Economia 27/07/2017

El sector del taxi arriba dividit a la sisena vaga de l’any contra Uber i Cabify

Els taxistes tornen aquest dijous a la vaga per reclamar al ministeri de Foment que aturi l’augment de llicències VTC

Paula Solanas
3 min
Imatge de la protesta del març a Barcelona.

Sis vagues en set mesos. El 2017 s’està convertint en un dels anys més bel·ligerants que es recorden al sector del taxi. Els taxistes tornen aquest dijous a la vaga per reclamar al ministeri de Foment que aturi l’augment de llicències VTC, les que fan servir Uber i Cabify per operar legalment a Espanya. L’associació Elite Taxi protagonitzarà una jornada de vaga, en què organitzacions com Fedetaxi o el Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac) han descartat participar. Des del gener, el sector ha sortit pràcticament cada mes al carrer i el conflicte segueix encallat. En un comunicat publicat dilluns, l’Stac lamentava que la convocatòria no sigui “unitària” i criticava que una aturada del servei “no aporta res de cara a solucionar el conflicte”.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així doncs, avui Barcelona quedarà deserta de taxis durant 24 hores, entre les sis del matí de dijous i les sis del matí de divendres. A més -a diferència de les últimes protestes en què els taxistes s’havien limitat a aturar el servei i organitzar manifestacions a peu-, aquesta jornada també comptarà amb marxes lentes en alguns dels punts calents de la mobilitat de la ciutat. Concretament, els taxistes se citaran a les vuit del matí al Prat per provocar afectacions en el trànsit cap a l’aeroport i, a partir d’aquí, intentaran “col·lapsar” eixos com el port del Barcelona, l’estació de Sants, Mercabarna o alguns dels peatges d’entrada a la capital catalana.

L’òmnibus de Zapatero

L’òmnibus de Zapatero De fet, el sector ha triat aquest dia perquè es compleixen cinc anys de la vaga del 2012 contra la reforma de la llei d’ordenació del transport terrestre (LOTT) que va incloure l’expresident José Luis Rodríguez Zapartero a la llei òmnibus. Aquesta és la normativa que ha propiciat la situació que ara posa els taxistes en peu de guerra. La reforma liberalitzava les llicències de vehicle amb conductor i va obrir un període en què aquests permisos es podien demanar sense tenir en compte la proporció amb els taxis. Després de les queixes del taxi, es va acabar tancant l’aixeta. No obstant, les llicències que ja s’havien concedit (unes 3.000 a Barcelona, segons els càlculs del sector) van quedar aturades als tribunals, però ara estan sent declarades legals.

Aquest embolic també és competencial. En les últimes reunions amb el col·lectiu de taxistes, el ministre De la Serna ha passat la pilota a la Generalitat i assegura que són els governs autonòmics els que han de gestionar què passa amb aquests permisos. És per això que un grup de taxistes -uns 200, segons Elite, i una trentena, segons la Generalitat- es van concentrar ahir a la recepció del departament de Territori i Sostenibilitat per exigir una resposta al director general de transports, Pere Padrosa. Tot i així, Padrosa va recordar que es tracta d’una responsabilitat legislativa i que, per tant, depèn dels canvis que hi pugui introduir l’executiu espanyol, per exemple, limitant la transmissió de les VTC un cop s’han adquirint o rescatant el taxi a través de subvencions. Dilluns vinent la Generalitat es tornarà a reunir amb el sector per desencallar la situació.

Guerra de preus als aeroports

Guerra de preus als aeroportsLes últimes setmanes, la tensió entre taxistes i Uber ha tornat a pujar per les promocions que la plataforma de transport està aplicant en els viatges a l’aeroport. L’ operació sortida d’Uber -així ha batejat la campanya- ofereix aquests trajectes per anar o tornar de Barajas per 15 euros o 29 euros amb un Tesla. L’oferta coincideix amb el descompte del 50% que està regalant l’aplicació per demanar taxis amb el mòbil MyTaxi, que durant el juliol rebaixarà el cost per arribar als aeroports de Madrid, Barcelona, València i Sevilla. Cabify no ha fet per ara cap campanya semblant.

stats