar la màxima flexibilitat als sindicats. De fet, Seat canviarà el seu model d’ERTO actual, que tenia com a causa la falta de semiconductors, per un model que inclourà altres causes, com la falta de components per la guerra a Ucraïna o pels confinaments a la Xina, va dir el president del comitè d’empresa, Matías Carnero, als periodistes. Carnero no es va mossegar la llengua i va carregar contra la direcció de Volkswagen perquè “no ha tractat bé” Seat, i especialment contra el primer executiu del grup alemany, Herbert Diess: “No ens vol”. Segons Carnero, el grup ha marginat Seat en el repartiment dels preuats xips i ha donat a la marca catalana el cotxe elèctric petit “sabent que això no dona rendibilitat”. De fet, va dir que si Seat no té una altra plataforma per a l’any 2029, “serà la mort de la marca”.

Wayne Griffiths va presentar els resultats de Seat l’any 2021. Un any que es va tancar amb unes pèrdues de 256 milions, un 32% superiors a les de l’any anterior, perquè no es van poder fabricar els cotxes previstos per la falta de semiconductors. La situació no ha millorat i, tot i que la companyia espera tornar als beneficis enguany, la guerra d’Ucraïna ha obligat a parar la planta de Zwickau (Alemanya), on es fabrica el Cupra Born, i també s’ha aturat la producció del Seat Tarraco a la planta de Wolsburg, a l’estat germànic de la Baixa Saxònia. Griffiths no va amagar la seva aposta: “El futur és Cupra”, va dir. I, de fet, aquesta segona marca ja té previst llançar dos nous models, el Tavascan i l’Urban Rebel, i dos models més, un dels quals serà un SUV electrificat que es fabricarà a Hongria. En canvi, Seat no té cap nou model a la vista.

stats