Unió Europea

Brussel·les lliga curt Google, Amazon i Instagram: prou desinformació i anuncis per ètnia o orientació sexual

La Comissió Europea pot imposar multes a les plataformes de fins al 6% de la seva facturació a escala mundial

2 min
Imatge d'un usuari que fa servir Google.

Brussel·lesBrussel·les continua augmentant el control sobre les grans plataformes i cercadors d'internet. Aquest dimarts la Comissió Europea ha anunciat la llista de fins a 19 grans portals que compten amb més de 45 milions d'usuaris mensuals —Google, Amazon, Booking, Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter, Wikipedia o Zalando, entre d'altres— que hauran de complir amb la nova llei europea de serveis digitals. És a dir, hauran de reforçar la protecció als consumidors menors d'edat, ser més transparents i augmentar el control sobre la desinformació, entre altres mesures.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Així, els usuaris podran demanar informació sobre per què se'ls recomana segons quins continguts o productes i quina empresa o entitat els està promocionant. A més, aquestes webs ja no podran publicitar res que es basi en les dades delicades que hagin obtingut dels consumidors, com pot ser la seva ètnia, ideologia política o orientació sexual. També hauran d'oferir als usuaris la possibilitat de denunciar contingut de manera fàcil i ràpida, i els hauran d'informar de manera resumida, intel·ligible i amb les llengües oficials de cada estat membre els termes i les condicions d'ús.

Les plataformes tampoc podran tenir anuncis dirigits a només menors d'edat i hauran de redissenyar les seves webs augmentant la protecció de la privacitat i seguretat d'aquest col·lectiu. "La normativa vol garantir que aquestes tecnològiques estiguin al servei de les persones i la societat en què vivim, i no al revés. Els consumidors tindran a partir d'ara més control de la seva vida en línia", ha assegurat la vicepresidenta de l'executiu comunitari Margrethe Vestager.

D'altra banda, aquests portals hauran de prendre mesures per potenciar el control sobre les notícies falses —sobretot en períodes electorals— que circulen per les seves pàgines web, i hauran d'avaluar i actuar de pressa davant els continguts que denunciïn els usuaris perquè consideren que són il·legals o mentida. En aquest sentit, la Comissió Europea es mostra especialment preocupada per les informacions falses que es viralitzen a Facebook contra partits i governs polítics de les diferents administracions dels estats membres de la Unió Europea.

També, les companyies hauran d'eliminar els anomenats patrons obscurs, que són anuncis tramposos i cridaners que enganyes i manipulen els consumidors perquè acabin prenent decisions que probablement són contràries als seus interessos i no se n'adonen, com podria ser el fet de contractar un abonament o fer una compra de manera involuntària.

Més transparència i control

Brussel·les també requereix que aquestes grans companyies facin auditories independents i externes per assegurar-se que compleixen amb totes les regles de la nova llei de serveis digitals i hauran de recollir tots els anuncis que s'han publicat a les seves webs. Hauran de facilitar tota aquesta informació a les autoritats corresponents i, en cas que no compleixin amb aquestes mesures, l'executiu comunitari els podria arribar a imposar multes de fins a un 6% de la seva facturació a escala mundial.

A més, les companyies hauran de publicar informes anuals que confirmin que compleixen amb tots els requisits que imposa la Comissió Europea i les autoritats corresponents tindran accés al funcionament i disseny dels seus algoritmes, que determinen el que veuen els consumidors en les seves pàgines web. "Una gran mida comporta una gran responsabilitat", ha remarcat el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton.

stats